Newsy

Rzecznik Praw Dziecka: rodzice zbyt często wikłają dzieci w sprawy rozwodowe

2014-03-21  |  06:07
W ubiegłym roku blisko 50 tysięcy spraw, jakie wpłynęły do Biura Rzecznika Praw Dziecka, dotyczyło kwestii związanych z rozwodem, których ofiarą padały dzieci. Dorośli często mniej lub bardziej świadomie angażują dziecko w swoje problemy, narażając je na ogromny stres. W marcu ruszyła kampania „Jestem mamy i taty”, której celem jest zwrócenie uwagi na problem wikłania dzieci w sprawy rozwodowe rodziców oraz przypomnienie, że dziecko ma prawo do kontaktu z obojgiem rodziców.

Bardzo ważne jest, żebyśmy zwracali uwagę na prawa dziecka, na jego potrzeby. Obok prawa do ochrony zdrowia, do życia, do godziwych warunków socjalnych, równie ważne jest, jak traktujemy nasze dzieci. Kampania „Jestem mamy i taty” zwraca uwagę  na sytuację dziecka, kiedy rodzice postanawiają się rozstać. Rodzice często zapominają, że rozstanie między dorosłymi nie oznacza rozstania z dzieckiem.  Nie można oczekiwać od dziecka, że nagle przestanie kochać mamę czy tatę – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Marek Michalak, Rzecznik Praw Dziecka.

Największym problemem rozwodzących się rodziców jest egoizm, skupienie się na własnym cierpieniu, podczas gdy dziecko równie mocno przeżywa rozstanie dorosłych. Dziecko zawsze powinno mieć możliwość kontaktu z obojgiem rodziców. Wyjątkiem od tej reguły są rzadkie przypadki, kiedy jeden z rodziców zagraża bezpieczeństwu, zdrowiu lub życiu dziecka.

Najczęściej obie strony deklarują, że osobą, którą kochają najbardziej na świecie, jest ich dziecko. Dlatego dorośli muszą mieć świadomość, że nie mogą tym dzieckiem grać, manipulować, wciągać je w rozgrywki ze swoim partnerem czy partnerką. Wręcz przeciwnie, dziecko w tym momencie powinno być niejako pod kloszem. Ono nie powinno mieć poczucia winy, że coś się stało, bo to nie jest nigdy jego wina. Jego samoocena, poczucie własnej wartości, to wszystko, niestety, przypomina domek z kart, który się wali – zwraca uwagę Marek Michalak.

Kampania „Jestem mamy i taty” potrwa do końca czerwca. Akcja jest nagłaśniana w głównych stacjach telewizyjnych, prasie, rozgłośniach radiowych oraz sieci kin Cinema City i Multikino.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Trwający Festiwal Mozartowski przyciąga tłumy melomanów. To jedno z najważniejszych wydarzeń w stolicy

Artystka zaznacza, że za sprawą Warszawskiej Opery Kameralnej jeszcze przez dwa tygodnie Warszawa będzie rozbrzmiewać Mozartem. Kolejna edycja festiwalu poświęconego temu wybitnemu kompozytorowi zajmuje ważne miejsce w kulturalnym kalendarzu stolicy i przyciąga tłumy melomanów. A przed nimi jeszcze sporo atrakcji. Alicja Węgorzewska szczególnie zaprasza na dwie premiery, jedną skierowaną do młodych odbiorców, drugą – dedykowaną koneserom. Niezwykle ciekawie zapowiada się także nowy sezon artystyczny w WOK-u. Twórcy już pracują nad kolejnymi spektaklami i nagrywają nowe płyty.

Muzyka

Mietek Szcześniak: Gdybym chciał zbudować karierę, tobym ją budował. Nigdy o tym nie myślałem, zawsze po prostu chciałem muzykować

Wokalista zaznacza, że płyta „Brothers”, którą nagrał z czarnoskórym chórem, to efekt jego amerykańskiej przygody. Nie planuje robić kariery za granicą, ale z entuzjazmem przyjął propozycję współpracy z ludźmi, którzy tak jak on kochają śpiewać i muzykować. Krążek utrzymany jest w klimacie starego rhytmnbluesa, gospelu i soulu. Producentem jest H.B. Barnum, który przez trzy dekady był kierownikiem muzycznym Arethy Franklin i produkował albumy Franka Sinatry.

Farmacja

Konieczna większa edukacja na temat dbania o zdrowie i dostępnych leków. To kluczowe dla rozwoju samoleczenia

Osoba o niskim poziomie świadomości zdrowotnej zapłaci ostatecznie za opiekę medyczną trzy razy tyle, ile osoba, która wie na ten temat więcej – wskazuje Jonathan Workman z AESGP. Świadomość to ważny element samoleczenia, czyli samodzielnego dbania o zdrowie i zajmowania się drobnymi dolegliwościami, które pełni coraz istotniejszą funkcję w przeciążonym systemie ochrony zdrowia. Dlatego eksperci wskazują na konieczność prowadzenia szeroko zakrojonych kampanii zdrowotnych, a w działania edukacyjne powinny się włączyć zarówno firmy farmaceutyczne, personel medyczny, jak i rząd.