Newsy

Badanie WSiP: gimnazjaliści i licealiści to dwa różne światy i style życia. Obie grupy mają zupełnie inne priorytety i wartości

2016-01-20  |  06:40

Z badań przeprowadzonych przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne wynika, że gimnazjaliści i licealiści to dwie skrajnie inne grupy i trudno doszukać się w nich jakichkolwiek podobieństw. Choć między nastolatkami jest niewielka różnica wieku, to poglądy czy stosunek do szkoły, rodziców czy nauczycieli są nieporównywalne.

– U gimnazjalistów najsilniej widać przeżywanie takiego młodzieżowego buntu. Oni trochę są dziećmi, a trochę dorosłymi, w związku z czym rodzice nie zawsze umieją z nimi postępować. To gimnazjalista nakleja na drzwiach swojego pokoju naklejkę „nie wchodzić”, licealista ją zrywa. Licealista łaknie kontaktu z rodzicami, bo rodzice są częścią jego życiowej mozaiki – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Jarosław Matuszewski, rzecznik prasowy Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych.

Obie grupy mają zupełnie inny sposób postrzegania świata i inne priorytety. Gimnazjaliści są w takim wieku, że mogą pozwolić sobie na beztroskę, dlatego na pierwszym miejscu stawiają własne dobro i czerpanie przyjemności z życia.

Gimnazjaliści żyją tym, co jest tu i teraz, nie łakną dorosłości, nie zastanawiają się nad tym, co będzie jutro, jaka jest ich przyszłość. Nie myślą o egzaminie końcowym, szkole czy zawodzie, raczej spędzają czas na przebywaniu we wspólnych gronach, przeważnie paczek z sąsiedztwa. Uczą się głównie z myślą o najbliższym sprawdzianie czy klasówce – podkreśla Jarosław Matuszewski.

Licealiści zdają sobie sprawę z tego, jak wiele zależy od decyzji, które podejmą właśnie teraz. Te trafne otworzą im bowiem drogę do dobrego zawodu, satysfakcjonującej pracy i udanego związku, z kolei błędy i porażki mogą znacząco podciąć skrzydła i zniechęcić do dalszych poszukiwań. Dla licealistów liczy się dobry start w dorosłe życie, dlatego ambitnie podchodzą do powierzonych im obowiązków.

Licealiści to dorośli ludzie, planują przyszłość, starają się być menadżerami swojego życia, wszystkich swoich spraw. Wśród nich na pierwszym miejscu jest ich życie osobiste, czyli rodzina, miłość, partner, ale także zawód, praca, obowiązki, dom i zainteresowania. Licealista uważa, że matura to najważniejsza cezura w jego życiu, ona albo kończy etap edukacji i będzie można iść do pracy, albo otwiera drzwi do kariery na studiach, takich, jakie licealista sobie by wybrał – tłumaczy Jarosław Matuszewski.

Gimnazjaliści i licealiści mają też różny stosunek do nauczycieli i szkoły.

Gimnazjaliści szkołę traktują jako takie miejsce, które musi być, nie widzą w nim jakiejś szczególnej wartości, to jest wpisane po prostu w ich życie. Trzeba chodzić do szkoły, trzeba przygotowywać się do sprawdzianu. Potrafią wystawiać nauczycieli na taką próbę klasową, kto tu komu bardziej dokuczy, kto wygra ten spór. Gimnazjaliści bardzo często posługują się w relacjach z nauczycielami kodeksami ucznia, prawami i obowiązkami. Potrafią się spierać, kłócić, walczyć o swoje – mówi Jarosław Matuszewski.

Dlatego też nauczyciel w gimnazjum ma niezwykle trudne zadanie, bo nie tylko musi okiełznać swoisty bunt nastolatków przeciwko wszystkiemu i wszystkim, lecz także skutecznie zachęcić do nauki i próbować zaszczepić w nich pasje.

To jest bardzo ważna sprawa, dlatego że dzieciaki są jeszcze plastyczne, one potrafią nie lubić historii, ale dzięki nauczycielowi polubić. Potrafią zmienić swoje zainteresowania. Nauczyciele w gimnazjum są postrzegani jako ci, którzy mogą te zainteresowania ukształtować. Licealiści przychodzą do liceum właściwie już z takim obrazem siebie jako ludzi, którzy wiedzą, czego chcą. Tam już dużo mniej zależy od nauczyciela – wyjaśnia Jarosław Matuszewski.

Jarosław Matuszewski podkreśla, że różnic między gimnazjalistami a licealistami jest bardzo dużo, właściwie we wszystkich sferach życia. Obie grupy mają na przykład zupełnie inne podejście do nowoczesnych technologii.

Gimnazjaliści właściwie nie bardzo oddzielają rzeczywistość online od rzeczywistości offline. Oni potrafią być na wycieczce nad rzeką, mieć włączone smartfony i komunikować się za ich pomocą ze sobą albo z innymi kolegami – mówi Jarosław Matuszewski.

Przyjaciółmi gimnazjalistów najczęściej są znajomi ze szkoły lub z sąsiedztwa, a z kolei licealiści kolegują się przede wszystkim z tymi, z którymi łączą ich wspólne zainteresowania, pasje czy osiągnięcie jakiegoś celu.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Edukacja

Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje edukację. Rynek takich rozwiązań będzie rósł w tempie prawie 40 proc. rocznie

Sztuczna inteligencja otwiera nowe horyzonty dla procesu nauczania i uczenia się, rewolucjonizując sektor edukacji. Z badań wynika, że z aplikacji bazujących na AI już w tej chwili korzysta duża grupa uczniów i studentów, jak i nauczycieli, a na rynku pojawia się coraz więcej takich narzędzi. Jak szacuje Grand View Research, do 2030 roku wartość globalnego rynku sztucznej inteligencji w edukacji będzie rosła średniorocznie o blisko 37 proc., przy czym duża część tego rynku będzie zdominowana przez platformy edukacyjne. – Dzięki AI nauczanie staje się bardziej spersonalizowane i interaktywne – mówi Jeff Maggioncalda, dyrektor generalny międzynarodowej platformy edukacyjnej Coursera.

Farmacja

Trwają prace nad zmianami w programie szczepień przeciwko HPV. Na razie zaszczepiła się jedna piąta uprawnionych nastolatków

W ciągu pierwszego roku działania programu bezpłatnych szczepień przeciwko wirusowi HPV dla 12- i 13-latków zaszczepiono tylko ok. 20 proc. uprawnionych. Eksperci wskazują na wiele różnych możliwości poprawy niepokojących statystyk. Pierwszym z nich jest edukacja dzieci i dorosłych na temat roli szczepień oraz zagrożeń, jakie wiążą się z zakażeniem HPV, wirusem odpowiadającym m.in. za nowotwory szyjki macicy, odbytu, krtani czy jamy ustnej. Kolejnym pomysłem jest zwiększenie liczby placówek z dostępnymi szczepieniami o kolejne POZ-y, ale też szkoły. Ministerstwo Zdrowia zapowiedziało, że pracuje nad niezbędnymi zmianami.