Newsy

Dorota Goldpoint: Pracodawcy nie doceniają kobiet 50+, bo gonią za ludźmi młodymi. Dojrzałe panie mają ogromne doświadczenie i mogą je przekazać

2020-01-21  |  05:45

Projektantka zauważa, że wielu pracodawców nie chce zatrudniać kobiet po 50. roku życia. Mimo że często mają one sporo do zaoferowania, przede wszystkim duże doświadczenie i wiedzę, to propozycje pracy dla nich pojawiają się niezwykle rzadko. Dlatego też Dorota Goldpoint chce udowodnić, że dojrzałe kobiety powinny mieć swoje miejsce w życiu i w społeczeństwie, bo doskonale sprawdzają się w wielu rolach. Sama w swoje 50. urodziny zainaugurowała projekt „The Inner Power”, który zadedykowała właśnie kobietom 50+.

W wywiadzie udzielonym agencji Newseria Lifestyle w maju 2018 roku Grażyna Szapołowska, która teraz jest jedną z ambasadorek projektu „The Inner Power”, z żalem przyznawała, że ze względu na swój wiek trafiła już do szuflady „zapomnianych aktorów” i tym samym dużo rzadziej pojawia się na ekranie. Dorota Goldpoint doskonale rozumie jej rozgoryczenie.

– Szczególnie aktorki mierzą się z upływem czasu, ponieważ gdy są piękne, są rozchwytywane. Gdy dobijają do tego wieku przełomowego, 50 lat, to właściwie nie ma dla nich ról – mówi agencji Newseria Lifestyle projektantka.

Tłumaczy, że niewiele lepiej jest w przypadku innych zawodów. Kobiety po 50. roku życia mają nikłe szanse na znalezienie intratnej posady. Pracodawcy obawiają się między innymi tego, że będą one miały trudności z nadążeniem za młodym zespołem i przystosowaniem się do nowych rozwiązań technologicznych.

– Na rynku nie ma ofert i właściwie nie ma też pracy dla pięćdziesięcioletnich kobiet, a to są wbrew pozorom najlepsi pracownicy. Kobieta w tym wieku już odchowała swoje dzieci, jest w pełni ukształtowana jako kobieta, jako osoba, jako pracownik i może bardzo dużo przez kolejne 15–20 lat dać. Pracodawcy tego nie doceniają, bo gonią za ludźmi młodymi, oni chcą mieć jabłko i zjeść jabłko, chcą mieć młodych ludzi z doświadczeniem. Nie da się tego osiągnąć. Więc albo jest młody bez doświadczenia, albo dojrzały z doświadczeniem – mówi Dorota Goldpoint.

Zdaniem projektantki kobiety 50+ bardzo często są otwarte na nowości, nie mają najmniejszego problemu z dostosowaniem się do nowej sytuacji i szybko podejmują inicjatywę. Ich atutem jest także ogromna wiedza i bagaż cennych doświadczeń zbieranych przez lata.

– Wszystko w życiu ma swoje miejsce i ja chcę pokazać, że swoje miejsce w życiu i w społeczeństwie powinny mieć też dojrzałe kobiety. Chciałabym, żeby mój projekt przywrócił im miejsce, godność, szacunek dla autorytetów, dla ludzi, którzy mają ogromne doświadczenie w swojej pracy zawodowej, ale też chcą dalej przekazywać je innym pokoleniom, bo taka jest nasza rola – mówi Dorota Goldpoint.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Psychologia

Telekomunikacja

Polacy chętnie angażują się w lokalne inicjatywy społeczne. Przybywa też miejsc, w których mogą to robić

Społecznicy stanowili w 2021 roku 45 proc. dorosłych Polaków, angażowali się w prace organizacji obywatelskich i działali na rzecz społeczności lokalnych lub osób potrzebujących – podaje Fundacja Orange za badaniami CBOS. Takie zaangażowanie, jak podkreślają eksperci, buduje zaufanie społeczne, które w Polsce wciąż jest na dość niskim poziomie. Dlatego cenne są wszelkie inicjatywy, które będą wspierać skalę działań społecznikowskich. Temu mają służyć m.in. Pracownie Orange, które są przestrzenią aktywizacji lokalnych społeczności, miejscem spotkań, ale też warsztatów podnoszących kompetencje cyfrowe i społeczne. Do 30 kwietnia mieszkańcy miejscowości liczących do 40 tys. mieszkańców mogą zgłosić się do nowej edycji programu.

Przemysł spożywczy

Słodki olej alternatywą dla cukru w kryształkach. Produkt pozwoli kilkudziesięciokrotnie zredukować spożycie cukru

Izraelski technolog żywności opracował sposób na redukcję ilości cukru potrzebnej do słodzenia produktów spożywczych. W czasie prac nad słodkim olejem rybnym, który miałby poprawić smak suplementów dla dzieci, odkrył, że zastosowaną w nim technologię można przenieść na inny produkt – słodzik. Słodki olej jest znacznie słodszy niż cukier w kryształkach. Oznacza to, że wysokosłodzone produkty będą mogły być w przyszłości zdrowsze. Ich cena będzie jednak wyższa, ponieważ potrzebny będzie nie tylko alternatywny słodzik, ale i wypełniacz, a obie te funkcje łączył w sobie dotychczas właśnie cukier.