Mówi: | Gosia Andrzejewicz |
Funkcja: | wokalistka |
Gosia Andrzejewicz: Żyję ekologicznie. Nie biorę długich kąpieli, wykorzystuję ubrania kilkakrotnie, a z odpadów organicznych robię kompost
Zdaniem wokalistki warto mieć świadomość, że małe działania są niezwykle ważne dla ekologii i poprawy stanu środowiska. Przede wszystkim trzeba sortować śmieci, zrezygnować z jednorazowych butelek, torebek czy sztućców, wyłączać światło w pomieszczeniach, w których nikt nie przebywa, i zakręcać wodę w kranie, gdy się z niej nie korzysta. Dlatego też piosenkarka zaangażowała się w akcję #bezLANIAwody. W jej ramach ponad 40 znanych osób pokazało, jak każdego dnia ograniczać jej zużycie.
Gosia Andrzejewicz podkreśla, że ekologia nie wymaga wielkich poświęceń i wyzwań, którym trudno sprostać. Wszystko zaczyna się w naszych domach, gdzie powinno się dokonywać świadomych wyborów i zacząć stosować dobre praktyki.
– Staram się urzeczywistniać w moim życiu różnego rodzaju działania ekologiczne. Podstawą jest segregacja śmieci. Wszystkie organiczne odpady wykorzystuję na kompost. Mam dom z ogrodem, więc mogę sobie na to pozwolić, by odpady później były używane do użyźniania gleby – mówi agencji Newseria Lifestyle Gosia Andrzejewicz.
Zdaniem piosenkarki nie można myśleć tylko o tym, co tu i teraz. Trzeba zastanowić się nad tym, co będzie z naszym środowiskiem za kilka, kilkadziesiąt lat i co zostanie dla przyszłych pokoleń. To powinno się stać motorem napędowym do zmiany przyzwyczajeń.
– Staram się używać jak najmniej plastiku, przeszłam na szklane butelki. Kupiłam sobie po prostu jedną i w nią wlewam wodę filtrowaną. Dzięki temu przestałam już kupować plastikowe butelki – tłumaczy Gosia Andrzejewicz.
Wokalistka zauważa, że niezwykle ważnym działaniem proekologicznym jest ograniczanie zużycia prądu i wody. Zaangażowała się więc w akcję #bezLANIAwody, zainicjowaną przez warszawską radną Annę Auksel-Sekutowicz. Pod powyższym hasztagiem znane osoby udostępniały na Instagramie swoje zdjęcia, które pokazują dobre nawyki w oszczędzaniu wody.
– W czasie mycia zębów nie odkręcam kranu i woda nie leci cały czas, tylko nalewam ją do kubeczka i w ten sposób ją oszczędzam, a nie bez sensu wylewam. Staram się też nie brać wielkich kąpieli, tylko szybki prysznic, co też pozytywnie wpływa na oszczędzanie wody – mówi.
Zdaniem Gosi Andrzejewicz warto mieć świadomość, że każda osoba małymi krokami może przysłużyć się do tego, aby np. w przyszłości nie zabrakło nam wody. Akcja #bezLANIAwody ma więc na celu zaszczepienie dobrych nawyków i pokazanie, że małe rzeczy wiele znaczą. Jedni zbierają deszczówkę, inni myją owoce w misce, a potem podlewają tym kwiaty, a kolejni oszczędzają wodę i pieniądze podczas najbardziej prozaicznych codziennych czynności. Istotne są zarówno długofalowe projekty edukacyjne, jak i jednorazowe akcje, które mają przekonać ludzi do zmiany sposobu myślenia o ochronie środowiska.
– Działaniem proekologicznym jest także kupowanie jak najmniejszej liczby ubrań. Ja też staram się stosować do tego i wykorzystuję stylizacje kilkukrotnie. Szanuję swoje ubrania i zakładam je na różne okazje. Po prostu mądrze gospodaruję nimi, bo uważam, że nie ma sensu kupowania bez głowy wielu sukienek czy innych części garderoby, tylko należy kupić takie, które są świetne jakościowo i posłużą nam na lata – mówi Gosia Andrzejewicz.
Piosenkarka podkreśla też, że nie ma nawyku wyrzucania na śmietnik ubrań, których już nie nosi. Zazwyczaj oddaje je innym lub stara się przerobić tak, by zyskały drugie życie.
Czytaj także
- 2025-06-25: Polskie przedsiębiorstwa otwarte na transformację w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Nowa mapa drogowa mogłaby w tym pomóc
- 2025-06-17: Anna Powierza: Nie lubię kupować nowych rzeczy. Śpię w pościeli po mojej babci i używam ręczników po mojej mamie
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-04-01: Ponad 2 mld ludzi nie ma dostępu do czystej wody. To pogłębia ubóstwo i nierówności społeczne
- 2025-04-08: Blisko 10 mln Ukraińców nie ma dostępu do wody pitnej lub infrastruktury sanitarnej. Na jej odbudowę potrzeba 11,3 mld dol.
- 2025-04-24: Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania
- 2025-05-12: Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
- 2025-04-25: Eliza Gwiazda: Bez chemii naprawdę można wysprzątać mieszkanie na błysk. Wiele rzeczy da się doczyścić na przykład sodą
- 2025-03-05: KE pracuje nad planem działań dla przemysłu motoryzacyjnego. Eksperci widzą dla niego przyszłość w technologiach bezemisyjnych
- 2025-05-20: Nowe technologie pomagają szybciej i dokładniej sortować odpady. Wciąż nie wszystkie da się jednak przetworzyć
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nowe technologie

Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
Gwiazdy obecne podczas Domówki Amazon Prime zgodnie przyznają, że zakupy online bardzo ułatwiają życie i pozwalają zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy. Z powodu licznych obowiązków zawodowych czy też opieki nad dziećmi nie zawsze mają bowiem czas na wielogodzinne buszowanie po galeriach, natomiast oferta sklepów internetowych jest dostępna 24 godziny na dobę, co umożliwia dokonanie wyboru o każdej porze
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży

Pierwsze półrocze br. to kolejny okres spadku rynku piwa w Polsce. I to mimo dynamicznego wzrostu produkcji i sprzedaży piwa bezalkoholowego. Zdaniem przedstawicieli Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie miały na to wpływ m.in. niesprzyjająca pogoda i negatywna narracja wokół branży piwnej. Ponadto wśród wyzwań, z jakimi musi się mierzyć rynek, są rosnące koszty prowadzenia działalności oraz przygotowania do systemu kaucyjnego, który zacznie obowiązywać już za trzy miesiące – wskazuje Mieszko Musiał, nowy prezes zarządu związku.