Mówi: | Dorota Goldpoint |
Funkcja: | projektantka mody |
Dorota Goldpoint: Projektanci muszą teraz szukać alternatywnych rozwiązań, żeby przetrwać. Kolekcję koktajlowych sukienek zastąpiłam kolekcją dresów
Projektantka nie ukrywa, że ostatni rok był dla branży modowej bardzo trudny. Jej atelier straciło wiele klientek, które przede wszystkim zamawiały eleganckie suknie wieczorowe i okolicznościowe. Jednocześnie w związku z poszerzeniem oferty o kolekcję sportową przybyło wiele chętnych na dresy, które w tym sezonie biją rekordy popularności. Projektantka przyznaje też, że kilka pierwszych miesięcy pandemii udało się jej przetrwać tylko dlatego, że na zamówienie firm szyła hurtowe wręcz liczby maseczek. Dzięki temu mogła zapewnić ciągłość zatrudnienia swoim pracownikom.
Dorota Goldpoint podkreśla, że zazwyczaj w sezonie wiosenno-letnim miała bardzo dużo zamówień na suknie ślubne, okolicznościowe, wieczorowe i koktajlowe. Teraz, ze względu na to, że niemal żadne imprezy nie są organizowane, zainteresowanie takimi projektami jest niemal znikome.
– Nie pracuje się teraz łatwo, ponieważ przede wszystkim te klientki, które zazwyczaj o tej porze roku tutaj napływały, teraz są w domu, ponieważ nie ma imprez, wesel i przyjęć rodzinnych, a ja głównie szyję takie sukienki dla polskich kobiet. Więc na pewno jest zupełnie inaczej i jest trudno. W zamian za te piękne koktajlowe sukienki poszerzyłam kolekcję dresów. Zrobiłam bardzo obszerną kolekcję sportową na ten sezon wiosna–lato. Będą różne kolory, oprócz tych podstawowych, czyli granat, biel, czarny, szary, wprowadzę też dużo koloru. Będzie soczysta pomarańcz, kolor cappuccino, kolor wrzosowy, właśnie po to, żebyśmy trochę poprawili sobie nastrój, żebyśmy się trochę doenergetyzowali tymi kolorami – mówi agencji Newseria Lifestyle Dorota Goldpoint.
Projektantka liczy na to, że ta kolekcja spotka się z dużym zainteresowaniem klientek, które w tym czasie potrzebują więcej ubrań w stylu luźnym i sportowym niż w eleganckim.
– Moje klientki bardzo chwalą sobie dresy, bo są wygodne, fajnie wyglądające i ładnie uszyte z dobrego materiału. Ja też od roku praktycznie chodzę cały czas w dresie. Niektórzy pomyśleliby, że właściwie mam jeden dres, bo non stop jestem w tym czarnym, ale oczywiście mam kilka w tym samym kolorze i noszę je, bo po prostu jest mi wygodnie. Z jednej strony można powiedzieć, że poczuliśmy trochę luz, a my kobiety rozpętałyśmy się z gorsetów pięknych sukni i ubiorów na rzecz właśnie wygodnych dresów czy jedwabnych piżam, które ja też co sezon szyję i właściwie one w sezonie letnim też się najbardziej cieszyły powodzeniem – mówi.
Zdaniem Doroty Goldpoint pandemia i związany z nią lockdown znacząco wpłynęły na pracę projektantów mody. Wielu z nich musiało szukać alternatywnych rozwiązań. W efekcie ich oferta nieco się zmieniła.
– Większość z nas ma podobne kłopoty, każdy szuka przede wszystkim możliwości pracy, żeby utrzymać swoją załogę, żeby te panie nie straciły pracy, żeby cały czas być coraz bardziej kreatywnym, czyli szukać możliwości podjęcia dodatkowych zamówień, zleceń, współpracy chociażby z różnymi firmami. Ja na przykład na początku pandemii przetrwałam dzięki maseczkom. Szyłam maseczki dla firm, bawełniane, bardzo dobrze oddychające, zgodne ze wszystkimi zaleceniami. I tak naprawdę dzięki temu możemy dalej istnieć, bo to był bardzo trudny czas – mówi projektantka.
Jak podkreśla, jej klienci do dziś składają u niej zamówienia na te produkty.
