Mówi: | dr Marek Borowiński |
Funkcja: | specjalista ds. visual merchandisingu i psychologii koloru |
Firma: | Shop Doctor |
Amerykańscy politycy walczą o wyborców także kolorami. W czerwonym Clinton staje się bardziej zdecydowana, a Trump – emocjonalny i drapieżny
Kolor to jeden z elementów kształtujący obraz polityka w podświadomości wyborcy. Donald Trump chętnie sięga po błękit podkreślający jego amerykańskość i patriotyzm oraz czerwone dodatki, które – zdaniem psychologa koloru – sprawiają, że staje się on bardziej emocjonalny i drapieżny, a niekiedy nawet agresywny. Z kolei jego rywalce Hillary Clinton czerwień dodaje stanowczości. Zwykle preferuje ona jednak kolory bardziej stonowane i chłodniejsze.
Kampania prezydencka w Stanach Zjednoczonych wkracza w decydującą fazę. Po dwóch debatach i skandalu wywołanym przez kandydata republikanów, w sondażach prowadzenie objęła Hilary Clinton. Zdaniem ekspertów podczas trwającej wiele tygodni kampanii na opinię wyborców wpływ miał nie tylko merytoryczny przekaz ze strony kandydatów. Równie istotną rolę odegrała komunikacja niewerbalna: gesty, mimika, ubiór, a nawet dobór kolorów. Zdaniem dr Marka Borowińskiego, specjalisty ds. visual merchandisingu i psychologii koloru, wybierane dodatki w ciekawy sposób determinują sposób zachowania i prowadzenia dyskursu przez Donalda Trumpa.
– Kiedy Donald Trump ma czerwony krawat, jest bardziej agresywny, czuje się bardziej przywódczy, przebojowy. Kiedy używa tego koloru, to okazuje się, że przekracza wszystkie dobre normy, czyli staje się bardziej drapieżny, wulgarny, zdecydowany w swoich wypowiedziach – mówi dr Marek Borowiński agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.
Kolor czerwony sprawia, że kandydat republikanów zyskuje na emocjonalności i drapieżności, nie jest jednak kompatybilny z jego typem urody. Przy tak mocnej, dominującej barwie znika bowiem jasna skóra Donalda Trumpa. Znacznie lepszym wyborem są lubiane przez kandydata niebieskości w różnych odcieniach. Stosuje on jednak wówczas zupełnie inny rodzaj narracji.
– Kiedy używa koloru niebieskiego, zdecydowanie lepiej to wygląda, ale mam wrażenie, że on jest spokojniejszy, że mówi o zupełnie innych kwestiach, np. o kwestiach wolnościowych, co jest też naturalnie przypisane do znaczenia koloru niebieskiego – mówi dr Marek Borowiński.
Zdaniem eksperta sztab wyborczy Donalda Trumpa umiejętnie przywiązał do swojego kandydata barwy amerykańskiej flagi: niebieski, czerwony i biały. Barwy te podkreślają patriotyczną postawę republikanina i jego amerykańskość. Kolorów tych Donald Trump używa głównie w dodatkach, m.in. krawatach.
– Kiedy występuje właśnie w tych kolorach, często wspomina o patriotyzmie, o rzeczach związanych z elementami narodowościowymi – mówi dr Marek Borowiński.
Hilary Clinton, jako kobieta, ma zdaniem eksperta, większe możliwości w zakresie wykorzystywania kolorów. Jej również zdarza się wkładać czerwone marynarki lub używać szminki w tym kolorze. Ekspert uważa, że barwa ta dodaje jej zdecydowania, pasuje także do jej typu urody, powinna więc częściej po nią sięgać. Zazwyczaj kandydatka demokratów decyduje się bowiem na stonowane kolory, które podkreślają łagodną, kobiecą stronę jej osobowości.
– Znakomicie wykorzystuje pewnego rodzaju miękkość, kobiecość, stara się łamać dystans, nie stara się być wielką gwiazdą czy królową areny. Jej sposób ubierania się pokazuje czasami brak tego dystansu, ale też nie zawsze trafia z kolorami – w naturalnych kolorach, chłodnych nie jest jej najlepiej – mówi dr Marek Borowiński.
Odpowiedni dobór kolorów dotyczy jednak nie tylko noszonych przez kandydatów strojów. Starannie wybrane barwy wykorzystywane są także m.in. do dekoracji miejsc publicznych wystąpień Clinton i Trumpa. Zdaniem eksperta oba sztaby najchętniej sięgają po kolor niebieski, kojarzący się z amerykańską flagą. Jest to także kolor mediów i wiadomości, barwa, która wzbudza zaufanie.
