Newsy

Polacy coraz częściej urządzają swoje domy, kierując się zasadą „do it yourself”

2014-06-23  |  06:10
Dekorowanie domów własnoręcznie wykonanymi przedmiotami i meblami stało się wśród Polaków popularne. Znudzeni ofertą salonów z wyposażeniem wnętrz wykorzystują własną inwencję bądź inspirują się pomysłami z sieci i odnawiają stare przedmioty. Oryginalne meble, ozdoby czy firanki robione są już nie tylko na własny użytek, lecz także trafiają do sprzedaży – głównie za pośrednictwem sklepów internetowych.

Rynek DIY, czyli „do it yourself” (zrób to sam), w Polsce jest małym rynkiem w porównaniu z krajami Unii Europejskiej czy Stanami Zjednoczonymi. Jest to jednak rynek, który się cały czas rozwija. Polacy cały czas szukają inspiracji, chcą robić coś nowego, tworzyć swoją własną rzeczywistość, swoje otoczenie. Ponieważ są znudzeni produktami, które widzą w sklepach, szukają nowych wyzwań, inspiracji i chcą otaczać się produktami, które są zupełnie inne niż w masowej produkcji – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Daria Dźwil, senior brand manager w firmie Bosch. 

W majsterkowaniu, ozdabianiu mebli, tworzeniu dekoracji czy szyciu firan wiele osób odnajduje swoją pasję. Zamiast wyrzucać stare przedmioty, dają im nowe życie. 

Sami możemy zrobić mnóstwo rzeczy, chociażby zmienić kolor krzesła bądź też poddać renowacji zwykłą komodę. Bardzo szybko możemy zmienić na przykład ramkę do zdjęcia, kiedy okleimy ją jakimiś kamieniami, cekinami lub czymś innym, co akurat przyjdzie do głowy. Możemy też zmienić obicie w krześle. Wystarczy tylko dociąć materiał i użyć zszywacza akumulatorowego i odpowiednio przymocować do krzesła. Sami możemy zrobić meble, zachęcam chociażby do wykorzystania zwykłych palet, z których można zrobić mnóstwo ciekawych rzeczy, np. łóżko czy też stolik kawowy –  tłumaczy Daria Dźwil.

Twórcy unikatowych produktów także coraz chętniej sprzedają swoje wyroby za pośrednictwem e-sklepów. Socjologowie podkreślają, że „do it yourself” nie jest krótkotrwałą modą, ale nowym stylem życia. Duże znaczenie ma tutaj nie tylko aspekt ekonomiczny, lecz także ekologiczny. Dominują dwa trendy – recykling, czyli przetwarzanie zniszczonych przedmiotów, i upcycling, czyli robienie nowych przedmiotów ze starych.

Inspiracje tak naprawdę możemy znaleźć wszędzie – w internecie, prasie. Jest teraz mnóstwo blogów, które zajmują się tematyką DIY. Jest to trend rosnący – mówi Daria Dźwil.

Rynkiem DIY coraz bardziej interesują się także duże sklepy sieciowe, które mają w swej ofercie materiały do budowy i urządzania domów. Reklamując swój asortyment, podkreślają, że mają sprzęt, który możemy wykorzystać nie tylko do dużych inwestycji, lecz także do drobnego majsterkowania.

Wystarczy zaopatrzyć się w podstawowe elektronarzędzia, na przykład wiertarko-wkrętarkę, szlifierkę, może to być szlifierka rolkowa, szlifierka oscylacyjna czy szlifierka taśmowa, pistolet do malowania bądź taki pistolet do kleju – glue pen. Mając takie narzędzia, możemy sami dekorować bądź zmieniać otoczenie  – dodaje Daria Dźwil.

Narzędzia te są łatwe w obsłudze i nie wymagają fachowej wiedzy. Mogą być z powodzeniem używane także przez początkujących majsterkowiczów.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia

Już po pierwszych przedstawieniach Eliza Rycembel i Krzysztof Dracz widzą, że bardziej współczesna teatralna wersja obsypanego Oscarami kinowego hitu sprzed 40 lat również przypadła do gustu widzom. „Czułe słówka” w reżyserii Pawła Paszta to historia wzruszająca, ale nie ckliwa, z odpowiednią dozą akcentów dramatycznych i komediowych. Spektakl opowiada o trudnej relacji nadopiekuńczej matki i córki, która czując się przytłoczona jej miłością i oczekiwaniami, decyduje się na szybkie małżeństwo i opuszczenie domu.

Inwestycje

Polskie wybrzeże przyciąga coraz więcej turystów z zagranicy. Apartamenty nad morzem wracają do łask inwestorów

Polskie wybrzeże z każdym rokiem cieszy się rosnącym zainteresowaniem krajowych, ale i zagranicznych turystów – głównie z Niemiec, Czech, Szwecji i Norwegii. Tym, co przyciąga ich nad Bałtyk, są m.in. ceny, które wciąż pozostają konkurencyjne w stosunku do cen innych, popularnych destynacji wakacyjnych, jak i dobra baza noclegowa. Nadmorskie hotele i apartamenty w sezonie notują nawet ponad 90-proc. obłożenie, a zainteresowanie inwestowaniem w takie obiekty nie słabnie. Apartamenty typowo pod wynajem – wykończone pod klucz, w dobrej lokalizacji, z operatorem i gwarancją comiesięcznego zysku – są popularne wśród osób, którym zależy na zabezpieczeniu i pomnożeniu swoich oszczędności, które jednocześnie oczekują, by formalności związane obsługą lokalu były dla nich jak najmniej angażujące.

Media

Katarzyna Dowbor: Niektórym bohaterom programu „Nasz nowy dom” pomagam do dziś. A moje nazwisko otwiera drzwi, których inaczej nie można otworzyć

Prezenterka przyznaje, że historia wielu bohaterów programu „Nasz nowy dom” poruszyła ją do tego stopnia, że postanowiła im pomagać także na własną rękę, już poza kamerami. I mimo że teraz nie jest już związana z tym formatem Polsatu, to nadal ma kontakt z niektórymi uczestnikami i wspiera ich, jak tylko może. Katarzyna Dowbor podkreśla, że dużą satysfakcje daje jej to, że ktoś chętnie korzysta z jej rad i życiowego doświadczenia. Ma też żal do władz Polsatu, że nadal nie poznała powodów ich decyzji dotyczącej zmiany gospodyni programu, który tworzyła od podszewki.