Newsy

Fundacja „Rodzić po ludzku”: Polki podczas porodu są wciąż źle traktowane

2013-10-03  |  07:00
Według Fundacji „Rodzić po ludzku” wiele kobiet  w Polsce podczas porodu jest wciąż źle traktowana. Dlatego organizacja uruchomiła specjalną stronę, która szczegółowo „prześwietli” placówki położnicze.

Na nowej stronie www.gdzierodzic.info stworzonej przez Fundację "Rodzić po ludzku" wystarczy wpisać nazwę szpitala, a przyszła mama dowie się m.in. ile przeprowadzono tam cesarskich cięć, ile nacięć krocza, czy można rodzić tam w pozycji wertykalnej.

–  Zbieramy ankiety od szpitali, statystki dotyczące kwestii związanych z porodem. Kobiety mogą też na stronie same oceniać placówki – wylicza szczegółowo Daria Omulecka w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.

Dzięki tak zebranym informacjom, kobieta będzie mogła świadomie zdecydować o miejscu porodu. Wyłoni się też aktualny i szczegółowy obraz polskiego położnictwa, które zdaniem Darii Omuleckiej wciąż nie jest najlepszy i należy go poprawić.

WHO mówi o tym, że np. odsetek cesarskich cięć nie powinien przekraczać 15 proc. U nas to jest niestety ponad 35 proc. Rutynowego nacięcia krocza jest np. coraz mniej, ale nadal ono występuje. Nadal otrzymujemy wiele listów od kobiet, że te porody są traumatyczne, że nie są respektowane ich prawa, że nie mogą decydować w porodzie, że nie są rzetelnie informowane na temat wszystkiego, co się dzieje – mówi Daria Omulecka.

Fundacja od lat dąży do poprawienia sytuacji kobiet rodzących w Polsce, a jednym z jej celów jest wyrównanie standardów porodu, wyznaczonych przez Światową Organizację Zdrowia.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Film

Gwiazdy

Paweł Małaszyński: Nigdy nie miałem na pieńku z sąsiadami. Zresztą jak mieszkamy w jednym bloku, to fajnie trzymać się razem i wspierać

Aktor zapewnia, że nie utrzymuje dystansu w relacjach sąsiedzkich i zawsze stara się znaleźć czas dla ludzi, którzy mieszkają w jego bloku, choćby na krótką rozmowę. Nie gwiazdorzy i nie zamyka się przed nimi w czterech ścianach, ale chętnie opowiada im o swoich projektach zawodowych. Paweł Małaszyński podkreśla również, że bardzo ceni sobie i pielęgnuje znajomości zawarte kilka dekad temu w Białymstoku, gdzie się wychowywał.

Handel

Poprawia się jakość obsługi klientów. Konsumenci najlepiej oceniają branżę turystyczną

Po trzech latach spadków, spowodowanych m.in. pandemią i zaburzeniami w łańcuchach dostaw, poziom satysfakcji polskich konsumentów z jakości obsługi odnotował w końcu nagły wzrost, osiągając rekordowy wynik 79,1 proc. – wynika z cyklicznego badania realizowanego przez Polski Program Jakości Obsługi. Poprawę zanotowało aż 14 z 18 badanych branż, ale najlepsze oceny zebrała turystyka, czyli biura podróży, hotele, pensjonaty i linie lotnicze. Z drugiej strony niespodzianką okazał się mocny spadek dotychczasowego lidera rankingów jakości obsługi, czyli branży finansowej  banków, doradców i ubezpieczycieli.