– Mam zamówienia na kilkaset, kilkadziesiąt maseczek dla różnych firm, które zamawiają je dla swoich pracowników. Moja maseczka jest tak skonstruowana, że jest wygodna, dobrze się ją nosi, oddycha w niej, pierze, a jednocześnie też przechodzi tzw. test płomienia, czyli ma dwie warstwy, więc jest nieprzepuszczalna. Dla kobiet duże znaczenie ma to, że ładnie się w niej wygląda – mówi Dorota Goldpoint.
Jeśli natomiast chodzi o rynek modowy, to zdaniem projektantki bardzo on zubożał ze względu na to, że w zasadzie nie są organizowane żadne wydarzenia kulturalne, gale, pokazy czy imprezy na czerwonym dywanie. Nie ma więc odpowiedniej przestrzeni do tego, by zaprezentować nowe projekty.
– Przestaliśmy się spotykać w gronie znajomych czy rodzinnym, przestaliśmy się bawić, wychodzić na różne imprezy i to na pewno jest jeden aspekt. A drugi aspekt jest taki, że bardzo dużo ludzi straciło pracę i po prostu nie stać ich na to, żeby kupować online, bo przecież te wszystkie firmy funkcjonują też online. Więc owszem, jest grupa konsumentów, która dalej kupuje, niemniej jednak wydaje mi się, że ludzie trochę się zatrzymali w tym pędzącym nadkonsumpcjonizmie, zobaczyli, że tak naprawdę potrzebne im są głównie dresy, w których dobrze się czują – mówi.
Zapytana o plany zawodowe na najbliższe miesiące, projektantka odpowiada, że jest teraz na etapie przygotowywania letniej kolekcji. Znajdą się w niej nie tylko zwiewne sukienki, ale także tuniki i kostiumy plażowe. Trwają również bardzo intensywne prace przed wejściem na rynek w Dubaju, trzeba zweryfikować wszystkie propozycje współpracy i podjąć wiążące decyzje. Z kolei wiele różnych ciekawych projektów, które miały być realizowane w kraju, stoi pod znakiem zapytania.
– W maju planowałam jeszcze pokaz w pięknym miejscu, ale w obecnych okolicznościach nie będzie on możliwy. Były również przygotowania do 90-lecia istnienia Juraty, ale również w tej kwestii nie mamy żadnych konkretów, ponieważ nie wiemy, czy w ogóle będzie można się spotykać nawet na świeżym powietrzu w jakiejś większej grupie osób. Więc na ten moment plany są, natomiast czy będą mogły być zrealizowane, czas pokaże – dodaje Dorota Goldpoint.
Wiadomo natomiast, że projektantka będzie mogła otworzyć letnią kawiarnię w Juracie, która w ubiegłym roku cieszyła się bardzo dużym powodzeniem.
Czytaj także
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-10-22: Rząd pracuje nad nowymi przepisami o płacy minimalnej. Zmienią one sposób jej obliczania
- 2024-11-07: Nowe otwarcie unijnej polityki gospodarczej. Polska prezydencja w Unii szansą na korzystne zmiany dla przedsiębiorców
- 2024-10-16: UE walczy z kryzysem mieszkaniowym. Problemem jest brak dostępnych mieszkań i wysokie czynsze
- 2024-11-13: Polska ochrona zdrowia niegotowa na kolejny kryzys. Eksperci: nie wyciągnęliśmy lekcji z pandemii
- 2024-10-25: Obrót elektroniką z drugiej ręki sprzyja środowisku. Polacy coraz chętniej sięgają po używane i odnowione smartfony
- 2024-09-27: Zmiany klimatu zagrażają produkcji kawy. Susze pogłębiają trudną sytuację rolników
- 2024-10-01: Monika Mrozowska: Wcieliłam się w rolę prowadzącej formatu youtubowo-instagramowego. Testuję menu w restauracjach i rozmawiam z ciekawymi gośćmi
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Psychologia
Martyna Wojciechowska: 82 proc. dzieci przyznaje, że przerastają ich problemy dnia codziennego. Rodzice powinni kształtować w nich sprawczość
Dziennikarka zauważa, że kształtowanie sprawczości u dzieci jest kluczowym aspektem ich rozwoju emocjonalnego, osobistego i społecznego. Jest wdzięczna swoim rodzicom za motywację, ale i wsparcie w tych momentach, kiedy nie wszystko szło po jej myśli. Teraz ona stara się być właśnie taką matką dla swojej nastoletniej córki.
Media
Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach
Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.