Newsy

Przemoc w szkole dotyczy ponad połowy uczniów

2015-02-23  |  06:30
Mówi:Małgorzata Chapman
Funkcja:senior director creative, production, PR i marketing
Firma:Turner Broadcasting System
  • MP4
  • Z badań przeprowadzonych przez Fundację A.R.T. wynika, że aż 56 proc. dzieci w wieku szkolnym spotyka się z problemem dokuczania. O swoich doświadczeniach wstydzą się jednak komukolwiek powiedzieć i nie wiedzą, gdzie szukać pomocy. W ramach kampanii „Bądź kumplem, nie dokuczaj” w telewizji Cartoon Network można oglądać filmy animowane przedstawiające ten problem z różnych perspektyw. Ruszyła też specjalna strona internetowa z poradami i wskazówkami. 

    Badania pokazują, że w ubiegłym roku 17 proc. uczniów było świadkiem przemocy w szkole więcej niż 10 razy. Akcja ma podkreślać, że reagowanie na sytuacje, w których ktoś komuś dokucza, pozbycie się obaw przed mówieniem o swoich doświadczeniach, a także wzmacnianie postaw koleżeńskich może ograniczyć skalę problemu.

    – Wiemy, że na co dzień dzieci stykają się z problemem dokuczania. Te sygnały są widoczne w mediach, w naszym życiu rodzinnym i szkolnym. Chcemy  o tym mówić i pokazywać, gdzie tej pomocy trzeba szukać. Dzieci widzą w nas przyjaciela, kogoś, z kim spędzają czas wolny. I naszą rolą jest być kimś, z kim dzieci mogą porozmawiać nie tylko tematy rozrywkowe – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Małgorzata Chapman z Turner Broadcasting System.

    Organizatorzy kampanii podkreślają, że chodzi im o to, by za pomocą trzech krótkich filmów animowanych pokazać problem dokuczania z różnych punktów widzenia.

    Jedno dziecko mówi o sobie jako o osobie, której się dokucza, inne dziecko mówi o sobie jako o osobie, która obserwuje takie momenty, w trzecim wypadku mówimy o dokuczającym. Wcześniej kampanie skupiały się tylko na tym, komu się dokucza, a bardzo często dokuczający również jest osobą, która nie radzi sobie ze sobą i tym, co przeżywa – wyjaśnia Małgorzata Chapman.

    Ambasadorem kampanii został  Marcin Gortat. Małgorzata Chapman tłumaczy, że dla wielu chłopców koszykarz jest autorytetem, dlatego jego słowa będą dla nich ważne i przekonujące.

    Dla nas to, że Marcin chce o tym mówić i że sam angażuje się w pomoc dzieciom, powoduje, że akcja jest jeszcze bardziej nośna. Mamy nadzieję, że razem odniesiemy sukces. Jeśli będzie się mówiło o tym problemie coraz więcej, to dzieci, ich rodzice i opiekunowie będą wiedzieli, gdzie udać się po pomoc – tłumaczy Małgorzata Chapman.

    Niezwykle ważnym filarem kampanii jest strona internetowa http://badzkumplem.cartoonnetwork.pl, na której można znaleźć liczne porady i wskazówki oraz zapoznać się z materiałami filmowymi przygotowanymi na potrzeby akcji.

    Zachęcamy najmłodszych i nie tylko do tego, żeby weszli na naszą stronę. Można na niej znaleźć informacje dotyczące tego, jak prosić o pomoc, do kogo się udać. Będziemy również zachęcać do udziału w konkursie, który ma zachęcić dzieci do opowiedzenia, co ich zdaniem świadczy o tym, że jest się dobrym kumplem – mówi Małgorzata Chapman.

    Prace konkursowe można przesyłać do 7 marca 2015 r. W ramach kampanii uruchomiono także specjalną infolinię (88 555 22 22) oraz adres mailowy (kumpel@przeciwprzemocy.pl), pod którymi można znaleźć pomoc i wsparcie.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Gwiazdy

    Joanna Liszowska: Kobiety powinno się doceniać na co dzień. Ale 8 marca można szczególnie wyrazić swoją sympatię

    Aktorka uważa, że Dzień Kobiet to miła tradycja i należy ją pielęgnować. Nie trzeba wiele, by na twarzy płci pięknej pojawił się uśmiech. Wystarczą życzenia, symboliczny kwiatek czy okolicznościowy upominek. Joanna Liszowska podkreśla, że w teatrze czy na planie serialu koledzy z branży 8 marca zawsze stają na wysokości zadania i sprawiają radość paniom ze swojego otoczenia. Marta Wierzbicka natomiast zaznacza, że dla niej nie jest to szczególna okazja do świętowania. Po prostu dzień jak każdy inny.

    Handel

    Planowana podwyżka akcyzy na e-papierosy skłoni palaczy do wyboru bardziej szkodliwych używek. Wrócą też do tradycyjnych papierosów

    Trwają prace nad projektem regulacji, która wprowadza wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze, co ma na celu ograniczenie spożycia wyrobów nikotynowych, szczególnie wśród młodzieży. Jednak eksperci podkreślają, że zmiany mogą przynieść więcej szkód niż korzyści, zmuszając konsumentów do sięgnięcia po tańsze, ale bardziej szkodliwe alternatywy i utrwalając nawyk palenia tradycyjnych papierosów. Wyższe ceny produktów alternatywnych mogą również prowadzić do wzrostu szarej strefy i trudności w realizacji założeń fiskalnych oraz uderzyć w tysiące polskich MŚP.

    Infrastruktura

    Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan

    Badania pokazują, że Polacy cenią bliskość natury bardziej niż sąsiedztwo aptek czy żłobków. – Aby zapewnić kontakt z naturą, osiedla powinny być rozplanowane z dużym poszanowaniem środowiska – podkreślają eksperci z APA Wojciechowski Architekci, projektanci osiedla Onelife w warszawskim Powsinie.