Mówi: | Beata Pawlikowska |
Funkcja: | podróżniczka, dziennikarka, autorka książek kulinarnych |
W ramach projektu „Misja Przyroda” uczniowie szkół z terenów wiejskich będą poznawać parki narodowe. Ambasadorką projektu jest Beata Pawlikowska
Podczas wycieczek do parków narodowych dzieci wcielą się w rolę badaczy i korespondentów, a ich relacje z wyjazdów trafią do internetu i specjalnej gazetki. O tym, że nauka o przyrodzie jest ciekawsza, gdy teorię można sprawdzić w praktyce, będą mieli szansę przekonać się uczniowie szkół podstawowych i gimnazjów z terenów wiejskich. W projekcie „Misja Przyroda”, który startuje w kwietniu, weźmie udział 140 placówek.
Dla uczniów podstawówek zielone szkoły w parkach narodowych będą organizowane od kwietnia do czerwca, a dla gimnazjalistów – od września do listopada. Podróżniczka Beata Pawlikowska, która jest ambasadorką projektu, podkreśla, że dzięki atrakcyjnej formule programu łączącej naukę i wycieczki krajoznawcze dzieci szybciej i chętniej będą przyswajać wiedzę przyrodniczą.
– Dzieci, które biorą udział w kampanii, wyruszają do parków narodowych i stają się reporterami, dziennikarzami i redaktorami. Robią zdjęcia, rysunki, notatki, piszą, jakie widzieli zwierzęta, rośliny, jak one wyglądają. Te materiały są zbierane i będą publikowane w gazecie, która powstanie na koniec tego projektu. Będę redaktorem naczelnym tej gazetki – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Beata Pawlikowska, podróżniczka.
Jej zdaniem w szkołach dzieci powinny uczyć się nie tylko teorii, lecz przede wszystkim wrażliwości na piękno przyrody. Podróżniczka zachęca więc do ponadprogramowej edukacji z zakresu ekologii i ochrony środowiska.
– Chodzi o to, żeby dzieci zrozumiały, że jeżeli nie będziemy szanowali przyrody i ona zniknie z powierzchni ziemi, to my, ludzie, też nie przetrwamy. Gdyby jednak to nas, ludzi, zabrakło, to przyroda fantastycznie by sobie poradziła, po prostu dalej by rozkwitała. O takich rzeczach właśnie dzieciom trzeba mówić – tłumaczy Beata Pawlikowska.
Program „Misja Przyroda – Zielone Szkoły w Parkach Narodowych” realizowany jest przez Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej. Do udziału w tegorocznej edycji zgłosiło się 800 gmin. Podsumowaniem programu będzie międzyszkolny konkurs wiedzy przyrodniczej.
– Dzieci ze wsi prawie w ogóle nie jeżdżą na wycieczki poza swoją wioskę i właściwie są nawet dalej od natury niż dzieci z miasta. Bo dzieciom z miasta czasami te wycieczki się funduje nawet gdzieś tam na drugi koniec Polski – dodaje Beata Pawlikowska.
Pilotażowa wersja programu była realizowana w 2013 roku w sześciu parkach narodowych, w różnych regionach Polski. Wzięło w niej udział 430 uczniów oraz 36 nauczycieli. Z ankiet przeprowadzonych na potrzeby programu wynika, że 99 proc. uczniów w trakcie pobytu w parku narodowym dowiedziało się czegoś nowego i pogłębiło swoją wiedzę, natomiast 82 proc. z nich poznało zwierzę, roślinę czy zjawisko przyrodnicze, którego wcześniej nie znało.
Czytaj także
- 2024-12-12: 15 proc. Polaków na co dzień korzysta z miejskich rowerów publicznych. To rosnący potencjał dla reklamodawców
- 2024-12-23: Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości
- 2024-12-18: Rolnictwo czekają znaczące inwestycje. Bez nich trudno będzie zapewnić żywność 10 mld ludzi
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-12-02: Wzmocniona ochrona ponad 1,2 mln ha lasów. Część zostanie wyłączona z pozyskiwania drewna
- 2024-12-16: Pierwsze lasy społeczne wokół sześciu dużych miast. Trwają prace nad ustaleniem zasad ich funkcjonowania
- 2024-12-13: Do lutego 2025 roku państwa ONZ muszą przedstawić swoje nowe zobowiązania klimatyczne. Na razie emisje gazów cieplarnianych wciąż rosną
- 2024-12-05: Walka z globalnym wylesianiem przesunięta o rok. Rozporządzenie UE prawdopodobnie zacznie obowiązywać dopiero w grudniu 2025 roku
- 2024-12-03: W rządowym planie na rzecz energii i klimatu zabrakło konkretów o finansowaniu transformacji. Bez tego trudno będzie ją przeprowadzić
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Farmacja
Antybiotykooporność coraz poważniejszym problemem. Wyizolowane ze śliny peptydy mogą się sprawdzić w walce z bakteriami wielolekoopornymi
Poszukiwanie alternatyw dla antybiotykoterapii nabiera coraz większego tempa. Duże nadzieje, zwłaszcza w kontekście szczepów wielolekoopornych, naukowcy wiążą z bakteriocynami i bakteriofagami. Badacz z Uniwersytetu Wrocławskiego prowadzi prace nad bakteriocyną, będącą peptydem izolowanym z ludzkiej śliny. Za swoje badania otrzymał Złoty Medal Chemii. Tymczasem problem antybiotykooporności może wynikać w dużej mierze z niewiedzy. Z Eurobarometru wynika, że tylko połowa Europejczyków zdaje sobie sprawę, że antybiotyki nie są skuteczne w walce z wirusami.