Trwa kampania marki Winiary „Pomagamy w gotowaniu i niemarnowaniu”
Problem marnowania żywności w Polsce jest ogromny: każdy z nas wyrzuca średnio ponad 230 kg różnego rodzaju produktów rocznie. W tym samym czasie w skali kraju marnuje się blisko 9 mln ton żywności – z czego za ponad połowę odpowiadają gospodarstwa domowe. Najczęściej pozbywamy się warzyw, pieczywa, posiłków z poprzedniego dnia czy niewykorzystanych składników do przygotowania potraw. Jako przyczyny marnowania żywności podajemy najczęściej jej zepsucie (65,2%), przeoczenie daty ważności (42%), zbyt dużą porcję posiłku (26,5%) lub nazbyt obfite zakupy (22,2%).[1] Wyrzucamy za dużo jedzenia i nie wiemy, jak ograniczyć jego marnowanie.
- Jako jedna z flagowych polskich marek spożywczych mamy świadomość, z jakimi wyzwaniami mierzą się konsumenci każdego dnia. Kampania „Pomagamy w gotowaniu i niemarnowaniu” jest na to odpowiedzią. Będziemy edukować, inspirować i podpowiadać co robić, by na co dzień ograniczyć marnowanie jedzenia w naszych kuchniach – mówi Marcin Popławski, Dyrektor Dywizji Kulinariów Nestlé w Polsce – Wyrzucana żywność to jednak nie tylko nieskonsumowane produkty. To także straty w kontekście pracy rolników, wody czy energii, które niezbędne są do ich wytworzenia. Dlatego przeciwdziałanie marnowaniu żywności to bardzo ważny krok także z perspektywy naszej planety i wyraz troski o jej zasoby – dodaje.
Kampania, zainicjowana w styczniu, potrwa do końca roku i przebiega w czterech głównych nurtach. Pierwszym z nich jest wsparcie przy przygotowywaniu posiłków. Marka Winiary edukuje, jak przygotowywać posiłki unikając marnowania żywności – proponuje przepisy jak zagospodarować żywność, którą mamy w kuchniach, inspiruje jak bezresztkowo przygotowywać posiłki, podpowiada jak przechowywać żywność, by jak najdłużej zachowała świeżość. Organizatorzy nawiązali współpracę ze znanymi szefami kuchni: Jagną Niedzielską, propagatorką idei „zero waste”, oraz Robertem Harną, doradcą i stylistą kulinarnym. Będą oni cyklicznie przygotowywali pomysły na wykorzystanie posiłków, które pozostały w lodówce, a także z produktów, które konsumenci zwykle mają w zapasach. Inspiracje i porady można znaleźć na witrynie kampanii: https://www.winiary.pl/pomagamy-w-gotowaniu-i-niemarnowaniu/
Kampania pomoże również w planowaniu posiłków i zakupów (m.in. proponując przepisy dostosowane do określonej liczby porcji, porady co do kupowania racjonalnej ilości produktów), będzie popularyzować dzielenie się żywnością (m.in. poprzez wsparcie zbiórek żywności i stałego jej przekazywania potrzebującym), dostarczy także pomysły na nadanie „drugiego życia” opakowaniom (ponowne wykorzystywanie czy wybieranie opakowań nadających się do recyklingu). W ramach kampanii planowane są też aktywacje specjalne. Partnerami akcji zostały: Federacja Polskich Banków Żywności oraz FoodSharing Polska.
[1] Opracowanie własne na podstawie badań SGGW w Warszawie, realizowanych w ramach Projektu PROM, dr inż. M. Tomaszewska, dr inż. B. Bilska, prof. dr hab. D. Kołożyn-Krajewska, SGGW 2019

NDP i brak wzajemności standardów –pięta Achillesa unijnej polityki handlowej

Jak pestycydy trafiają na nasze stoły? - nowy raport ujawnia niespójności w polityce UE

Czy dzieci mogą jeść pieczarki i od jakiego wieku jest to bezpieczne?
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

A. Hyży: Hubert Urbański jest wisienką na torcie ramówki. To część planu Edwarda Miszczaka tworzenia telewizji gwiazd
Agnieszka Hyży, Elżbieta Romanowska, Lanberry, Martyna Kupczyk i Ewa Wachowicz wierzą, że kultowy format „Milionerzy” zyska w Polsacie drugie życie i znów milion będzie nie tylko w nazwie i w głównej wygranej, ale i w oglądalności. Teleturniej miał swoją premierę na antenie telewizji TVN w 1999 roku. Teraz prawa do tego programu wykupił Polsat. Prowadzącym pozostaje Hubert Urbański, który cieszy się zarówno sympatią widzów, jak i uznaniem innych gwiazd związanych z tą stacją. Zapewniają one, że będą oglądać nowe odcinki i już typują je na hit tej jesieni.
Polityka
Wśród Polaków rośnie zainteresowanie produktami emerytalnymi. Coraz chętniej wpłacają oszczędności na konta IKE i IKZE

Wzrosła liczba osób, które oszczędzają na cele emerytalne, jak również wartość zgromadzonych środków. Liczba uczestników systemu emerytalnego wyniosła w 2024 roku ponad 20,8 mln osób, a wartość aktywów – 307,5 mld zł – wynika z najnowszych danych Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF). Wyraźny wzrost odnotowano w przypadku rachunków IKE i IKZE, na których korzyść działają m.in. zachęty podatkowe. Wpłacane na nie oszczędności są inwestowane, a tym samym wspierają gospodarkę i mogą przynosić atrakcyjną stopę zwrotu.
Motoryzacja
Gwiazdy: Rower może być alternatywą dla samochodu. To nie tylko tani i ekologiczny środek transportu, ale też wspiera zdrowie

Jeśli tylko pogoda na to pozwala, to Anna Powierza, Iwona Guzowska i Piotr Zelt chętnie przesiadają się na rower, który doskonale sprawdza się zarówno jako środek transportu w zakorkowanym mieście, jak również podczas wycieczek krajoznawczych czy treningów zdrowotnych. Gwiazdy zgodnie przyznają, że jazda jednośladem przynosi wiele korzyści dla organizmu, jest również przyjazna dla środowiska. Pozwala też zaoszczędzić na paliwie i opłatach za parkowanie.