Newsy

W Krakowie powstaje multimedialna Światowa Aleja Gwiazd Sportu. Modele sportowców będą odwzorowane w 3D

2019-02-25  |  06:10
Mówi:Janusz Kozioł, doradca prezydenta miasta Krakowa ds. sportu

Bartosz Kwiatkowski, prezes Fundacji Kibica

Robert Korzeniowski, czterokrotny mistrz olimpijski

Adam Krzesiński, sekretarz generalny Polskiego Komitetu Olimpijskiego

  • MP4
  • W samym środku Krakowa wyrasta Fabryczna City, miasteczko łączące funkcje biznesowe z usługowo-handlowymi. Kompleks będzie gotowy za niecałe trzy lata. W październiku tego roku zostanie otwarta Światowa Aleja Gwiazd Sportu – multimedialny projekt, który jest ważną częścią całego przedsięwzięcia. Znajdą się w niej postaci 18 najwybitniejszych sportowców. Ich sylwetki zostaną odwzorowane w trójwymiarowym modelu 3D, w skali 1:1. Każdy ze sportowców będzie się witać w swoim ojczystym języku i wchodzić w interakcje z odwiedzającymi. Aleja ma być nowym gorącym punktem turystycznym na mapie Krakowa i sposobem na uczczenie 100-lecia Polskiego Ruchu Olimpijskiego. 

    – Kompleks Fabryczna City będzie dużym przedsięwzięciem. W tym roku, w 100-letnią rocznicę Polskiego Ruchu Olimpijskiego, rozpoczniemy realizację tego projektu od Światowej Alei Gwiazd Sportu. Cała inwestycja zostanie zrealizowana maksymalnie w trzy lata – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Janusz Kozioł, doradca prezydenta miasta Krakowa ds. sportu.

    Nowoczesne miasto w mieście – kompleks Fabryczna City – ma powstać na terenie historycznego kompleksu przemysłowego z lat 20. ubiegłego wieku, gdzie jeszcze kilkadziesiąt lat temu działała destylarnia Państwowej Wytwórni Wódek nr 11, a później – Polmosu. Za niecałe trzy lata wokół zabytkowych ceglanych budynków wyrośnie miasteczko, łączące funkcje biznesowe z usługowo-handlowymi.

    Jego atutem będzie świetna lokalizacja – Fabryczna City powstaje w samym śródmieściu Krakowa, w odległości kilku minut spacerem od Rynku i Dworca Głównego, obok najważniejszych węzłów komunikacyjnych. Na terenie kompleksu znajdą się m.in. biura (Fabryczna Office Park), sklepy, kawiarnie, bary i restauracje, strefa fitness, basen, korty tenisowe, przedszkole i plac zabaw oraz pojemny parking. Pierwsze etapy kompleksu zostaną oddane do użytku wcześniej, w połowie tego roku.

    Światowa Aleja Gwiazd Sportu, która jest ważną częścią całego przedsięwzięcia, to unikatowy projekt w skali europejskiej.

    – Z reguły aleje gwiazd sportu sprowadzają się do odcisku stopy czy ręki. My postanowiliśmy pójść w innym kierunku. W Alei znajdą się postaci w skali 1:1 i nagrania ich głosu. Ma to zainteresować międzypokoleniowo wszystkich miłośników sportu. Starsi kibice będą rozpoznawali osoby, które mają ogromne zasługi dla Polskiego Ruchu Olimpijskiego. Młodsi – poprzez możliwość bezpośredniej interakcji – też zainteresują się środowiskiem olimpijczyków – mówi Janusz Kozioł.

    W Światowej Alei Gwiazd Sportu znajdą się postaci 18 najwybitniejszych sportowców z całego świata, niezależnie od dyscypliny. Ich sylwetki zostaną odwzorowane w trójwymiarowym modelu 3D, w skali 1:1 – tak aby każdy odwiedzający mógł się spotkać ze swoim idolem twarzą w twarz. Każdy ze sportowców będzie się witać w swoim ojczystym języku, co ma pokazać, że sport nie ma granic. Figury naturalnych rozmiarów zostaną też wyposażone w multimedialne rozwiązania, które pozwolą na interakcję z odwiedzającymi.

