Newsy

Ćwiczenia jogi pomagają seniorom zwalczyć ból kręgosłupa. U 90 proc. z nich poprawiają znacznie postawę ciała

2018-02-20  |  06:01

Odpowiednio dobrane ćwiczenia wpływają na sprawność seniorów. Joga osobom powyżej 60 roku życia pozwala zwiększyć elastyczność stawów, zmniejszyć dolegliwości kręgosłupa, dodaje energii i witalności, a także poprawia pracę serca. Regularne ćwiczenia wpływają nie tylko na poprawę kondycji fizycznej, lecz także na obniżenie poziomu stresu. Efekt uspokojenia i wyciszenia pojawia się już po trzech miesiącach regularnego treningu.

Seniorzy, którzy chcą się dłużej cieszyć dobrym zdrowiem i utrzymać ciało na określonym poziomie sprawności fizycznej, powinni ćwiczyć przynajmniej dwa razy w tygodniu. Wśród aktywności rekomendowana jest na przykład joga.

– Ćwiczenia jogi są dobrym pomysłem, i to nie tylko dla seniorów w tej niższej grupie wiekowej. Także osoby zaawansowane wiekiem i z bardzo ograniczoną sprawnością fizyczną mogą ćwiczyć jogę. Jest to system ćwiczeń, który nie jest dynamiczny, pozycje są zmieniane bardzo płynnie, nie są obciążające dla kręgosłupa, delikatnie rozluźniają stawy, rozciągają, sprawiają, że organizm działa lepiej – mówi agencji Newseria Małgorzata Baranowska z Fundacji „Aktywni Dłużej”.

Dla seniorów joga jest najmniej forsowną i wysiłkową formą ruchu. Szczególnie polecana jest osobom, u których pojawiają się problemy z chodzeniem, siedzeniem i wykonywaniem codziennych czynności. Statyczny ruch, jaki wykonuje się w trakcie zajęć jogi, jest wręcz wskazany dla osób 60+. Nie wymaga od nich kondycji i dużej sprawności fizycznej, a jest w pełni bezpieczny.

– Joga dla seniorów znacznie różni się od typowych ćwiczeń ogólnych jogi dla osób o przeciętnej sprawności fizycznej. Dla seniorów najlepszą propozycją jest połączenie delikatnych ćwiczeń jogi fizycznej z elementami medytacji, koncentracji, ćwiczeń uważności. Pierwsza część zajęć może być wykonywana przez osoby, które mają nawet ograniczoną sprawność fizyczną, Nie trzeba ćwiczyć na stojąco w trakcie takiego treningu. Osoby, które nie mogą obciążać nóg lub długotrwale przyjmować pozycji stojącej, mogą wykonywać pozycje jogi, siedząc na krześle. Są też dobre ćwiczenia w niskiej pozycji, w klęku podpartym, w pozycji leżącej. Dzięki temu, że są to spokojne ruchy mobilizujące wszystkie stawy, nie ma możliwości, żeby doszło do jakiejś kontuzji, przeciążenia albo przemęczenia organizmu – mówi Małgorzata Baranowska.

Joga to nie tylko doskonałe rozwiązanie dla aktywnych seniorów, lecz także dla tych, którzy nie mają zbyt dużego doświadczenia sportowego. Ćwiczenia uruchamiające i wzmacniające mięśnie w obrębie miednicy przynoszą ulgę w obszarze kręgosłupa lędźwiowego, a praca z rękami i barkami – poprawia kondycję kręgosłupa szyjnego i piersiowego. Z kolei rozciąganie klatki piersiowej korzystnie wpływa na oddychanie i pracę serca.

– Badania dotyczące grupy seniorów ćwiczących jogę przeprowadzone w katedrze AWF w Katowicach pokazują, że 90 proc. badanych, którzy brali udział w projekcie, zauważyło znaczną różnicę w utrzymaniu postawy ciała, w poprawie postawy ciała po zakończonym cyklu w porównaniu do tego, co było przed. Ponadto 8 na 10 seniorów podkreśla, że po zakończonym cyklu ćwiczeń niektóre dolegliwości bólowe kręgosłupa ustąpiły – mówi Małgorzata Baranowska.

Dodatkowo, dziewięciu na dziesięciu badanych podkreśliło wpływ treningu na zmniejszenie negatywnych skutków stresu. Efekt uspokojenia i wyciszenia pojawia się już po trzech miesiącach regularnego treningu. Związane jest to również z większą pewnością siebie, która pozwala pokonywać wszelkie kryzysy.

