Mówi: | Andrzej Kruszewicz |
Funkcja: | dyrektor warszawskiego ZOO, ekspert akcji „Kubusiowi Przyjaciele Natury” |
82 proc. odpadów produkowanych jest w gospodarstwach domowych. Zasad segregacji powinny uczyć się już dzieci
Do 2020 roku do recyklingu musi trafiać 50 proc. odpadów. Jak wynika z danych GUS, w 2015 roku było to nieco ponad 26 proc. (2 867 tys. ton) zebranych odpadów komunalnych. Pierwszym krokiem do zmniejszenia ilości śmieci na wysypiskach jest ich odpowiednia segregacja, także w domach. To o tyle istotne, że gospodarstwa domowe odpowiadają za 82 proc. (8 889 tys. ton) odpadów. Dlatego zasad segregacji warto uczyć już najmłodszych.
W 2015 roku w Polsce zebrano w sumie 10 863,5 tys. ton odpadów komunalnych, co stanowi wzrost o 5,2 proc. w stosunku do 2014 roku. Na jednego mieszkańca naszego kraju przypadało ich średnio 283 kg. Zebrane odpady w zdecydowanej większości trafiają na wysypiska śmieci.
– Wyrzucamy wiele odpadów, które można jeszcze wykorzystać – choćby szkło, aluminium, plastik. Tak naprawdę tych produktów jest niezliczona ilość. Dobre gospodarowanie odpadami sprawia, że 80 proc. z nich można ponownie przetworzyć – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Andrzej Kruszewicz, dyrektor warszawskiego ZOO, ekspert akcji „Kubusiowi Przyjaciele Natury”.
W ten sposób można odzyskać surowce potrzebne do wytworzenia nowych produktów, jednocześnie przyczyniając się do ochrony środowiska naturalnego, a także do zmniejszenia zużycia wody i energii. Dorośli często mają problem ze zmianą przyzwyczajeń i trudno im wypracować nawyk segregowania odpadów, dlatego dzieci powinny się uczyć tego od wczesnego dzieciństwa.
– Dorosłego można przekonać argumentem finansowym – będzie taniej, jak będziesz segregował, a drożej, jeżeli nie. Jeżeli się od razu młodego człowieka kształtuje, tłumaczy, dlaczego i jak należy to robić, to tak będzie robił, bo uzna to za naturalne. Po pewnym czasie będzie miał to we krwi. To jest klucz. To jest bardzo mądre podejście do tematu, dlatego że czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci – mówi Andrzej Kruszewicz.
W tym celu realizowany jest projekt „Kubusiowi Przyjaciele Natury”. Chodzi o to, żeby już przedszkolakom wpoić szacunek do natury i różne zachowania proekologiczne, m. in. tłumacząc im, na czym polega idea recyklingu, jakie znaczenie ma segregowanie odpadów i troska o środowisko naturalne. Do IX edycji programu zgłosiło się 7,5 tys. przedszkoli, czyli ponad połowa z ok. 13 tys. placówek w naszym kraju. Oznacza to, że ok. 600 tys. dzieci uczestniczy w tematycznych zajęciach lekcyjnych.
– To jest odpowiedni moment, żeby zacząć z dziećmi rozmawiać. One już zaczynają rozumieć, rozmawiać, zadawać pytania. Jeżeli im się to wytłumaczy, będą robiły to same z siebie, a poza tym będą zadawały pytania, dlaczego nie, a dlaczego u nas w domu tego nie ma. Trzeba przeszkolić dzieci, które potem będą pilnować dorosłych – tłumaczy Andrzej Kruszewicz.
Eksperci tłumaczą, że jedna szklana butelka odzyskana i ponownie wprowadzona do obiegu pozwala na oszczędność energii potrzebnej do świecenia 100 W żarówki przez 4 godziny. Zużyte świetlówki można prawie w całości (80–90 proc.) wykorzystać powtórnie do wyprodukowania nowych produktów, a z 700 aluminiowych puszek może powstać nowy rower.
Dlatego też zasady segregowania śmieci po prostu opłaca się znać. Projekt „Kubusiowi Przyjaciele Natury” realizowany jest na szeroką skalę. Zaangażowali się w niego eksperci, a do tej pory w akcji wzięły udział ponad 3 miliony dzieci.
– Mam nadzieję, że to nowe pokolenie będzie podchodziło do kwestii odpadów mądrzej, lepiej, racjonalniej, a na pewno niczego nie wyrzucą w krzaki – mówi Andrzej Kruszewicz.
