Newsy

Beata Sadowska: Same możemy zadbać o to, żeby rak piersi został wcześnie wykryty. Niektóre historie moich przyjaciółek niestety zakończyły się tragicznie

2023-10-18  |  06:21

Ambasadorki 12. edycji kampanii Dotykam=Wygrywam organizowanej przez Fundację Wsparcie na Starcie apelują do wszystkich pań jednym hasłem: podejmij prosty, ale kluczowy krok – dotknij swoich piersi i sprawdź, jak się czują. Beata Sadowska, która wspiera tę akcję od samego początku, przekonuje, że wystarczy kilkanaście minut raz w miesiącu, by zrobić samobadanie gruczołów piersiowych i upewnić się, że wszystko jest w porządku. Gdy zaś wyczuwalne są jakieś guzki lub zgrubienia, warto się skonsultować z lekarzem, który pomoże wyjaśnić wszystkie wątpliwości i w razie choroby szybko podejmie leczenie.

Z raportu OECD „Health at a glance. Europe 2022” wynika, że w Polsce częściej niż w innych krajach diagnozujemy raka piersi w późniejszych stadiach. Tylko 41 proc. pacjentek otrzymuje diagnozę na wczesnym etapie, podczas gdy średnia EU to 51 proc. Dlatego też znane Polki zachęcają wszystkie panie do samobadania piersi.

– Jestem ambasadorką akcji Dotykam=Wygrywam od pierwszej edycji. Jest to niezmiernie ważna akcja, bo statystyki są wciąż zatrważające – nadal jesteśmy w ogonie Europy, jeśli chodzi o wczesne wykrywanie raka piersi, i niestety jesteśmy w czołówce, jeśli chodzi o umieralność na ten nowotwór. Samobadanie piersi może nam uratować nie tylko zdrowie, ale też życie, więc dlaczego tego nie robić? Jest to bardzo ważna akcja, podpisuję się pod nią jedną i drugą łapą. Jedną i drugą łapą robię też samobadanie – mówi agencji Newseria Lifestyle Beata Sadowska.

Samobadanie piersi składa się z dwóch etapów: oględzin gruczołów piersiowych przed lustrem i badania palpacyjnego, które polega na odpowiednim dotykaniu i uciskaniu piersi tak, by wyczuć wszelkiego rodzaju zgrubienia i guzki. Beata Sadowska przyznaje, że z każdym kolejnym badaniem nabiera się coraz większej wprawy i przekonuje dotąd jeszcze wszystkie nieprzekonane panie do tego, by również spróbowały tej prostej metody.

– Zdecydowanie więcej kobiet dzisiaj robi samobadanie piersi, na pewno zmienia się to na lepsze, ale jeszcze dużo pracy przed nami. Fundacja Wsparcie na Starcie robi mnóstwo akcji w szkołach, przeprowadza różne pogadanki i prezentacje, jak samej w domu odpowiednio badać piersi – mówi dziennikarka.

Sadowska przyznaje, że w jej otoczeniu są kobiety, które zmagają się z nowotworem piersi. W niektórych przypadkach rak został wykryty w zaawansowanym stadium i niestety nie udało się już z nim wygrać.

– Na szczęście w mojej najbliższej rodzinie nie mamy takich historii i oby tak pozostało. Były natomiast takie sytuacje wśród moich najbliższych przyjaciółek i niektóre z nich niestety zakończyły się tragicznie. Pamiętam też jedną historię z Justyną, która zachorowała na raka. Zadzwoniła ona do mnie po wizycie u lekarza i mówi: „Lekarz zapytał: Co chciałaby pani usłyszeć, że to geny? Muszę panią zmartwić, że pani sama sobie na to zapracowała”. Więc jeśli możemy same sobie zapracować na raka, to możemy też same zadbać o to, żeby on się nie pojawił, a jak już się pojawi, to żeby został wcześnie wykryty – dodaje Beata Sadowska.

Rak piersi jest drugą, po raku płuc, przyczyną zgonów nowotworowych u kobiet. W grupie kobiet między 20. a 44. rokiem życia jest na pierwszym miejscu zarówno pod względem zachorowalności, jak i umieralności. W grupie kobiet powyżej 50. roku życia stanowi aż 80 proc. zachorowań.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Transport

Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.

Handel

Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy

Rynek piwa skurczył się w 2024 roku o prawie 2 proc. To m.in. efekt wzrostu średniej ceny tego alkoholu, która jest dziś o ponad 40 proc. wyższa niż w 2019 roku. Na tle rynku zdecydowanie wyróżnia się segment bezalkoholowy, który wolumenowo i wartościowo rośnie o ok. 17 proc. w ujęciu rocznym. – Ten segment, wart 1,7 mld zł, jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej – ocenia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. I podkreśla, że rynek pozostaje pod presją rosnących kosztów produkcji i zmian legislacyjnych.