Newsy

Kobiety świetnie zarządzają budżetami domowymi i firmowymi, ale nie myślą o przyszłości

2016-02-01  |  06:40

Polki bardzo dobrze zarządzają domowymi i firmowymi budżetami. Zdaniem Dominiki Nawrockiej, autorki książki „Kobieta i Pieniądze. 7 kroków edukacji finansowej dla kobiet”, mają jednak problemy z myśleniem perspektywicznym. Nie troszczą się m.in. o zabezpieczenie finansowe na starość. Kobiety boj się też prosić o podwyżkę lub zakładać własną firmę. 

Z badania „Audyt Bankowości Detalicznej” wynika, że Polki rozsądnie i odpowiedzialnie zarządzają domowym budżetem. W dodatku radzą sobie z tym znacznie lepiej niż mężczyźni. 47 proc. badanych kobiet, czyli o 9 proc. więcej niż mężczyzn, zadeklarowało, że dokładnie planuje i kontroluje swoje wydatki. 61 proc. respondentek stwierdziło natomiast, że miesięczne należności regulują zaraz po otrzymaniu pensji – wśród mężczyzn odsetek ten wyniósł 51 proc. Zdaniem Dominiki Nawrockiej, autorki bloga o zarządzaniu finansami, Polki równie dobrze radzą sobie z budżetami firm, które im podlegają. Na tym jednak się zatrzymują.

Nie myślą do przodu, nie planują przyszłości, jest to myślenie bardzo krótkoterminowe. Sądzę, że warto to zmienić, warto się uczyć, pogłębiać swoją inteligencję finansową po to, by zadbać o przyszłość, by nie martwić się emeryturą, by być wolną i niezależną finansowo – mówi Dominika Nawrocka agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.

Zdaniem autorki książki, kobiety – w porównaniu z mężczyznami – mają mniej odwagi i determinacji w staraniu się o poprawienie swojej sytuacji finansowej. Częściej zadowalają się tym, co mają – obawiają się prosić o podwyżkę w pracy lub zrezygnować z etatu i założyć własną firmę. Nawrocka zachęca panie, by uczyły się tego, jak dbać o finansową przyszłość, wiedza ta daje bowiem odwagę i poczucie stabilności. Jej zdaniem należy czytać dużo książek o tematyce finansowej, czytać artykuły prasowe lub internetowe, a przede wszystkim uczyć się poprzez praktykę.

– Najwięcej nauczymy się poprzez działanie i do tego zachęcam. Można zaczynać małymi krokami, niewielkimi kwotami, ale trzeba się zająć inwestowaniem, bo to jest nasza finansowa przyszłość i przyszłość naszych rodzin – mówi Dominika Nawrocka.

Autorka zauważa też pozytywne zmiany w podejściu kobiet do finansów i przedsiębiorczości. Obecnie kobiety stoją na czele co trzeciego polskiego przedsiębiorstwa, coraz więcej Polek decyduje się też na założenie własnej firmy. W przeciwieństwie do mężczyzn częściej mają własny, pochodzący z oszczędności, kapitał początkowy, nie muszą więc zaciągać kredytu. Polki są też coraz bardziej świadome, że muszą zadbać o emeryturę, by cieszyć się swobodą finansową po zakończeniu pracy.

– Coraz więcej kobiet chce żyć wygodnie, bo to życie jest wtedy zdrowsze, szczęśliwsze, dłuższe i po prostu dużo lepsze. A pamiętajmy o tym, że to jak wygląda kondycja finansowa kobiet, wpływa na kondycję i jakość życia ich dzieci, więc należy o tym myśleć dużo szerzej – podkreśla Dominika Nawrocka.

Dominika Nawrocka prowadzi bloga Kobieta i Pieniądze, na którym dzieli się z czytelniczkami swoimi sposobami na zarządzanie pieniędzmi. Jest też autorką książki „Kobieta i Pieniądze. 7 kroków edukacji finansowej dla kobiet”, przeznaczonej m.in. dla kobiet, które szukają sposobów na poprawę swojego życia finansowego. Krok po kroku uczy w niej, jak zająć się swoimi finansami, aby wyjść na prostą w jak najkrótszym czasie oraz zadbać o spokojną przyszłość.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Media

Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach

Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.