Zdaniem ekspertów świadomość Polaków w zakresie umiejętnego gospodarowania odpadami wciąż jest niewystarczająca. W efekcie góry śmieci rosną, a przyroda nie potrafi sobie sama poradzić z ich szybkim usunięciem. Część odpadów trafia też na nielegalne wysypiska, które są bardzo niebezpieczne dla środowiska. Nie mają odpowiednich zabezpieczeń, przez co szkodliwe substancje trafiają do gleby i wód gruntowych.
– W śmieciach wyrzucanych do lasu są baterie, chemikalia, resztki różnych substancji, farb. To wsiąka w glebę, skaża wody gruntowe i wraca do ludzi, którzy te ścieki wyrzucają. Takie odpady muszą trafić na odpowiednie wysypisko, odpowiednio przygotowane, czyli zabezpieczone przed skażeniem gleby i wód gruntowych, wtedy można nad tym zapanować. Nawet jeżeli nie umiemy tych śmieci zagospodarować teraz, to następne pokolenia będą sobie z tym radziły – mówi Andrzej Kruszewicz. – Na razie odzyskujmy to, co już potrafimy odzyskać, czyli przynajmniej szkło, metal, makulaturę, część plastiku.
Państwa członkowskie są zobowiązane do 2020 roku zwiększyć poziom recyklingu do 50 proc. W promowanym modelu gospodarki cyrkularnej wymagane poziomy będą jednak rosły.
– Najważniejsze, żeby nie wyrzucać baterii, żarówek, świetlówek, bo to jest punktowe skażenie niklem, kadmem, to się potem przekłada na owady, na rośliny, zjadają to zwierzęta. To klęska. Jeżeli wyrzucamy szkło w krzaki, do lasu, to będą się kaleczyły nim zwierzęta. Jeżeli będą tam sznurki, będą się w nie zaplątywały ptaki. Często widzimy u bocianów sznurki przyniesione do gniazd i potem pisklęta mają martwice nóg i nie mogą odlecieć z gniazd –tłumaczy Andrzej Kruszewicz.
Aby prawidłowo segregować śmieci, trzeba zwracać uwagę na opisy i kolory pojemników. Najczęściej do niebieskich wrzucamy papier, do zielonych – szkło kolorowe, do białych – szkło bezbarwne, a do żółtych – plastik. Zgodnie z rozporządzeniem ministra środowiska, które wchodzi w życie 1 lipca 2017 roku, zarówno odpady plastikowe, jak i metalowe oraz wielowarstwowe trafiać będą do pojemników koloru żółtego. Od tego dnia pojawiać się też zaczną pojemniki brązowe, do których trafiać powinny odpady ulegające biodegradacji, ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów.
Czytaj także
- 2024-10-16: Polskie firmy dostrzegają korzyści z gospodarki obiegu zamkniętego. Wciąż jednak ich wiedza jest niewystarczająca [DEPESZA]
- 2024-10-02: Z roku na rok rośnie odsetek Polaków segregujących odpady. Nie zawsze jednak robią to prawidłowo [DEPESZA]
- 2024-10-07: Monika Miller: Moja szafa jest dosyć mała. Lepiej jest mieć mniej rzeczy świetnej jakości, niż kupować kilogramy ubrań i za pół roku je wyrzucać
- 2024-11-05: Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
- 2024-10-25: Anna Głogowska: Piękna jest sztuka z elektroodpadów. Takie ubrania to dobry pomysł na oryginalny strój na czerwony dywan
- 2024-10-23: Monika Mrozowska: Na ściankach dziewczyny lubią wyglądać za każdym razem inaczej. Trochę mi szkoda na to czasu
- 2024-09-25: Barbara Kurdej-Szatan: Moda ekologiczna jest nam bardzo bliska. Kupuję ciuchy lepszej jakości, ale dużo rzadziej
- 2024-08-23: Kosmiczne śmieci są coraz większym problemem. Ich obecność na orbicie generuje znaczne koszty
- 2024-08-14: Polskie konsorcjum rozwija innowacyjny system serwisowania i tankowania satelitów na orbicie. To może wydłużyć czas ich eksploatacji o 20 lat
- 2024-08-01: Polska marnuje potencjał bycia europejskim liderem w produkcji biometanu. Jak dotąd nie działa żadna taka instalacja
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Psychologia
Martyna Wojciechowska: 82 proc. dzieci przyznaje, że przerastają ich problemy dnia codziennego. Rodzice powinni kształtować w nich sprawczość
Dziennikarka zauważa, że kształtowanie sprawczości u dzieci jest kluczowym aspektem ich rozwoju emocjonalnego, osobistego i społecznego. Jest wdzięczna swoim rodzicom za motywację, ale i wsparcie w tych momentach, kiedy nie wszystko szło po jej myśli. Teraz ona stara się być właśnie taką matką dla swojej nastoletniej córki.
Media
Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach
Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.