Newsy

Ceramiczne płytki w rozmiarze XXL robią furorę w nowoczesnych wnętrzach. Optycznie je powiększają, dodają im blichtru i elegancji

2015-10-26  |  06:00

Ceramiczne płytki wielkoformatowe coraz częściej pojawiają się we wnętrzach. Doskonale sprawdzają się w pomieszczeniach o różnej powierzchni. W małych łazienkach optycznie powiększają przestrzeń, a w dużych przy odpowiednim doborze faktur i wzorów stanowią oryginalną dekorację. Trzeba jednak układać je nieco inaczej niż te o standardowych wymiarach i zwrócić uwagę na umiejętne zestawienie kolorystyczne.

Płytki wielkoformatowe stanowią doskonałe tło dla minimalistycznych aranżacji i podkreślają nowoczesny charakter przestrzeni. Dodają pomieszczeniom blichtru i elegancjii. Mogą tworzyć jednolite powierzchnie do złudzenia przypominające kamień, metal, a nawet drewno.

Na rynku płytek ceramicznych pojawia się coraz więcej kolekcji wielkoformatowych. Niektórzy mogą mieć obawy, że takie płytki mogą się nie nadawać do małych łazienek. Otóż chciałabym obalić ten mit, ponieważ właśnie duże płytki umiejętnie położone pozwalają nam optycznie powiększyć taką przestrzeń – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Joanna Ciecierska, stylistka marki Ceramstic.

Płytki wielkoformatowe można stosować zarówno na ścianach, jak i na podłogach. Wystarczy zastosować kilka tricków, by dzięki nim pomieszczenie sprawiało wrażenie większego, niż jest w rzeczywistości.

Jeżeli mamy do czynienia z przestrzenią zbyt wąską, wówczas zalecałabym położenie płytek w poziomie na ścianach, natomiast, jeśli mamy do czynienia z pomieszczeniem zbyt niskim można je wyciągnąć w górę, układając płytki w pionie – radzi Joanna Ciecierska.

Ze względu na interesującą fakturę płytki wielkoformatowe dają nieograniczone możliwości aranżacyjne. Mogą imitować surowe, cementowe, łuszczące się tynki, różne rodzaje kamienia, tkaniny, drewno, bambus czy skórę. Ich powierzchnia jest matowa albo gładka, z wzorem wklęsłym lub wypukłym, polerowana, półpolerowana albo szkliwiona. Przy montażu płytek w rozmiarze XXL trzeba jednak nie tylko umiejętnie dobierać faktury, lecz także kolory.

W małych przestrzeniach powinniśmy postawić na przewagę jasnych kolorów i tylko strefy funkcyjne zaznaczać kolorem ciemniejszym. Może to być na przykład połączenie bieli z czernią. Warto również pomyśleć o zastosowaniu dekorów strukturalnych, które bardzo pięknie odbijają światło i również optycznie powiększają przestrzeń – tłumaczy Joanna Ciecierska.

Duże znaczenie ma również odpowiednie doświetlenie przestrzeni. Najlepiej wykorzystać światła LED-owe w kolorze chłodnym, jasnym. W przypadku małych pomieszczeń zdecydowanie lepiej postawić na minimalizm.

Wszystkie małe bibeloty powinniśmy chować do szafek i pamiętać o tym, że małe przestrzenie bardzo lubią ład i harmonię. Ona sprzyja właśnie optycznemu powiększeniu przestrzeni – dodaje Joanna Ciecierska.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Teatr

Handel

Proekologiczne oczekiwania konsumentów zmieniają politykę firm. Widać to zwłaszcza w internetowym handlu

Co piąty Polak dba o środowisko i myśli o ekologii – wynika z badania Open Research, które pokazuje też, że społeczna świadomość związana z ekologią rośnie. Także podczas zakupów – według danych podawanych przez DS Smith, ponad 46 proc. Polaków zastanawia się, co zrobi z opakowaniem po zakupionym produkcie, a 50 proc. z nich wybiera wyłącznie opakowania, które można później poddać recyklingowi. Eksperci wskazują, że tzw. zielony e-commerce to w tej chwili jeden z najważniejszych trendów w internetowym handlu, ale z biegiem czasu ekologia będzie mieć rosnący wpływ na politykę firm niemal z każdej branży. Wymuszą to właśnie stale rosnące oczekiwania konsumentów w zakresie  ochrony środowiska i klimatu. 

Handel

WWF: Bojkot oleju palmowego nie ma sensu. Nie da się go zastąpić innym tłuszczem bez generowania jeszcze większych szkód środowiskowych

Tylko w 2020 roku, w wyniku świadomych podpaleń i wycinki pod niecertyfikowane uprawy palm oleistych, zniknęło 4,2 mln ha lasów deszczowych – podaje organizacja Global Forest Watch. Produkcja oleju palmowego, który jest z nich wytwarzany, generuje olbrzymie problemy społeczne i środowiskowe w globalnej skali. Mimo to – jak wskazuje WWF – jego bojkot nie ma sensu, ponieważ obecnie tego surowca nie da się zastąpić żadnym innym bez generowania jeszcze większych szkód środowiskowych. W przypadku zamienników takich jak olej słonecznikowy czy rzepakowy powierzchnia pod ich uprawy musiałaby wzrosnąć czterokrotnie, co powodowałoby jeszcze większą destrukcję ekosystemów. Zamiast bojkotować, konsumenci mogą jednak świadomie wybierać produkty zawierające taki olej palmowy, który pochodzi w 100 proc. z certyfikowanych, zrównoważonych upraw.