    – To połączenie technologii i sportu. My te postaci skanujemy, dzięki czemu powstaje bardzo szczegółowa rzeźba, następnie ten skan jest opracowywany przez naszego partnera technologicznego. Dodatkowo dołączamy multimedia i nowe technologie, pozwalające na interakcję z otoczeniem. To nie będzie zwykła figura, ona będzie cały czas żyła. Co ważne, nie ograniczamy się tylko do współczesnych sportowców. Technologia pozwala nam odtworzyć też wizerunki osób, których już z nami nie ma – mówi Bartosz Kwiatkowski, prezes Fundacji Kibica.

    Multimedialny projekt został objęty patronatem przez miasto Kraków oraz Polski Komitet Olimpijski. Cały zysk z wynajmu przestrzeni, na której znajdować się będzie Światowa Aleja Gwiazd Sportu, zostanie przekazany na cele charytatywne. O tym, jaki cel wesprzeć, każdorazowo zdecyduje kapituła, w skład której wejdą m.in. przedstawiciele miasta, PKOl-u i Fundacji Kibica.

    – Światowa Aleja Gwiazd Sportu będzie wspaniałą możliwością promowania sportu i największych gwiazd polskiego sportu. Chcemy dotrzeć do świadomości nie tylko do mieszkańców Krakowa, lecz także wszystkich Polaków, pokazać, jak potężny był i jest polski sport, z jakimi sukcesami jest związany, ale też jak ciężką pracę muszą wykonać sportowcy, żeby osiągać takie wyniki – mówi Adam Krzesiński, sekretarz generalny Polskiego Komitetu Olimpijskiego.

    Pierwszym sportowcem, którego wizerunek znajdzie się w Światowej Alei Gwiazd Sportu, będzie Robert Korzeniowski – lekkoatleta, czterokrotny mistrz olimpijski, trzykrotny mistrz świata i dwukrotny mistrz Europy. Sylwetki kolejnych sportowców, którzy trafią do alei, wyłoni w nadchodzących miesiącach specjalna kapituła.

    – Nie wyobrażam sobie, żeby zabrakło wśród nich Ireny Szewińskiej. To była najwybitniejsza polska sportsmenka, gwiazda sportu światowego – mówi Adam Krzesiński.

    – Jestem zaszczycony, że zostałem zaproszony do tej inicjatywy. Uważam, że ma ona ogromną siłę edukacyjną, walor historyczny. Dzisiaj młodzież lubi wszystkiego dotknąć, spróbować, lepiej rozumie takie inicjatywy. Figury tworzone z wykorzystaniem nowej technologii pozwalają nam, sportowcom, zaistnieć w wymiarze naturalnym. Miejsce i czas również są bardzo szczególne, 100-lecie powstania Komitetu Olimpijskiego właśnie w Krakowie – mówi multimedalista i olimpijczyk Robert Korzeniowski.

    Aleja Gwiazd ma być nowym gorącym punktem na turystycznej mapie Krakowa, który rokrocznie odwiedza około 13 mln turystów z całego świata.

    – Powstaje na trasie do Tauron Areny, czyli największej areny sportowej w Polsce. Myślę, że ten ciąg będzie interesujący zarówno dla kibiców, jak i dla turystów, którzy wybierają się do Tauron Areny na imprezy sportowe czy muzyczne, a po drodze będą mieć możliwość kontaktu z wybitnymi sportowcami –mówi Janusz Kozioł, doradca prezydenta miasta Krakowa ds. sportu.

    – Aleja Gwiazd ma pomóc w promocji miasta i w przyciągnięciu do niego turystów, stworzyć w Krakowie nowy punkt wycieczek, ale i miejsce, gdzie mieszkańcy będą mogli spędzać czas – dodaje Bartosz Kwiatkowski, prezes Fundacji Kibica.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.