Mówi: | Marieta Marecka |
Funkcja: | prowadząca program kulinarny „ABC Gotowania” na kanale Kuchnia+ |
80 proc. Polek rozpoczyna dzień od śniadania. Jednak na talerzach dominuje pieczywo, wędlina i ser
Świadomość, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania jest bardzo wysoka. Blisko 80 proc. Polek deklaruje, że rozpoczyna dzień od śniadania. Jak jednak wynika z badań na zlecenie California Prune Board zamiast owoców i warzyw na stole królują tradycyjne wędliny, sery, jajka i nabiał. Brakuje nam kreatywności przy przyrządzaniu posiłków.
Światowa Organizacja Zdrowia rekomenduje spożywanie 5 porcji warzyw i owoców dziennie. Według badania „Style śniadaniowe wśród Polek” przeprowadzonego na zlecenie California Prune Board wynika, że codziennie surowe warzywa jada na śniadanie tylko 27 proc. badanych, surowe owoce 19 proc., zaś suszone owoce tylko 8 proc. pań. Brakuje pomysłów i prostych przepisów do przygotowywania pełnowartościowego posiłku.
– Jest bardzo źle, ponieważ mamy pieczywo, wędlinę, ser, i to jest właściwie wszystko, więc to bardzo dużo nam mówi na temat naszej kreatywności, a właściwie jej braku. Niezbyt chętnie eksperymentujemy i zmieniamy dania. Myślę, że to wynika również z braku czasu, czyli jak nie mamy czasu i pomysłów, to robimy kanapki – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Marieta Marecka, „ABC Gotowania”, Kuchnia+.
Badanie pozwoliło na wyłonienie 4 segmentów stylów śniadaniowych Polek. Największą grupę stanowią „Kapłanki rodzinnych śniadań” – 39 proc. ankietowanych. Ta grupa kobiet ceni sobie codzienne, różnorodne śniadania spożywane wspólnie z rodziną. Kolejną grupę stanowią „Amatorki śniadaniowych przyjemności” – 25 proc. ankietowanych, które dbają przede wszystkim o to, by śniadanie sprawiało im przyjemność, nie musi się odbywać w towarzystwie bliskich, za to podstawą menu jest coś słodkiego. Z kolei „Miłośniczki śniadaniowej powtarzalności” – 19 proc. ankietowanych uważa, że nie ma potrzeby ma potrzeby wprowadzania większych urozmaiceń na talerzu.
Polki mają mało czasu na przygotowanie pierwszego posiłku. „Zdystansowane sprinterki”, ostatnia z wydzielonych na podstawie badania grup, stanowi 18 proc. ankietowanych. Ta grupa respondentek nie traktuje śniadania jako ważnego źródła energii na cały dzień i może się bez niego obejść.
– Jestem żoną, matką, mam dużo zajęć i pracy, dlatego rano bywa różnie z pomysłowością. Ale to jest też kwestia zaplanowania różnych rzeczy. Jeżeli chcemy zdrowo się odżywiać i zdrowo żyć, to rzeczywiście musimy do naszego życia wprowadzić trochę zmian i innowacji. Nie tylko uprawiać sport, co jest oczywiste, lecz także pomyśleć o tym, co jemy, jak jemy i kiedy jemy – mówi Marieta Marecka, „ABC Gotowania”, Kuchnia+.
Żyjącym w pośpiechu Polkom brakuje inspiracji i sugestii dietetycznych. Jak przekonuje nas Marieta Marecka, prowadząca program „ABC Gotowania”, ważne jest planowanie posiłków z wyprzedzeniem i odpowiednie zaopatrzenie i zagospodarowanie spiżarni.
– Jeżeli sobie z wyprzedzeniem zaplanujemy nasz jadłospis, znacznie lepiej zaplanujemy zakupy, znacznie mniej żywności wyrzucimy i zmarnujemy. Różnego rodzaju kasze można przygotować dzień wcześniej, ugotować i później tylko podgrzać, albo nawet zjeść na zimno z orzechami, owocami, suszonymi śliwkami kalifornijskimi i z jogurtem. Na przygotowanie owsianki potrzeba niewiele czasu, to tylko kwestia chęci – mówi Marieta Marecka, „ABC Gotowania”, Kuchnia+.
Czytaj także
- 2025-06-05: Już pięciolatki interesują się pieniędzmi. Wakacje to dobry moment na edukację finansową
- 2025-05-09: Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty
- 2025-05-19: Robotyzacja i automatyzacja stają się codziennością w produkcji i logistyce. To odpowiedź na wyzwania demograficzne
- 2025-05-21: Przybywa ośrodków zajmujących się medycyną długowieczności. Pacjenci zyskują dostęp do najnowszych technologii medycznych
- 2025-04-22: Sylwia Bomba: Stosuję zasadę żywieniową 80/20. Raz w tygodniu jem z córką kebaba i organizm wybacza mi to
- 2025-03-18: Sylwia Bomba: W liceum nikt nie miał odwagi prosto w oczy nazwać mnie grubasem. Ale jak szłam korytarzem, to czułam śmiechy za moimi plecami
- 2025-03-10: Sylwia Bomba: Przez 10 lat odchudzałam się bezskutecznie. Potrafiłam codziennie biegać 15 km albo w ogóle nie jeść
- 2025-03-05: Nawet 35 proc. Polaków może się zmagać z insulinoopornością. Sygnałami alarmowymi są nagły wzrost wagi ciała, senność i napady głodu
- 2025-02-19: Wycofanie się USA z WHO może mieć katastrofalne skutki. Cenę zapłacą także kraje UE
- 2025-01-30: Za rok USA oficjalnie wycofają się z porozumienia paryskiego. To nie musi oznaczać rezygnacji z zielonych inwestycji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych
Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Teatr
Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.