Newsy

Polacy coraz chętniej korzystają z domowego assistance. Najczęściej z pomocy hydraulika i specjalistów od sprzętu RTV i AGD

2023-07-03  |  06:20
Mówi:Andrzej Paduszyński
Funkcja:dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Indywidualnych
Firma:Compensa TU SA Vienna Insurance Group
  • MP4
  • 99 proc. polis mieszkaniowych zawiera pakiet usług assistance domowego, a 37 proc. ubezpieczonych wybiera jego wersję rozszerzoną – wynika ze statystyk Compensy. To wskazuje, że usługi pomocowe cieszą się coraz większą popularnością. Ubezpieczeni najczęściej korzystają z pomocy hydraulików oraz specjalistów od sprzętu RTV i AGD – tego typu sprawy stanowią ok. 65 proc. szkód, które w ubiegłym roku trafiły do ubezpieczyciela. Popularne są także usługi elektryka odpowiadające za ok. 11 proc. spraw. Home assistance ma jednak znacznie szerszy zakres – może obejmować m.in. usługi firm ochroniarskich, pomoc medyczną, a także usługi consierge dotyczące np. zakupu biletów czy zamówienia kwiatów.

    – Praktycznie każda oferta ubezpieczenia mieszkania zawiera pakiet usług assistance. W niektórych ofertach te pakiety są podzielone na wariant podstawowy i rozszerzony. Ten pierwszy jest po prostu dołączony do polisy, a rozszerzony trzeba dokupić. Ważne jest, aby sprawdzić, jaki zakres obejmuje wariant podstawowy, jakie usługi zawiera i jakie możemy dodatkowo dokupić – mówi agencji Newseria Biznes Andrzej Paduszyński, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Indywidualnych w Compensa TU SA Vienna Insurance Group. – Według danych Compensy około 37 proc. klientów świadomie wybiera rozszerzony pakiet usług assistance. To wskazuje, że te usługi cieszą się dużym zainteresowaniem.

    Domowe usługi assistance to przede wszystkim wsparcie właściciela lub użytkownika nieruchomości w usuwaniu usterek i awarii oraz ich ewentualnych skutków. Awarie stanowią ok. 12 proc. wszystkich spraw zgłaszanych do Compensy w ubiegłym roku. Więcej szkód powstało tylko na skutek zalania.

    – Według naszych danych z 2022 roku 7 proc. klientów skorzystało z jakiejś formy usługi home assistance. Najczęściej korzystamy z usługi hydraulika przy pękniętych czy zatkanych rurach kanalizacyjnych i cieknących kranach. Kolejnym problemem jest serwis AGD, czyli awarie pralek, lodówek czy płyt indukcyjnych. Korzystamy również z usług elektryka, kiedy w domu nie ma prądu lub doszło do jakiegoś zwarcia. Te grupy usług stanowią około 77 proc. wszystkich szkód z zakresu home assistance – wymienia Andrzej Paduszyński.

    Wśród często angażowanych do pomocy specjalistów są także ślusarze, różnego rodzaju diagnostycy, szklarze, technicy urządzeń grzewczych oraz stolarze. Ubezpieczyciel organizuje i pokrywa koszty usługi specjalisty lub też refunduje wydatki, jeśli ubezpieczony na własną rękę zamówił pomoc – na taką opcję decyduje się jednak zaledwie 7 proc. klientów.

    – Oferty usług home assistance są bardzo zróżnicowane i zależą od towarzystwa ubezpieczeniowego. W większości przypadków możemy się spodziewać pokrycia kosztów dojazdu fachowca oraz kosztów jego robocizny. Często też możemy spotkać się z tym, że ubezpieczyciel pokrywa koszty części zamiennych lub utylizacji zepsutego, nienadającego się do dalszej naprawy sprzętu. Ważne, abyśmy sprawdzili zakres takiej usługi, bo musimy wiedzieć, z czego można skorzystać – podkreśla dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Indywidualnych w Compensie.

    Rosnąca popularność assistance domowego może wynikać z coraz większej świadomości osób ubezpieczonych na temat takiej pomocy w ramach polisy mieszkaniowej, ale także z wygodnego i łatwego dostępu do tych usług.

    – Skorzystanie z usługi home assistance jest dość proste: wystarczy zadzwonić pod numer alarmowy, który mamy na polisie, zgłosić operatorowi, co się wydarzyło i jakiej usługi oczekujemy. Ubezpieczyciel potwierdzi zakres, czy ta usługa przysługuje nam w naszym pakiecie home assistance, i wyznaczy termin, kiedy fachowiec nas odwiedzi. Najczęściej jest to kilka lub kilkanaście godzin – mówi Andrzej Paduszyński.

    Wariant podstawowy zwykle obejmuje usługi hydraulika, ślusarza, elektryka, serwis AGD oraz komputerowy. W wariancie rozszerzonym, którego cena to kilkadziesiąt złotych rocznie, mogą się znaleźć także inne przydatne usługi, takie jak pomoc lekarza czy pielęgniarki w razie nagłego zachorowania czy nieszczęśliwego wypadku ubezpieczonego. W takiej sytuacji może on także skorzystać z opieki nad dziećmi czy zwierzętami lub zakupu leków czy żywności.

    Wśród innych usług w pakiecie, o których nie wszyscy wiedzą, może być także dozór firmy ochroniarskiej nad mieniem pozostałym w nieruchomości po włamaniu, pożarze czy zalaniu. Można również skorzystać z usługi transportu i przechowywania mienia w magazynie, jeśli nieruchomość tymczasowo nie nadaje się do zamieszkania.

    – Najbardziej nietypową usługą w pakiecie usług home assistance jest concierge. Ta usługa polega np. na zamawianiu różnego rodzaju biletów, miejsc w restauracji czy zakupu bukietu kwiatów i wysłaniu go do odpowiedniej osoby – mówi ekspert Compensy.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa

    Kiełbasa bezmięsna, burger roślinny, parówka wegetariańska, stek vege – do takich nazw produktów wielu konsumentów zdążyło się przyzwyczaić i coraz chętniej po nie sięga. Pojawiają się jednak pomysły, by zakazać nazewnictwa charakterystycznego dla produktów mięsnych. Również w Polsce pojawiła się propozycja w tym zakresie ze strony poprzedniego składu resortu rolnictwa pod koniec ubiegłego roku. Zwolennicy uzasadniają ten pomysł ochroną interesów konsumenckich, ale badania pokazują, że tylko niewielki odsetek klientów pomylił produkt wegański i mięsny przy zakupie.

    Infrastruktura

    Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego

    21-hektarowy Terminal 5, który powstanie na wodach zewnętrznej części gdańskiego portu Baltic Hub, ma być bazą instalacyjną dla morskich elektrowni wiatrowych. To duży projekt, którego realizacja może się rozpocząć w drugiej połowie tego roku. Tego typu infrastruktura jest konieczna dla przyspieszenia inwestycji offshore w polskiej części Bałtyku. Pierwsze morskie farmy wiatrowe zaczną produkować zieloną energię w 2026 roku.

    Prawo

    Społeczne agencje najmu w Polsce dopiero raczkują. Część gmin widzi w nich szansę na walkę z wyludnieniem

    W Polsce zawiązało się już i rozpoczyna działalność kilkanaście społecznych agencji najmu, kolejnych kilkanaście jest w trakcie powstawania. To niewiele jak na niemal 2,5 tys. gmin w kraju, jednak eksperci widzą w tym rozwiązaniu duży potencjał. Jak podkreślają, może to być szansa zwłaszcza dla miast średniej wielkości, by walczyć ze zjawiskiem wyludniania. Społeczne agencje najmu we współpracy z gminami pośredniczą w wynajmie mieszkań – gminnych bądź należących do prywatnych właścicieli­ – osobom, których zarobki nie pozwalają na rynkowy najem, ale nie kwalifikują ich też do otrzymania mieszkania socjalnego.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.