Newsy

Polacy zaczynają przywiązywać wagę do tego, jak są zaaranżowane ich wnętrza. 70 proc. chciałoby wymienić meble na nowocześniejsze i jaśniejsze

2015-01-08  |  06:20

70 proc. Polaków deklaruje potrzebę wymiany mebli i aż 59 proc. planuje w najbliższym czasie je zakupić. Tak wynika z raportu na temat preferencji zakupowych Polaków w odniesieniu do aranżacji wnętrz, przeprowadzonego przez TNS Polska na zlecenie Agata Meble. Najbardziej preferowane są dwa style – nowoczesny i minimalistyczny.

Prawie 60 proc. Polaków deklaruje, że w najbliższym czasie planuje zmienić swoje meble. Dla nas to jest bardzo ważna informacja, gdyż okazuje się, że Polacy ubierają się już coraz lepiej, jeżdżą coraz lepszymi samochodami, a dom, który do tej pory pozostawał lekko zaniedbany, zaczyna zyskiwać na znaczeniu. Zaczynamy rozumieć, że to, gdzie żyjemy, gdzie spędzamy czas, ma ogromny wpływ na jakość naszego życia. Chcemy żyć ładniej i zmieniać wnętrza – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Anna Gołębicka, ekspert komunikacji w firmie Agata Meble.

Badania pokazują, że w pierwszej kolejności Polacy wymieniają meble w tych wnętrzach, które są wizytówką domu i gdzie najczęściej zapraszają gości. Coraz bardziej zależy im na tym, by mieć wygodne meble wypoczynkowe, piękne komody, stoliki i szafki na sprzęt RTV.

Polacy chcą mieć w salonie bardzo komfortowo i funkcjonalnie. Te nowe meble, które wprowadzą do swojego salonu, będą jaśniejsze, lżejsze i delikatniejsze. Będą różniły się od tych, które były do tej pory nowoczesnością i stylem, który pozwala na to, żebyśmy się czuli wyjątkowo z tymi meblami –  tłumaczy Anna Gołębicka.

Badanie pokazało, że w urządzaniu wnętrz Polacy najbardziej preferują styl nowoczesny (38 proc.), który charakteryzuje się oszczędnymi kształtami i prostymi bryłami, następnie minimalistyczny (30 proc.), czyli kolekcje z niewielką liczbą mebli w stonowanych kolorach. Style: prowansalski, rustykalny i glamour wybrało tylko 1-4  proc. ankietowanych.

W czasopismach kobiecych dominuje zwykle styl glamour, czyli różnego rodzaju łączenia z barokowymi żyrandolami, ciekawym oświetleniem, błyszczącymi dodatkami. Natomiast w domach już niekoniecznie tak musi być. Polacy w naszych badaniach zupełnie nie byli zainteresowani wymianą mebli na te w stylu glamour. Zaskoczyła nas też niska popularność stylu prowansalskiego. Polacy preferują styl nowoczesny, czyli proste, uniwersalne meble i styl minimalistyczny. I takie zmiany planują  – mówi Anna Gołębicka.

Jeśli chodzi o kolorystykę, to dominują odcienie brązu (39 proc,) oraz beż i ecru. Nieco odważniejsze barwy pojawiają się w kontekście meblowania kuchni. Pojawiło się sporo zwolenników koloru białego (11 proc.), szarego (9 proc.) oraz czerwieni i bordo (8 proc.).

Przez wiele lat najbardziej popularnym kolorem mebli skrzyniowych był kolor wenge. A teraz we wszystkich pomieszczeniach chcemy mieć jaśniej i chcemy kupować meble, które są w kolorze jasnego drewna. To kobiety wprowadzają ten styl, mężczyźni trochę mniej chętnie – dodaje Anna Gołębicka.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Edyta Herbuś: Rozmawiałam z produkcją na temat mojej ewentualnej roli w „Tańcu z gwiazdami”. Wierzę, że stworzą taką, która będzie dla mnie inspirująca

Tancerka przyznaje, że kiedy dostała propozycję udziału w ostatniej edycji „Tańca z gwiazdami”, to choć miała apetyt na powrót do tej produkcji, po rozważeniu wszystkich za i przeciw jednak ją odrzuciła. Z jednej strony miała już inne zobowiązania zawodowe, a z drugiej – zależało jej na tym, by powrócić do show nie tylko w charakterze instruktorki, ale zaprezentować się widzom z nieco innej strony. Edyta Herbuś wierzy, że w przyszłości program przejdzie pewną metamorfozę i znajdzie się w nim rola skrojona właśnie dla niej. Nie ukrywa też, że ta edycja wyjątkowo przyciągnęła jej uwagę, bo skupiła bardzo charyzmatycznych uczestników.

Prawo

Sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza w produkcję muzyczną. Artyści i odbiorcy chcą jasnego oznaczania utworów generowanych przez takie narzędzia

Dziesięciokrotny wzrost przychodów rynku sztucznej inteligencji w tworzeniu muzyki przewidują analitycy w ciągu najbliższych 10 lat. Wokół tematu narasta coraz więcej kontrowersji, związanych m.in. z uczeniem się algorytmów na już skomponowanych dziełach czy wykorzystywania głosów wokalistów do tworzenia coverów śpiewanych przez SI. Jednocześnie ponad jedna trzecia muzyków przyznaje już, że wspierali się w swojej pracy sztuczną inteligencją. Artyści oczekują jednak jasno wytyczonych ram regulacyjnych dla tego typu narzędzi. Przede wszystkim miałyby one dotyczyć zgód na wykorzystanie własności intelektualnej i wyraźnego oznaczania muzyki komponowanej przez SI.

Handel

Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa

Kiełbasa bezmięsna, burger roślinny, parówka wegetariańska, stek vege – do takich nazw produktów wielu konsumentów zdążyło się przyzwyczaić i coraz chętniej po nie sięga. Pojawiają się jednak pomysły, by zakazać nazewnictwa charakterystycznego dla produktów mięsnych. Również w Polsce pojawiła się propozycja w tym zakresie ze strony poprzedniego składu resortu rolnictwa pod koniec ubiegłego roku. Zwolennicy uzasadniają ten pomysł ochroną interesów konsumenckich, ale badania pokazują, że tylko niewielki odsetek klientów pomylił produkt wegański i mięsny przy zakupie.