Newsy

Kobiety świetnie zarządzają budżetami domowymi i firmowymi, ale nie myślą o przyszłości

2016-02-01  |  06:40

Polki bardzo dobrze zarządzają domowymi i firmowymi budżetami. Zdaniem Dominiki Nawrockiej, autorki książki „Kobieta i Pieniądze. 7 kroków edukacji finansowej dla kobiet”, mają jednak problemy z myśleniem perspektywicznym. Nie troszczą się m.in. o zabezpieczenie finansowe na starość. Kobiety boj się też prosić o podwyżkę lub zakładać własną firmę. 

Z badania „Audyt Bankowości Detalicznej” wynika, że Polki rozsądnie i odpowiedzialnie zarządzają domowym budżetem. W dodatku radzą sobie z tym znacznie lepiej niż mężczyźni. 47 proc. badanych kobiet, czyli o 9 proc. więcej niż mężczyzn, zadeklarowało, że dokładnie planuje i kontroluje swoje wydatki. 61 proc. respondentek stwierdziło natomiast, że miesięczne należności regulują zaraz po otrzymaniu pensji – wśród mężczyzn odsetek ten wyniósł 51 proc. Zdaniem Dominiki Nawrockiej, autorki bloga o zarządzaniu finansami, Polki równie dobrze radzą sobie z budżetami firm, które im podlegają. Na tym jednak się zatrzymują.

Nie myślą do przodu, nie planują przyszłości, jest to myślenie bardzo krótkoterminowe. Sądzę, że warto to zmienić, warto się uczyć, pogłębiać swoją inteligencję finansową po to, by zadbać o przyszłość, by nie martwić się emeryturą, by być wolną i niezależną finansowo – mówi Dominika Nawrocka agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.

Zdaniem autorki książki, kobiety – w porównaniu z mężczyznami – mają mniej odwagi i determinacji w staraniu się o poprawienie swojej sytuacji finansowej. Częściej zadowalają się tym, co mają – obawiają się prosić o podwyżkę w pracy lub zrezygnować z etatu i założyć własną firmę. Nawrocka zachęca panie, by uczyły się tego, jak dbać o finansową przyszłość, wiedza ta daje bowiem odwagę i poczucie stabilności. Jej zdaniem należy czytać dużo książek o tematyce finansowej, czytać artykuły prasowe lub internetowe, a przede wszystkim uczyć się poprzez praktykę.

– Najwięcej nauczymy się poprzez działanie i do tego zachęcam. Można zaczynać małymi krokami, niewielkimi kwotami, ale trzeba się zająć inwestowaniem, bo to jest nasza finansowa przyszłość i przyszłość naszych rodzin – mówi Dominika Nawrocka.

Autorka zauważa też pozytywne zmiany w podejściu kobiet do finansów i przedsiębiorczości. Obecnie kobiety stoją na czele co trzeciego polskiego przedsiębiorstwa, coraz więcej Polek decyduje się też na założenie własnej firmy. W przeciwieństwie do mężczyzn częściej mają własny, pochodzący z oszczędności, kapitał początkowy, nie muszą więc zaciągać kredytu. Polki są też coraz bardziej świadome, że muszą zadbać o emeryturę, by cieszyć się swobodą finansową po zakończeniu pracy.

– Coraz więcej kobiet chce żyć wygodnie, bo to życie jest wtedy zdrowsze, szczęśliwsze, dłuższe i po prostu dużo lepsze. A pamiętajmy o tym, że to jak wygląda kondycja finansowa kobiet, wpływa na kondycję i jakość życia ich dzieci, więc należy o tym myśleć dużo szerzej – podkreśla Dominika Nawrocka.

Dominika Nawrocka prowadzi bloga Kobieta i Pieniądze, na którym dzieli się z czytelniczkami swoimi sposobami na zarządzanie pieniędzmi. Jest też autorką książki „Kobieta i Pieniądze. 7 kroków edukacji finansowej dla kobiet”, przeznaczonej m.in. dla kobiet, które szukają sposobów na poprawę swojego życia finansowego. Krok po kroku uczy w niej, jak zająć się swoimi finansami, aby wyjść na prostą w jak najkrótszym czasie oraz zadbać o spokojną przyszłość.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Transport

Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.

Handel

Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy

Rynek piwa skurczył się w 2024 roku o prawie 2 proc. To m.in. efekt wzrostu średniej ceny tego alkoholu, która jest dziś o ponad 40 proc. wyższa niż w 2019 roku. Na tle rynku zdecydowanie wyróżnia się segment bezalkoholowy, który wolumenowo i wartościowo rośnie o ok. 17 proc. w ujęciu rocznym. – Ten segment, wart 1,7 mld zł, jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej – ocenia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. I podkreśla, że rynek pozostaje pod presją rosnących kosztów produkcji i zmian legislacyjnych.