Mówi: | Dorota Goldpoint |
Funkcja: | projektantka mody |
Dorota Goldpoint: Projektanci muszą teraz szukać alternatywnych rozwiązań, żeby przetrwać. Kolekcję koktajlowych sukienek zastąpiłam kolekcją dresów
Projektantka nie ukrywa, że ostatni rok był dla branży modowej bardzo trudny. Jej atelier straciło wiele klientek, które przede wszystkim zamawiały eleganckie suknie wieczorowe i okolicznościowe. Jednocześnie w związku z poszerzeniem oferty o kolekcję sportową przybyło wiele chętnych na dresy, które w tym sezonie biją rekordy popularności. Projektantka przyznaje też, że kilka pierwszych miesięcy pandemii udało się jej przetrwać tylko dlatego, że na zamówienie firm szyła hurtowe wręcz liczby maseczek. Dzięki temu mogła zapewnić ciągłość zatrudnienia swoim pracownikom.
Dorota Goldpoint podkreśla, że zazwyczaj w sezonie wiosenno-letnim miała bardzo dużo zamówień na suknie ślubne, okolicznościowe, wieczorowe i koktajlowe. Teraz, ze względu na to, że niemal żadne imprezy nie są organizowane, zainteresowanie takimi projektami jest niemal znikome.
– Nie pracuje się teraz łatwo, ponieważ przede wszystkim te klientki, które zazwyczaj o tej porze roku tutaj napływały, teraz są w domu, ponieważ nie ma imprez, wesel i przyjęć rodzinnych, a ja głównie szyję takie sukienki dla polskich kobiet. Więc na pewno jest zupełnie inaczej i jest trudno. W zamian za te piękne koktajlowe sukienki poszerzyłam kolekcję dresów. Zrobiłam bardzo obszerną kolekcję sportową na ten sezon wiosna–lato. Będą różne kolory, oprócz tych podstawowych, czyli granat, biel, czarny, szary, wprowadzę też dużo koloru. Będzie soczysta pomarańcz, kolor cappuccino, kolor wrzosowy, właśnie po to, żebyśmy trochę poprawili sobie nastrój, żebyśmy się trochę doenergetyzowali tymi kolorami – mówi agencji Newseria Lifestyle Dorota Goldpoint.
Projektantka liczy na to, że ta kolekcja spotka się z dużym zainteresowaniem klientek, które w tym czasie potrzebują więcej ubrań w stylu luźnym i sportowym niż w eleganckim.
– Moje klientki bardzo chwalą sobie dresy, bo są wygodne, fajnie wyglądające i ładnie uszyte z dobrego materiału. Ja też od roku praktycznie chodzę cały czas w dresie. Niektórzy pomyśleliby, że właściwie mam jeden dres, bo non stop jestem w tym czarnym, ale oczywiście mam kilka w tym samym kolorze i noszę je, bo po prostu jest mi wygodnie. Z jednej strony można powiedzieć, że poczuliśmy trochę luz, a my kobiety rozpętałyśmy się z gorsetów pięknych sukni i ubiorów na rzecz właśnie wygodnych dresów czy jedwabnych piżam, które ja też co sezon szyję i właściwie one w sezonie letnim też się najbardziej cieszyły powodzeniem – mówi.
Zdaniem Doroty Goldpoint pandemia i związany z nią lockdown znacząco wpłynęły na pracę projektantów mody. Wielu z nich musiało szukać alternatywnych rozwiązań. W efekcie ich oferta nieco się zmieniła.
– Większość z nas ma podobne kłopoty, każdy szuka przede wszystkim możliwości pracy, żeby utrzymać swoją załogę, żeby te panie nie straciły pracy, żeby cały czas być coraz bardziej kreatywnym, czyli szukać możliwości podjęcia dodatkowych zamówień, zleceń, współpracy chociażby z różnymi firmami. Ja na przykład na początku pandemii przetrwałam dzięki maseczkom. Szyłam maseczki dla firm, bawełniane, bardzo dobrze oddychające, zgodne ze wszystkimi zaleceniami. I tak naprawdę dzięki temu możemy dalej istnieć, bo to był bardzo trudny czas – mówi projektantka.
Jak podkreśla, jej klienci do dziś składają u niej zamówienia na te produkty.
– Mam zamówienia na kilkaset, kilkadziesiąt maseczek dla różnych firm, które zamawiają je dla swoich pracowników. Moja maseczka jest tak skonstruowana, że jest wygodna, dobrze się ją nosi, oddycha w niej, pierze, a jednocześnie też przechodzi tzw. test płomienia, czyli ma dwie warstwy, więc jest nieprzepuszczalna. Dla kobiet duże znaczenie ma to, że ładnie się w niej wygląda – mówi Dorota Goldpoint.
