Skutki świątecznego obżarstwa
Polska tradycja świąteczna, pełna tradycyjnych smaków, niestety często zamienia się w nie do końca świadome obżarstwo. Teraz, gdy świąteczne emocje powoli opadają, warto zastanowić się, jak zniwelować skutki nadmiernego objadania się – szczególnie, że przed nami jeszcze zabawy noworoczne.
Według Światowej Organizacji Zdrowia otyłość, uznana za chorobę przewlekłą, dotyka już ponad 20% ludzi na świecie. W Polsce, gdzie blisko 60% obywateli ma nadwagę, a liczba dzieci z problemem otyłości stale rośnie, świąteczne obżarstwo staje się jednym z wyzwań, które warto wyeliminować.
- Po świętach warto przeanalizować to, co spożywaliśmy i wyciągnąć wnioski na przyszłość w kontekście zdrowego stylu życia. I choć oczywiście w Święta pozwalamy sobie na nieco więcej niż na co dzień, to jednak dobrze wiemy, że przecież odpowiednie wybory żywieniowe kształtują naszą przyszłość zdrowotną, a refleksja nad nimi może być pierwszym krokiem do pozytywnych zmian - komentuje Anna Rogińska, ekspertka ds. rozwoju biznesu w 4DCenter.
Tłuste potrawy, których pełno również na polskich stołach, są jednym z głównych czynników sprzyjających rozwojowi otyłości. Dane Głównego Urzędu Statystycznego i Narodowego Funduszu Zdrowia wskazują, że 50% Polaków powyżej 15. roku życia ma nieprawidłową wartość wskaźnika BMI, co jest bezpośrednio związane z nadmiernym spożyciem kalorii.
Otyłość staje się nie tylko kwestią wagi, lecz również tematem do rozważań nad zdrowiem psychicznym i fizycznym społeczeństwa. Statystyki wskazują w tej chwili na problem nadwagi u 62% mężczyzn i 46% kobiet w Polsce, a prognozy na najbliższe lata są jeszcze bardziej niepokojące.
- Tymczasem my, Polacy, mamy tendencję do popadania w skrajności – najpierw beztroskie obżarstwo, potem bardzo restrykcyjna dieta w ramach tzw. postanowień noworocznych. A przecież wyrabianie u siebie zdrowych nawyków nie na tym polega. To proces stopniowej zmiany, a każdy dzień może być okazją do zdrowszych wyborów – stwierdza Anna Rogińska.
Świąteczne obżarstwo to nie tylko czas ostrzeżeń, ale także refleksji nad naszymi wyborami i ich wpływem na nasze zdrowie. To okazja do wyciągnięcia wniosków i zdecydowanego podjęcia kroków ku zdrowszym nawykom żywieniowym przez cały rok – również podczas spotkań i imprez na koniec roku. W końcu chodzi o nasze zdrowie.
Autentyczne smaki Italii w Atrium Biała – zapraszamy na wyjątkowy Jarmark Włoski
Egzotycznie orzeźwiająca nowość!
Smak i zapach owoców granatu ze słonecznej Grecji w każdej szklance!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
Szefowa Fundacji TVP z pełnym przekonaniem przyznaje, że jej nowa rola to zarówno ogromne wyzwanie, jak i spełnienie marzeń o niesieniu pomocy innym. Katarzyna Dowbor cieszy się, że znów może pomagać ludziom w różnych kryzysach i w pewnym sensie jest to kontynuacja jej misji z programu „Nasz nowy dom”. Na razie Fundacja TVP wspiera osoby, które ucierpiały podczas niedawnej powodzi, ale pod jej skrzydła mogą też trafić inni potrzebujący.
Gwiazdy
Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.