– Ten kolor ma dobrą falę świetlną, czyli taką, którą akceptuje ludzkie oko, więc jest często wykorzystywany. Często kandydaci mają też oklejone lub wyściełane błękitną tkaniną mównice, dzięki czemu wystąpienie staje się bardziej narodowościowe – mówi dr Marek Borowiński.
45. prezydent Stanów Zjednoczonych zostanie wybrany 8 listopada tego roku.
Czytaj także
- 2025-06-27: Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku
- 2025-06-11: Wiceprzewodniczący PE: Polska prezydencja zapewniła UE stabilność w niepewnych czasach. Wiele inicjatyw dotyczyło obronności
- 2025-06-26: Prof. G. Kołodko: Druga prezydentura Trumpa zmienia Amerykę i świat na gorsze. Nie przyczynia się do rozwiązywania fundamentalnych światowych problemów
- 2025-06-10: Prof. G. Kołodko: Trump osiągnie efekt odwrotny od zamierzonego i spowolni rozwój Ameryki. Na wojnie handlowej z resztą świata to Stany mogą tracić najmocniej
- 2025-06-05: Prof. Kołodko: Elon Musk stracił na roli doradcy Donalda Trumpa. Można mieć zastrzeżenia do rezultatów jego misji
- 2025-06-13: Bartłomiej Nowosielski: Kluczowe w leczeniu otyłości jest odpowiednie nastawienie psychiczne. Otoczenie nie zawsze jest wyrozumiałe i empatyczne
- 2025-06-23: Bartłomiej Nowosielski: Osoby z chorobą otyłościową są stygmatyzowane. Hejterów nie obchodzi to, że po drugiej stronie jest człowiek z emocjami
- 2025-07-03: Otyłość nie wynika z braku samodyscypliny czy lenistwa. Ta poważna choroba niesie ze sobą 200 różnych powikłań
- 2025-06-27: Anna Czartoryska-Niemczycka: Mój tata czytał mi książki. Teraz nagrania z jego głosem są najpiękniejszą pamiątką po nim
- 2025-06-02: Mateusz Banasiuk: Dużo czytam swojemu synowi, bo kiedyś mój tata też mi czytał. Lektury lepiej wpływają na jego wyobraźnię i wyciszenie niż oglądanie bajek
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Dowbor: Domówki i rolki przyniosły nam dużo większą popularność niż telewizja. Ludzie nas odbierają jak dobrych znajomych
Prezenter przyznaje, że domówki online i publikowane w mediach społecznościowych rolki pozwoliły im zbudować mocną pozycję w cyfrowym świecie. Dzięki nim zyskali dużo większą popularność niż z racji udziału w różnych projektach telewizyjnych czy serialowych. Maciej Dowbor odczuwa dużą satysfakcję z tego, że ich działalność internetowa przyciąga miliony odbiorców, zainteresowanie proponowanymi przez nich treściami nie słabnie, a widzowie, z którymi się spotykają na ulicy, traktują ich jak dobrych znajomych.
Konsument
Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy

W 2030 roku liczba użytkowników gier mobilnych w Polsce może przekroczyć 7,1 mln, a przychody z rynku będą bliskie 470 mln dol. – wynika z danych Statista. Wraz ze wzrostem liczby graczy rozwija się także rynek urządzeń do gamingu mobilnego. Zdaniem przedstawicieli ZTE Polska, producentów smartfonów nubia, których dwa nowe modele miały właśnie swoją premierę w Polsce, ten segment krajowego rynku wciąż jest słabo zagospodarowany, a do tej pory dominowały na nim głównie urządzenia zaawansowane i drogie. Dużą rolę w udoskonalaniu sprzętu dla graczy odgrywa sztuczna inteligencja.
Dom i ogród
Sandra Kubicka: Najpierw kupiłam małą domową szklarnię na zioła. A teraz zamówiłam duży model do ogrodu i będę tam mieć pomidory, ogórki i truskawki

Modelka czerpie dużą radość z własnoręcznie wyhodowanych ziół i warzyw. Swoją przygodę z ogrodnictwem zaczęła od małej domowej szklarni kupionej w sklepie internetowym, a już niedługo będzie miała szklarnię z prawdziwego zdarzenia. Sandra Kubicka nie ukrywa, że teraz z dużą niecierpliwością czeka na to, jaki plon wydadzą sadzonki pomidorów. Na razie rosną jak na drożdżach.