Newsy

Rośnie popularność mobilnych płatności. Polacy coraz chętniej płacą telefonem nawet za ubezpieczenia

2017-08-17  |  06:35

Polacy coraz chętniej płacą smartfonem nie tylko za drobne zakupy, lecz także za bilety komunikacji miejskiej, parkingi czy polisy ubezpieczeniowe. Częściej przelewają w ten sposób pieniądze na konto znajomych. Rynek odpowiada na to nowymi usługami i coraz szerszą ofertą. 

– Z płatności mobilnych korzystają już miliony osób. W aplikacji Skycash mamy już ponad 1,5 miliona użytkowników, a z dnia na dzień ta liczba mocno rośnie. Najchętniej płacimy mobilnie za bilety albo parking, a także za dobra materialne – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Piotr Bochenek, członek zarządu SkyCash.

Z badania Digital Payments Study 2016, przeprowadzonego na zlecenie Visa, wynika, że konsumenci coraz chętniej dokonują mobilnych płatności. Od 2015 roku potroił się odsetek Europejczyków, którzy regularnie płacą za pomocą urządzenia mobilnego (wzrost z 18 proc. do 54 proc.).

Polska jest jednym z rynków, na których płatności mobilne są najbardziej rozpowszechnione. Ponad trzy czwarte (79 proc.) Polaków objętych badaniem Visa Digital Payments Study to użytkownicy mobilnych płatności. Połowa z nich korzysta z urządzenia mobilnego, płacąc za jedzenie na wynos. 63 proc. przelewa w ten sposób pieniądze dla rodziny i przyjaciół, a 45 proc. płaci mobilnie za towary o dużej wartości, na przykład sprzęt elektroniczny. Polacy, którzy korzystają z mobilnej bankowości, chętnie regulują w ten sposób rachunki za codzienne zakupy. Prawie połowa (48 proc.) deklaruje, że korzysta ze smartfona lub tabletu, płacąc za bilety autobusowe i kolejowe.

Możliwość płacenia urządzeniem mobilnym za bilety w komunikacji miejskiej („bilet w telefonie”) wprowadziła już większość dużych miast. To rozwiązanie wygodne dla pasażerów – eliminuje konieczność noszenia przy sobie gotówki i szukania drobnych. Kierowcy doceniają z kolei możliwość płacenia smartfonem w strefach płatnego parkowania.

– Płatności mobilne, w które celujemy, są oparte głównie na rynkowych trendach. Miasta coraz chętniej akceptują takie płatności i wprowadzają mobilne bilety. Ważnym elementem jest też kwestia biletu kolejowego. Wyszliśmy z inicjatywą wspólnego biletu, który ma łączyć wszystkich operatorów płatności w jeden koszyk – mówi Piotr Bochenek.

Od początku sierpnia za pośrednictwem aplikacji SkyCash jest dostępny wspólny bilet 8 regionalnych przewoźników kolejowych. Tak zwany wspólny bilet samorządowy uprawnia do nieograniczonej liczby przejazdów na 62 liniach kolejowych obsługujących ponad 950 stacji na terenie 12 województw. Pilotażowe rozwiązanie ma ułatwić pasażerom podróżowanie między różnymi regionami Polski i korzystanie z oferty różnych przewoźników.

Płatności mobilne są na polskim rynku rozwinięte na tyle, że telefonem można bezproblemowo nie tylko płacić za bilety komunikacyjne, lecz także m.in. zapłacić za wejściówkę do kina, opłacić rachunki, doładować telefon na kartę, wypłacić pieniądze z bankomatu, a nawet wykupić ubezpieczenie.

– Polisy w aplikacji cieszą się bardzo dużą popularnością ze względu na innowacyjność samego produktu. Są to mikroubezpieczenia w komunikacji miejskiej, możliwość wykupienia ubezpieczenia na czas podróży, jak i możliwość dokupienia ubezpieczenia swojego auta od szkody czy kradzieży na czas postoju w strefie płatnego parkowania – mówi Rafał Bochenek.

We współpracy z towarzystwem Uniqa TU rok temu SkyCash wprowadził do oferty mikroubezpieczenia turystyczne, które można wykupić i opłacić za pośrednictwem urządzenia mobilnego. Teraz firma pracuje nad rozwinięciem zakresu usług ubezpieczeniowych.

– Ten rozwój będzie dotyczył zasięgu i liczby firm ubezpieczeniowych, które pojawią się w naszej aplikacji, a także samego produktu. Planujemy rozszerzenie oferty o ubezpieczenia majątkowe i turystyczne. Rynek ubezpieczeń jest bardzo szeroki i interesujący – mówi Rafał Bochenek.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.