Jeśli natomiast chodzi o rynek modowy, to zdaniem projektantki bardzo on zubożał ze względu na to, że w zasadzie nie są organizowane żadne wydarzenia kulturalne, gale, pokazy czy imprezy na czerwonym dywanie. Nie ma więc odpowiedniej przestrzeni do tego, by zaprezentować nowe projekty.
– Przestaliśmy się spotykać w gronie znajomych czy rodzinnym, przestaliśmy się bawić, wychodzić na różne imprezy i to na pewno jest jeden aspekt. A drugi aspekt jest taki, że bardzo dużo ludzi straciło pracę i po prostu nie stać ich na to, żeby kupować online, bo przecież te wszystkie firmy funkcjonują też online. Więc owszem, jest grupa konsumentów, która dalej kupuje, niemniej jednak wydaje mi się, że ludzie trochę się zatrzymali w tym pędzącym nadkonsumpcjonizmie, zobaczyli, że tak naprawdę potrzebne im są głównie dresy, w których dobrze się czują – mówi.
Zapytana o plany zawodowe na najbliższe miesiące, projektantka odpowiada, że jest teraz na etapie przygotowywania letniej kolekcji. Znajdą się w niej nie tylko zwiewne sukienki, ale także tuniki i kostiumy plażowe. Trwają również bardzo intensywne prace przed wejściem na rynek w Dubaju, trzeba zweryfikować wszystkie propozycje współpracy i podjąć wiążące decyzje. Z kolei wiele różnych ciekawych projektów, które miały być realizowane w kraju, stoi pod znakiem zapytania.
– W maju planowałam jeszcze pokaz w pięknym miejscu, ale w obecnych okolicznościach nie będzie on możliwy. Były również przygotowania do 90-lecia istnienia Juraty, ale również w tej kwestii nie mamy żadnych konkretów, ponieważ nie wiemy, czy w ogóle będzie można się spotykać nawet na świeżym powietrzu w jakiejś większej grupie osób. Więc na ten moment plany są, natomiast czy będą mogły być zrealizowane, czas pokaże – dodaje Dorota Goldpoint.
Wiadomo natomiast, że projektantka będzie mogła otworzyć letnią kawiarnię w Juracie, która w ubiegłym roku cieszyła się bardzo dużym powodzeniem.
Czytaj także
- 2025-06-12: Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
- 2025-06-12: Dorota Gardias: Przykre jest to, że wybory prezydenckie budzą tak negatywne emocje. Jest dużo złości, żalu i różnych zagrywek, które kompletnie nie są moje
- 2025-05-30: Doda: Realizacja filmu o moim życiu obudziła wielu ludzi, którzy mi bardzo źle życzą. Wśród moich byłych też są jakieś nerwowe ruchy
- 2025-05-19: 60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego
- 2025-05-28: Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha
- 2025-05-29: Stabilność zatrudnienia jedną z najważniejszych kwestii dla pokolenia Z. Nie chodzi jednak o wieloletnią pracę na etacie
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
- 2025-05-19: Robotyzacja i automatyzacja stają się codziennością w produkcji i logistyce. To odpowiedź na wyzwania demograficzne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Bartłomiej Nowosielski: Kluczowe w leczeniu otyłości jest odpowiednie nastawienie psychiczne. Otoczenie nie zawsze jest wyrozumiałe i empatyczne
Aktor przyznaje, że osoby otyłe z powodu swojego wyglądu często przez otoczenie są odrzucane, marginalizowane i hejtowane. Brak akceptacji i zrozumienia wynika między innymi z tego, że nie brakuje tych, którzy myślą stereotypami i ich zdaniem dodatkowe kilogramy są wynikiem złego odżywiania i lenistwa. Bartłomiej Nowosielski tłumaczy, że otyłość jest chorobą przewlekłą, która wymaga leczenia. By terapia była skuteczna, potrzeba silnej woli i wielu wyrzeczeń. Dla niego w chwilach zwątpienia niezwykle ważne jest również wsparcie ze strony bliskich.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Prawo
Kobietobójstwo jest typem przestępstwa niedookreślonym przez polskie prawo. Świadomość na ten temat jest wciąż zbyt mała

Brakuje usystematyzowanych danych na temat skali problemu, jakim jest kobietobójstwo – wskazuje organizacja Femicide in Poland. U źródeł problemu leży brak uspójnienia baz danych prowadzonych przez poszczególne organy państwowe. Organizacja pracuje nad narzędziami, które pozwolą je zgromadzić w jednym miejscu i udostępnić w formie interaktywnej mapy. Jej przedstawicielka wskazuje również na inne fundamentalne obszary do poprawy. To w szczególności egzekwowanie istniejącego prawa i intensyfikacja działań na rzecz edukacji.