Mówi: | Dominika Nawrocka |
Funkcja: | autorka książki „Kobieta i Pieniądze. 7 kroków edukacji finansowej dla kobiet” |
Kobiety świetnie zarządzają budżetami domowymi i firmowymi, ale nie myślą o przyszłości
Polki bardzo dobrze zarządzają domowymi i firmowymi budżetami. Zdaniem Dominiki Nawrockiej, autorki książki „Kobieta i Pieniądze. 7 kroków edukacji finansowej dla kobiet”, mają jednak problemy z myśleniem perspektywicznym. Nie troszczą się m.in. o zabezpieczenie finansowe na starość. Kobiety boj się też prosić o podwyżkę lub zakładać własną firmę.
Z badania „Audyt Bankowości Detalicznej” wynika, że Polki rozsądnie i odpowiedzialnie zarządzają domowym budżetem. W dodatku radzą sobie z tym znacznie lepiej niż mężczyźni. 47 proc. badanych kobiet, czyli o 9 proc. więcej niż mężczyzn, zadeklarowało, że dokładnie planuje i kontroluje swoje wydatki. 61 proc. respondentek stwierdziło natomiast, że miesięczne należności regulują zaraz po otrzymaniu pensji – wśród mężczyzn odsetek ten wyniósł 51 proc. Zdaniem Dominiki Nawrockiej, autorki bloga o zarządzaniu finansami, Polki równie dobrze radzą sobie z budżetami firm, które im podlegają. Na tym jednak się zatrzymują.
– Nie myślą do przodu, nie planują przyszłości, jest to myślenie bardzo krótkoterminowe. Sądzę, że warto to zmienić, warto się uczyć, pogłębiać swoją inteligencję finansową po to, by zadbać o przyszłość, by nie martwić się emeryturą, by być wolną i niezależną finansowo – mówi Dominika Nawrocka agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.
Zdaniem autorki książki, kobiety – w porównaniu z mężczyznami – mają mniej odwagi i determinacji w staraniu się o poprawienie swojej sytuacji finansowej. Częściej zadowalają się tym, co mają – obawiają się prosić o podwyżkę w pracy lub zrezygnować z etatu i założyć własną firmę. Nawrocka zachęca panie, by uczyły się tego, jak dbać o finansową przyszłość, wiedza ta daje bowiem odwagę i poczucie stabilności. Jej zdaniem należy czytać dużo książek o tematyce finansowej, czytać artykuły prasowe lub internetowe, a przede wszystkim uczyć się poprzez praktykę.
– Najwięcej nauczymy się poprzez działanie i do tego zachęcam. Można zaczynać małymi krokami, niewielkimi kwotami, ale trzeba się zająć inwestowaniem, bo to jest nasza finansowa przyszłość i przyszłość naszych rodzin – mówi Dominika Nawrocka.
Autorka zauważa też pozytywne zmiany w podejściu kobiet do finansów i przedsiębiorczości. Obecnie kobiety stoją na czele co trzeciego polskiego przedsiębiorstwa, coraz więcej Polek decyduje się też na założenie własnej firmy. W przeciwieństwie do mężczyzn częściej mają własny, pochodzący z oszczędności, kapitał początkowy, nie muszą więc zaciągać kredytu. Polki są też coraz bardziej świadome, że muszą zadbać o emeryturę, by cieszyć się swobodą finansową po zakończeniu pracy.
– Coraz więcej kobiet chce żyć wygodnie, bo to życie jest wtedy zdrowsze, szczęśliwsze, dłuższe i po prostu dużo lepsze. A pamiętajmy o tym, że to jak wygląda kondycja finansowa kobiet, wpływa na kondycję i jakość życia ich dzieci, więc należy o tym myśleć dużo szerzej – podkreśla Dominika Nawrocka.
Dominika Nawrocka prowadzi bloga Kobieta i Pieniądze, na którym dzieli się z czytelniczkami swoimi sposobami na zarządzanie pieniędzmi. Jest też autorką książki „Kobieta i Pieniądze. 7 kroków edukacji finansowej dla kobiet”, przeznaczonej m.in. dla kobiet, które szukają sposobów na poprawę swojego życia finansowego. Krok po kroku uczy w niej, jak zająć się swoimi finansami, aby wyjść na prostą w jak najkrótszym czasie oraz zadbać o spokojną przyszłość.
Czytaj także
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-03-07: Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa
- 2025-03-06: Joanna Liszowska: Kobiety powinno się doceniać na co dzień. Ale 8 marca można szczególnie wyrazić swoją sympatię
- 2025-03-18: Sylwia Bomba: W liceum nikt nie miał odwagi prosto w oczy nazwać mnie grubasem. Ale jak szłam korytarzem, to czułam śmiechy za moimi plecami
- 2025-03-03: Sylwia Bomba: „Królowa przetrwania” to nie jest mój format. Nie lubię być blisko dram, nie lubię rywalizować na takim poziomie
- 2025-02-25: Wzrost udziału kobiet we władzach spółek z WIG140 rozczarowująco niski. Co piąta firma ma zarząd i radę nadzorczą w męskim składzie
- 2025-03-26: Brak różnorodności szkodzi firmom. Nowa dyrektywa może je skłonić do zmiany podejścia
- 2024-12-11: Kobiety nie wierzą w swoje kompetencje dotyczące inwestowania. Niska samoocena często przeszkadza w podjęciu pierwszych kroków
- 2025-01-08: Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
- 2024-12-02: Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści
Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.
Problemy społeczne
Dla większości Polaków praca to obowiązek. Tylko niewielka część czuje satysfakcję z wykonywanych zadań

Z danych SW Research i Runaways wynika, że 80 proc. Polaków nie czuje pasji do swojej pracy, a 77 proc. nie widzi sensu w wykonywanych obowiązkach. Prowadzi to do wzrostu poziomu stresu i wypalenia zawodowego, co powoduje, że na życie prywatne nie mamy już energii. Work–life balance, ważny zwłaszcza dla młodszych pokoleń, jest trudny do osiągnięcia. Dodatkowo rozwój nowych technologii i modeli pracy powoduje coraz większe zacieranie różnic między czasem wolnym a pracą.
Gwiazdy
Eliza Gwiazda: Polacy wyrzucają śmieci, gdzie popadnie. Za chwilę nasza planeta będzie pełna śmieci

Influencerka przyznaje, że ją samą najbardziej w oczy kłują śmieci bezmyślnie rozrzucone w rezerwatach przyrody, w parkach, w lasach czy na plażach. Najczęściej są to zrywki, pety, plastikowe kubeczki czy opakowania po produktach żywnościowych, ale nie brakuje też elektrośmieci czy starych ubrań. Eliza Gwiazda dziwi się takim praktykom, bo przecież zamiast wywozić gdzieś samemu zepsute telewizory, pralki, laptopy czy telefony, można zamówić bezpłatny odbiór takich sprzętów z domu. Celebrytka chwali też ideę recyklingu i dawania ubraniom drugiego życia.