Newsy

Krzysztof Skórzyński: Segregowałem śmieci, zanim to było modne. Oszczędzam wodę i prąd. Ale wciąż robię za mało

2024-09-11  |  06:21

Zdaniem dziennikarza, by prowadzić ekologiczny styl życia, trzeba wyeliminować wszystkie nawyki, które są szkodliwe dla przyrody, i zastąpić je alternatywnymi, bardziej przyjaznymi. Lista jest długa, a na niej chociażby: segregacja śmieci, zmiana przyzwyczajeń zakupowych, nowe podejście do środków transportu oraz ograniczenie ilości zużywanej wody i energii elektrycznej. Krzysztof Skórzyński bije na alarm i zachęca do ochrony środowiska, bo tylko w ten sposób można zatrzymać katastrofę klimatyczną.

Krzysztof Skórzyński zaangażował się w ogólnopolski projekt edukacyjno-ekologiczny „Moda na recykling” organizowany przez Europejską Platformę Recyklingu. Celem akcji jest edukacja w zakresie prawidłowego postępowania z elektroodpadami, które mogą być najbardziej niebezpieczne dla środowiska.

– Myślę, że dzisiaj ekologia w jakimś sensie każdemu jest bliska, a nawet jeżeli nie jest bliska, to mam nadzieję, że różne programy społeczne i tego typu akcje wkładają ludziom do głowy, jak to jest istotne. Ktoś mnie dzisiaj zapytał, ile ja robię dla ekologii, a ja odpowiedziałem zupełnie szczerze: na pewno za mało. W sumie segregowałem śmieci, zanim to było modne, staram się zupełnie bez sensu nie zużywać wody, natomiast to jest cały czas kropla w morzu potrzeb, więc historii, które my jeszcze musimy przepracować, jest mnóstwo – mówi agencji Newseria Lifestyle Krzysztof Skórzyński.

W ocenie dziennikarza dobre rozwiązania ekologiczne trzeba wpajać od najmłodszych lat. Dzieci bowiem dużo bardziej niż dorośli są skłonne do zmiany nawyków.

–  To jest to, co tak naprawdę my, trochę starsi od nich możemy dla nich zrobić, czyli wychować ich w tym wszystkim, w czym my nie byliśmy wychowani. My nie byliśmy od dziecka nauczeni tego, żeby naszą Ziemię szanować, więc my uczmy ich, że trzeba to robić, nawet jeżeli sami popełniliśmy w życiu mnóstwo błędów – mówi.

Krzysztof Skórzyński jest zaniepokojony tym, w jaki sposób zmienia się nasz klimat. Zmiany widoczne są gołym okiem, wystarczy tylko rozejrzeć się wokół siebie. Susze, fale upałów, gwałtowne zjawiska pogodowe, np. trąby powietrzne, mają swoje źródło właśnie w globalnym ociepleniu.

– Jeżeli teraz Wisła w Warszawie ma 25 cm głębokości, gdzie standardowo ma 3,3 m z hakiem, to trzeba być zupełnie ślepym na rzeczywistość, żeby tego nie zauważać. Jeżeli prawie w połowie września mamy zewnątrz 28 stopni czy nawet 31, to coś jest nie tak. Jeżeli jadę na wakacje i są takie miejsca, gdzie ja nie jestem w stanie oddychać i mogę wyjść na zewnątrz wyłącznie wieczorem, po zmroku, a i wtedy jest bardzo gorąco, bo asfalt czy beton oddają ciepło, no to to jest dzisiaj obraz Ziemi. I teraz pytanie: na ile człowiek się do tego przyczynił? Bo na pewno się przyczynił, co do tego nie ma najmniejszej wątpliwości i mówią to ludzie mądrzejsi ode mnie, którzy się na tym znają – dodaje dziennikarz.

Klimatolodzy i ekolodzy podkreślają również, że globalne ocieplenie prowadzi także do topnienia lodowców, podwyższenia poziomu mórz i oceanów, a także do wymierania dzikich zwierząt i utraty różnorodności biologicznej.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Transport

Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.

Handel

Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy

Rynek piwa skurczył się w 2024 roku o prawie 2 proc. To m.in. efekt wzrostu średniej ceny tego alkoholu, która jest dziś o ponad 40 proc. wyższa niż w 2019 roku. Na tle rynku zdecydowanie wyróżnia się segment bezalkoholowy, który wolumenowo i wartościowo rośnie o ok. 17 proc. w ujęciu rocznym. – Ten segment, wart 1,7 mld zł, jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej – ocenia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. I podkreśla, że rynek pozostaje pod presją rosnących kosztów produkcji i zmian legislacyjnych.