Newsy

Chorzy na Parkinsona nie mają dostępu do skutecznego leczenia

2014-01-07  |  06:00
Mówi: dr hab. n. med. Magdalena Boczarska-Jedynak
Funkcja:Centrum Leczenia Choroby Parkinsona, Centralny Szpital Kliniczny Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach
  • MP4
  • Doustne leki minimalizują objawy choroby Parkinsona, w zaawansowanym stadium choroby przestają działać. Wtedy konieczna jest operacja wszczepienia stymulatora do mózgu lub zastosowanie pomp stale dawkujących leki. NFZ refunduje tylko pierwszą z tych metod, dlatego też pacjenci niekwalifikujący się do zabiegu chirurgicznego są pozbawieni możliwości terapii.
     
    Choroba Parkinsona to ciężkie zaburzenie neurologiczne, w przebiegu którego dochodzi do postępującej utraty kontroli nad ruchami. Szacuje się, że cierpi na nią około 6,3 mln osób na świecie, w tym 80 tys. w Polsce. Doustne leki ograniczają objawy, jednak w późnym stadium choroby ich skuteczność się obniża. Wtedy konieczne jest wprowadzenie nowych procedur terapeutycznych bez których chorzy nie są w stanie normalnie funkcjonować.
     
    W Polsce mamy do wyboru trzy metody terapii zaawansowanej choroby Parkinsona. Pierwsza, to głęboka stymulacja mózgu. Druga, to podskórna pompa z użyciem apomorfiny ­­­­­­­­i trzecia, pompa, która pompuje bezpośrednio do dwunastnicy lewodopę, czyli substancję, która działa najbardziej efektywnie – mówi dr hab. n. med. Magdalena Boczarska-Jedynak z katowickiego Centrum Leczenia Choroby Parkinsona agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.
     
    Głęboka stymulacja mózgu polega na wszczepieniu elektrod wytwarzających impulsy, które poprawiają działanie struktur mózgowych kontrolujących ruch. Pompy infuzyjne umożliwiają stałe dawkowanie leków minimalizujących symptomy choroby. Są przeznaczone dla pacjentów, którzy nie kwalifikują się do leczenia neurochirurgicznego, np. osób w podeszłym wieku czy z objawami demencji.
     
    Niestety tylko pierwsza metoda jest refundowana przez NFZ. Ze względu na duże koszty, pompy lekowe są praktycznie niedostępne dla polskich pacjentów.
     
    Miejmy nadzieję, że coś się zmieni, bo jesteśmy jednym z nielicznych krajów w Unii Europejskiej, które nie posiadają tych możliwości terapii – tłumaczy Magdalena Boczarska-Jedynak. – Metody te mają najlepszą skuteczność i stanowią jakąkolwiek alternatywę dla pacjentów, którzy często są pozostawieni bez żadnej możliwości terapii.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    raca w Newserii

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Moda

    Seriale

    Adam Fidusiewicz: Zagrałem w dwóch amerykańskich serialach. To zupełnie inny komfort pracy niż w Polsce

    Aktor cieszy się ze współpracy z zagranicznymi twórcami filmowymi, bo jak podkreśla – w ten sposób poszerza swoje horyzonty, zdobywa nowe doświadczenia i patrzy na siebie oraz na swój zawód z nieco innej perspektywy. Przekonał się już m.in. że trzeba zainwestować w swój wygląd i ciężko pracować nad sylwetką. Wtedy zwiększają się szanse na zdobycie ciekawej roli. Aktor dumny jest m.in. z roli w amerykańskim serialu kryminalnym „FBI: International”.

    Konsument

    Konsumenci wyznaczają kierunki działania dla biznesu. Pod ich wpływem prawie 60 proc. firm zwiększyło ambicje swoich celów środowiskowych

    Temat zrównoważonego rozwoju staje się kluczowy dla konsumentów i biznesu. – Prawie 90 proc. Polaków uważa, że ich wybory i jednostkowe działania mogą mieć pozytywny wpływ na rozwiązywanie globalnych problemów społecznych i środowiskowych, 57 proc. firm zwiększyło ambicje swoich celów środowiskowych – mówi Małgorzata Jarczyk-Zuber, odpowiedzialna za ESG i innowacje w ING Banku Śląskim. Rzeczywiście duże korporacje mają coraz bardziej ambitne cele ESG, ale takie inicjatywy powinny docierać szerzej, także do średniego i małego biznesu oraz samorządów. Do tego potrzebne są wymiana doświadczeń, współpraca i uczciwe podejście – podkreślali eksperci Okrągłych Stołów Klimatycznych zorganizowanych podczas Festiwalu Przyszłości Bomba Megabitowa. Co istotne, nie tylko wymogi konsumentów, ale też globalny kryzys może się stać wyzwalaczem pozytywnej zmiany w zakresie odpowiedzialnego biznesu.