Mówi: | Maciej Hawieńczyk |
Funkcja: | Sales Executive |
Firma: | Juki Central Europe |
Domowe krawiectwo wraca do łask
W czasach PRL–u, kiedy najmodniejsze ubrania były trudno dostępne, niemal każda kobieta potrafiła uszyć coś na maszynie – według własnego lub podpatrzonego w gazecie projektu. Kiedy na rynku zaczęły pojawiać się światowe kolekcje, maszyny trafiły na strych, a panie stały się wiernymi klientkami sklepów odzieżowych. Teraz moda na podążanie za propozycjami z sieciówek powoli odchodzi do lamusa. Zyskują za to oryginalne ubrania, które uszyło się samemu.
– Szycie w domu już nie jest obciachem. Ludzie nie wstydzą się tego robić. Wręcz przeciwnie, wraca na to moda. Przede wszystkim obserwujemy, że w sieciach handlowych wszystkie ubrania są jednakowe. Klienci szukają ubrań indywidualnych, a na maszynach do szycia swobodnie można takie ubrania stworzyć lub ozdobić już istniejące stroje z domowej kolekcji – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Maciej Hawieńczyk z firmy produkującej maszyny do szycia Juki Central Europe.
Fachowcy nie ukrywają, że początki przygody z krawiectwem mogą być trudne. Szycia można nauczyć się samemu – metodą prób i błędów lub pójść na odpowiedni kurs. Niezwykle pomocne są też fachowe porady z forów internetowych. Wystarczy kawałek tkaniny i odrobina wyobraźni, żeby za niewielkie pieniądze stworzyć niepowtarzalny projekt.
– Począwszy od prostych aplikacji, wyszywania, naszywania wzorków na obrusach, serwetkach, zasłonach, poprzez stworzenie ubranek dziecięcych, skarpetek, rękawiczek, a skończywszy na koszulkach, T-shirtach oraz bluzach – mówi Maciej Hawieńczyk.
Obecnie na rynku jest ogromny wybór maszyn do szycia. Początkującym specjaliści radzą, by zainwestować w model prosty w obsłudze i wielofunkcyjny.
– Są to maszyny kompaktowe, lekkie, wykonane z solidnych materiałów, pracują cicho, mają nowoczesne napędy. To są maszyny energooszczędne, posiadające oświetlenie ledowe, zintegrowany silnik wbudowany w głowicę, ekrany ledowe. Maszyny mają wiele funkcji wyszywania, naszywania, ozdabiania, również wyszywania liter czy też cyfr. W maszynach typu overlock, również jest możliwość nawlekania nici automatycznie – wyjaśnia Maciej Hawieńczyk.
Ceny maszyn niewątpliwie zachęcają do samodzielnego krawiectwa. Już za 300 zł można kupić model wyposażony w wiele funkcji.
Czytaj także
- 2025-05-08: Dobre perspektywy współpracy pomiędzy brytyjskimi a polskimi uczelniami. Wspólne projekty badawcze przekładają się na relacje gospodarcze
- 2025-03-25: Katarzyna Dowbor: Od 30 lat uczę się pielęgnacji ogrodu. Zieleń wycisza, uspokaja i ja to uwielbiam
- 2025-04-09: Kajra: Nie mam problemu z tym, żeby zakładać te same ubrania wiele razy lub łączyć w inny sposób. Kupuję mało rzeczy, nie lubię wybierać i przymierzać
- 2025-05-08: Piotr Zelt: Nie latam po sklepach i nie zawalam sobie szafy jakimiś niepotrzebnymi ciuchami. Mam sporo ubrań, które mają po 20 lat, i cały czas je noszę
- 2025-04-29: Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie
- 2025-04-11: Klaudia Zioberczyk: Święta wiążą się z tym, że się kupuje masę ubrań i jedzenia. Ja w tym roku postawię na minimalizm
- 2025-05-05: Eliza Gwiazda: Polacy wyrzucają śmieci, gdzie popadnie. Za chwilę nasza planeta będzie pełna śmieci
- 2025-04-15: Piotr Zelt: Na Święta Wielkanocne zamierzam wyjechać na narty w Alpy. Jak mam czas, to pracuję jako instruktor narciarski
- 2025-03-26: Patricia Kazadi: To będzie bardzo pracowita wiosna. Pracuję nad własną muzyką
- 2025-04-01: Małgorzata Potocka: Jestem absolutnie oddana mojemu teatrowi. Jak się robi teatr z pasji, to nie trzeba odpoczywać
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Żywienie
Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.