Newsy

Katarzyna Cichopek i Maciej Kurzajewski: Regularne badania profilaktyczne stawiamy sobie za punkt honoru. Chcemy być zdrowi i aktywni

2024-04-11  |  06:16
Mówi:Katarzyna Cichopek, prezenterka telewizyjna, aktorka
Maciej Kurzajewski, dziennikarz sportowy, prezenter
  • MP4
  • Para zaznacza, że badania profilaktyczne to nie strata czasu, ale ważna informacja o stanie własnego zdrowia. Regularne ich wykonywanie pozwala na zwiększenie świadomości, szybką reakcję na ewentualne nieprawidłowości, podjęcie wczesnego leczenia i zahamowanie rozwoju choroby, jeszcze przed wystąpieniem doskwierających objawów klinicznych. Katarzyna Cichopek i Maciej Kurzajewski chcą dawać innym dobry przykład, zachęcają więc do tego, by zacząć od podstawowych badań krwi i od ich wyniku uzależnić kolejne kontrole.

    Byłe gwiazdy TVP wzięły udział w konferencji II edycji kampanii „Badaj się regularnie” i jak przekonują, każdy moment jest dobry, by zacząć dbać o swoje zdrowie. Badań profilaktycznych nie można lekceważyć, nawet jeśli jesteśmy zdrowi.

    – Nie ma nic cenniejszego w życiu niż zdrowie. Badamy się regularnie, temat jest nam bardzo bliski i jest bardzo ważny, dlatego jesteśmy na tym evencie, żeby głośno o tym mówić – mówi agencji Newseria Lifestyle Katarzyna Cichopek.

    – Regularne badania stawiamy sobie za punkt honoru, również dlatego że oboje jesteśmy aktywni, również fizycznie. Wysiłek fizyczny nam się kojarzy ze sportem, ale też ze zdrowiem. Aby być zdrowym i aktywnym, konieczne są regularne badania. To się zaleca nie tylko sportowcom, ale również i amatorom. A my jesteśmy amatorami, którzy kochają sport, wysiłek i chcą mieć pewność, że zdrowie i sport idą ze sobą w parze – mówi Maciej Kurzajewski.

    Niestety, mimo różnych akcji profilaktycznych i kampanii edukacyjnych, nadal wielu Polaków boi się badań i nie robi regularnego przeglądu swojego organizmu. Cichopek zachęca więc tych nieprzekonanych do pozbycia się wszelkich blokad i kontrolowania na bieżąco stanu zdrowia, bo wiele chorób przez długi czas może nie dawać żadnych objawów i pozornie nie ma powodów do niepokoju.

    – Choć może towarzyszyć nam lęk, to trzeba pamiętać, że dzisiejsza medycyna jest na tak wysokim poziomie, że większość badań jest naprawdę bezbolesna i lepiej profilaktycznie badać się regularnie, niż później wykryć coś, co może być niepokojące i w następstwie całe leczenie może być zdecydowanie trudniejsze do przejścia. Przede wszystkim trzeba zrobić badania krwi. Krew powie nam wszystko, czy coś jest w organizmie nie tak. Jeśli tak będzie, to wtedy należy pójść na dalszą konsultację i porozmawiać z lekarzem. Bardzo budujące jest to, że dostępność badań jest już coraz lepsza – podkreśla.

    Maciej Kurzajewski zauważa natomiast, że szczególnie mężczyzn trudno namówić do regularnych badań. Według raportu zrealizowanego na zlecenie szpitala Medicover w styczniu 2020 roku 23 proc. panów uważa badania profilaktyczne za zbędne, a co 10. w ogóle ich nie wykonuje. Taka postawa dziwi, biorąc pod uwagę, że tylko 9 proc. mężczyzn ocenia swój stan zdrowia jako bardzo dobry.

    – Chciałbym przede wszystkim zaapelować do panów, bo ten lęk najczęściej właśnie nas dotyka, mimo że staramy się być tacy męscy w każdej minucie naszego życia. Nie bójmy się tych badań, dlatego że lepiej jest zapobiegać, niż leczyć. Zyskujemy pewność, że wszystko jest dobrze, a jeśli coś w tych badaniach wychodzi nie tak, jak byśmy sobie tego życzyli, to jesteśmy na wczesnym etapie, możemy zareagować i możemy wykluczyć rozwój potencjalnego zagrożenia dla naszego zdrowia – mówi.

    By nie zapomnieć o regularnych badaniach, warto wybrać sobie w roku taki czas, który można poświęcić na profilaktykę, i trzymać się wcześniej ustalonych terminów.

    – Marzec to jest taki miesiąc, kiedy skupiam się na sobie. Jest to miesiąc kobiet i ja sobie zaplanowałam w kalendarzu, że to jest właśnie ten czas, kiedy robię przegląd całego swojego ciała – mówi Katarzyna Cichopek.

    – A ja z kolei biegam i wiosną, kiedy rozpoczynam swój sezon biegowy, to wtedy sprawdzam swój organizm właśnie dzięki regularnym badaniom. A kiedy kończę ten sezon w listopadzie, to też drugi raz sprawdzam, żeby mieć pewność, że zima też będzie zdrowa – dodaje Maciej Kurzajewski.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Psychologia

    Media

    Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach

    Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.

    Konsument

    Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

    Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.