– Regularne ćwiczenia jogi wpływają nie tylko na poprawę kondycji fizycznej, lecz także na obniżenie poziomu stresu. Takie regularne ćwiczenia dostarczają więcej energii, pozytywnie wpływają na układ nerwowy – po pierwsze dzięki temu, że są to ćwiczenia fizyczne,  po drugie dlatego że seniorzy spotykając się w grupie, mogą ćwiczyć razem z osobami podobnymi do siebie, takie spotkania mają też duży walor społeczny – mówi Małgorzata Baranowska.

Osoby starsze często mogą mieć problemy z depresją, z jakimiś lękami, mogą mieć zaniżone poczucie własnej wartości. Jeśli spotkają się w grupie osób równych sobie wiekiem, zawiązuje się pewna wspólnota i pojawia się większa motywacja do ćwiczeń.

– Taka sesja jogi dla seniorów powinna być uzupełniona o ćwiczenia zwiększające świadomość ciała, świadomość oddechu, ponieważ często osoby starsze mają problem z oddychaniem. Oddech wraz z wiekiem się skraca, spłyca, a niedostateczna ilość tlenu i dotlenienia organizmu wpływają na jakość życia i przekładają się na różne schorzenia, które mogą się pojawić – podkreśla Małgorzata Baranowska.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Film

Maciej Musiał: Myślę, że uda nam się stworzyć klimat oryginalnego „Fuksa”. To legendarny film, więc grając głównego bohatera, czuję presję

Bohaterem pierwszej części filmu „Fuks” był Aleks, grany przez Macieja Stuhra, z kolei w kontynuacji tej kultowej komedii gangsterskiej w centrum znalazł się jego syn – Maciek. Maciej Musiał, który wciela się w tę postać, zapewnia, że zrobi wszystko, by wykreować równie nietuzinkowego bohatera, choć już osadzonego w zupełnie innej rzeczywistości. Akcja sequela toczy się dwie dekady później, a młodzieniec podobnie jak ojciec też szuka w życiu fuksa, tyle że nie w biznesie, ale w miłości. Mają mu to ułatwić aplikacje randkowe. Nie wszystko jednak idzie po jego myśli, gdyż dziewczyna poznana w sieci wplątuje go w wielką intrygę, przez którą może dużo stracić.

Moda

Iwona Kossmann, prezes Deni Cler: W pandemii zaczął królować styl casualowy. W kolekcjach zniknął dress code, a pojawił się dres

Najnowsza kolekcja Deni Cler już spotyka się z dużym zainteresowaniem tych klientek, które w wyjątkowym czasie pandemii potrzebują zdecydowanie więcej ubrań w stylu casualowym i sportowym niż w eleganckim i zobowiązującym. Wśród najnowszych propozycji tej kultowej marki są więc dresy z najlepszych tkanin – z wełny, kaszmiru i weluru, jest ponadczasowy sztruks, dżins, dzianinowe sukienki i uniwersalne t-shirty, które doskonale pasują do różnych marynarek. 

Konsument

Zapaść w światowej turystyce trwa już drugi rok. Restart zmieni branżę na bardziej przyjazną środowisku

Największy kryzys w historii turystyki trwa już drugi rok. Jak wynika z danych Światowej Organizacji Turystyki, między styczniem a majem tego roku liczba międzynarodowych podróży turystycznych była o 65 proc. niższa niż w tym samym okresie rok wcześniej i o 85 proc. niższa niż dwa lata temu. To nie oznacza jednak, że konsumenci spędzają czas wolny w domu. Spragnieni wyjazdów przez pandemię częściej decydują się na podróże krajowe, lokalne, chętniej wybierają prywatne domki czy kampery, łączą też pracę zdalną z wypoczynkiem. Te trendy mogą zyskiwać na popularności również ze względu na kwestie środowiskowe. – Odbicie w branży powinno uwzględniać turystykę bardziej przyjazną planecie – oceniają eksperci przy okazji przypadającego na 27 września Światowego Dnia Turystyki.

Motoryzacja

Kamery w samochodach coraz powszechniejsze. Do Polski wchodzi właśnie lider w produkcji takich urządzeń

Polscy kierowcy coraz częściej montują w samochodach kamery, które rejestrują, co się dzieje w trakcie jazdy przed samochodem i w jego pobliżu. Taki sprzęt okazuje się przydatny np. w razie stłuczki, kiedy trzeba udowodnić czyjąś winę, a nagraniami – o ile są wysokiej jakości – często posiłkują się też policja i sądy. Na polski rynek wchodzi właśnie lider w produkcji takich urządzeń. Brytyjski Nextbase, który w Europie ma już ponad 60-proc. udział w sprzedaży, wprowadzi do Polski serię urządzeń naszpikowanych zaawansowanymi, inteligentnymi technologiami i dodatkowymi opcjami, które wspierają bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów.