Newsy

Walentynki tracą na popularności. Zamierza je świętować dwa razy mniej Polaków niż przed pandemią

2022-02-08  |  06:10

Spada popularność dnia zakochanych. O ile jeszcze w 2020 roku walentynki planowało uczcić 60 proc. Polaków, o tyle w tym roku decyduje się na to zaledwie co trzeci – wynika z badania Barometr Providenta. Najczęściej święto celebrują osoby w wieku 25–34 lata, a jako prezent wybierają kwiaty i słodycze. Popularnym sposobem na spędzenie walentynkowego wieczoru są samodzielnie przygotowana kolacja, a także wspólnie obejrzany w domu film lub spektakl. Na święto zakochanych przeznaczymy średnio 100 zł, a mężczyźni częściej deklarują większe wydatki.

– Okazuje się, że 30 proc. badanych planuje uczcić dzień zakochanych. To bardzo ciekawa informacja, bo widzimy tu dużą zmienną w stosunku do tego, jak było przed pandemią. Wtedy walentynki chciało obchodzić 60 proc. badanych – mówi agencji Newseria Biznes Karolina Łuczak, rzeczniczka prasowa Provident Polska.

Jak wynika z Barometru Providenta, walentynki najchętniej świętują osoby w wieku 25–34 lata. Najstarsi (55+) i najmłodsi (18–24 lata) święto obchodzić będą znacznie rzadziej, podobnie jak mieszkańcy wielkich miast. Chociaż popularność tego święta drastycznie spadła w ciągu dwóch lat pandemii, to nie obostrzenia i ryzyko zakażeń zniechęcają zakochanych do obchodzenia 14 lutego. Zaledwie 3 proc. osób stwierdziło, że to pandemia pokrzyżowała ich plany.

– Dlaczego nie będziemy spędzać walentynek w jakiś szczególny sposób? Przede wszystkim główną i oczywistą przyczyną jest fakt, że nie mamy z kim spędzić tego dnia. Drugim istotnym punktem jest  to, że uważamy, iż przez cały rok wyznaje się miłość i okazuje swoje uczucie bliskiej osobie – tłumaczy Karolina Łuczak.

27 proc. respondentów przyznało, że zniechęca ich komercyjny charakter walentynek. Powody nieświętowania różnią się w zależności od wieku. Na brak drugiej połówki wskazała blisko połowa najmłodszych uczestników badania (w wieku 18–24 lata). Z kolei starsi (55+) uważają, że to święto ludzi młodych (ok. 39 proc.), nie chcą też celebrować zagranicznych świąt.

Ponad 90 proc. badanych, którzy będą świętować walentynki, spędzi ten dzień z partnerem lub partnerką, rzadziej z rodziną, przyjacielem czy ze znajomymi (2,2 proc.). Nieco ponad połowa badanych zadeklarowała, że atrakcje na ten dzień planuje wspólnie z osobą, z którą go spędzi. Ponad 43 proc. przygotowuje niespodziankę dla drugiej połówki. Badani najchętniej okazują uczucia w tradycyjny sposób, przygotowując romantyczną kolację w domu (23 proc.) czy oglądając w domu film lub spektakl (17 proc.).

– Kobiety głównie planują przygotować kolację w domu i chciałyby spędzić ten dzień, oglądając z ukochaną osobą film na kanapie. Mężczyźni natomiast częściej myślą o wyjściu do restauracji, kina, a zdarzyły się też odpowiedzi, które wskazywały na to, że myślą o wyjeździe z ukochaną osobą – wskazuje rzeczniczka Providenta.

Prezentu z okazji walentynek spodziewa się 14 proc. osób, przede wszystkim kobiety i osoby w wieku 25–34 lata. Na świętowanie badani przeznaczą, podobnie jak przed rokiem, do 100 zł (42,9 proc. Polaków). Co czwarty wyda kwotę pomiędzy 100 a 200 zł, a 12 proc. – od 200 do 300 zł. Wyższą kwotę, powyżej 300 zł, planuje wydać 10 proc. respondentów.

– Widzimy różnice między kobietami a mężczyznami, bo było grono mężczyzn, którzy mówili, że na walentynki wydadzą ponad 300 zł. Jeśli chodzi o prezenty, jakich się spodziewamy, to przede wszystkim kwiaty, słodycze i drobna biżuteria – wymienia Karolina Łuczak.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.