Komunikaty PR

Uratuj żywność przed koszem na śmieci!

2022-05-17  |  15:00
Biuro prasowe

Temat marnowania żywności wraca jak bumerang, bo choć świadomość w temacie „zero waste” rośnie, to dzieje się to powoli. Wciąż ponad miliard ton żywności na świecie jest marnowany. Z badań przeprowadzonych na zlecenie Barbora.pl wynika, że najczęściej marnujemy pieczywo, niedojedzone posiłki oraz owoce i warzywa. Jak uratować żywność przed wyrzuceniem do kosza?

Dane Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Żywienia i Rolnictwa (FAO) wskazują, że na świecie marnowanych jest 1 mld 300 mln ton żywności nadającej się do spożycia. W Polsce to 5 mln ton rocznie, z czego 60% tej liczby to jedzenie wyrzucane w naszych domach. Informacje te są zatrważające. Zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że aż 1,6 mln polskich obywateli żyje poniżej poziomu skrajnego ubóstwa.

Internetowy sklep spożywczy Barbora.pl przeprowadził badanie dotyczące marnowania żywności. Ankietowani zostali zapytani o to, jakiego typu resztki pozostają najczęściej u nich w domu i co zazwyczaj się z nimi dzieje. Wyniki pokazały, że najczęściej w gospodarstwach domowych marnujemy chleb (41%) oraz posiłki już przygotowane i zostawione na później, których ostatecznie nie zjadamy (38%). Drugie niechlubne miejsce zajęły warzywa (22%) i owoce (18%), następnie produkty mleczne (13%). Najrzadziej wyrzucamy mięso (9%) i kasze (8%).

Dlaczego marnujemy żywność? Powodów jest wiele: przeoczenie daty ważności, nieprzemyślane i za duże zakupy, zbyt duże ilości przygotowanych posiłków, nieatrakcyjny wygląd. Najczęstszym zaś jest po prostu zepsucie żywności, która została już zakupiona. Tak wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli opublikowanego w 2021 roku w ramach "Programu racjonalizacji strat i ograniczania marnotrawstwa żywności".  

–  Raport NIK podaje, że co piąta osoba robi nieprzemyślane zakupy. Jako sklep spożywczy online promujemy codzienne zakupy wedle rzeczywistego zapotrzebowania. Zależy nam, by kolejni klienci przekonywali się o tym, że codzienna i szybka dostawa świeżych produktów jest możliwa, wygodna i ułatwia życie w duchu zero waste
 – mówi Agnieszka Śliwka-Stachowiak, kierownik Marketingu i PR Barbora.pl.

 

Nie wyrzucaj – wykorzystaj

 

Oto kilka kreatywnych sposobów, które pozwolą uratować żywność przed wyrzuceniem:

 

  1. Jadalny papier – dojrzałe, niezbyt apetycznie wyglądające owoce świetnie nadają się do przygotowania miąższu, z którego powstanie jadalny papier, który można wykorzystać jako ciekawą ozdobę lub słodką przekąskę.
  2. Dekoracyjny odświeżacz powietrza – ze skórek z owoców cytrusowych można zrobić potpourri, które ładnie pachnie i stanowi  oryginalny element wystroju.
  3. Owocowe smoothie – dojrzałe, zblendowane owoce,  można zamrozić w kostkarce do lodu, a w upalny dzień wystarczy dodać jogurt lub kefir i przygotować smaczny napój.
  4. Lunch z resztek – wpisanie w domowe menu przynajmniej raz w tygodniu lunchu z resztek, to sposób na wykorzystanie jedzenia oraz odkrywanie nieoczywistych połączeń kulinarnych.

 

Zmiany przyzwyczajeń związanych z marnowaniem żywności leżą w  interesie całego społeczeństwa, ale także każdego z nas z osobna. Jedną z podstawowych korzyści jest oszczędność wydatków przeznaczonych na jedzenie. Kupując mniej, a częściej, zaopatrujemy się tylko w to, czego rzeczywiście potrzebujemy. Dzięki temu możemy lepiej zaplanować jadłospis i bardziej skoncentrować się na jego jakości, a posiłki przygotowywane na bieżąco, w odpowiednich ilościach, przekładają się na nasze lepsze samopoczucie. Mniejsza ilość jedzenia w domu to większy porządek w lodówce i szafkach kuchennych, a co za tym idzie komfort w ich codziennym użytkowaniu.

 

To także nasza rola jako sklepów  spożywczych, aby oferować naszym klientom dostęp do świeżych produktów z dostawą nawet tego samego dnia, aby nie było konieczności  magazynowania dużej ilości żywności w lodówkach czy zamrażarkach dodaje Agnieszka Śliwka-Stachowiak, kierownik Marketingu i PR, Barbora.pl

 

W materiale wykorzystano wyniki badania, przeprowadzonego na zlecenie marki Barbora przez Instytut KOG w styczniu 2022 roku, N = 500.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Żywienie Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów Biuro prasowe
2025-04-29 | 06:00

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Problem z odróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych, potrzeba wyraźnego zróżnicowania opakowań dla obu wariantów oraz całkowity zakaz reklamy
Żywienie Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów
2025-04-09 | 10:45

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów

Jeszcze dekadę temu zakupy spożywcze online wydawały się rozwiązaniem dla nielicznych. Zmieniające się nawyki konsumentów i rosnące oczekiwania wobec jakości
Żywienie Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?
2025-03-19 | 23:00

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?

Tiramisu, comfort food i szczęście na zamówienie. Jak jedzenie poprawia nastrój w Międzynarodowy Dzień Szczęścia. Szczęście ma wiele smaków, ale jeden

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Teatr

Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.