Mówi: | Krzysztof Skórzyński |
Funkcja: | dziennikarz |
Krzysztof Skórzyński: Segregowałem śmieci, zanim to było modne. Oszczędzam wodę i prąd. Ale wciąż robię za mało
Zdaniem dziennikarza, by prowadzić ekologiczny styl życia, trzeba wyeliminować wszystkie nawyki, które są szkodliwe dla przyrody, i zastąpić je alternatywnymi, bardziej przyjaznymi. Lista jest długa, a na niej chociażby: segregacja śmieci, zmiana przyzwyczajeń zakupowych, nowe podejście do środków transportu oraz ograniczenie ilości zużywanej wody i energii elektrycznej. Krzysztof Skórzyński bije na alarm i zachęca do ochrony środowiska, bo tylko w ten sposób można zatrzymać katastrofę klimatyczną.
Krzysztof Skórzyński zaangażował się w ogólnopolski projekt edukacyjno-ekologiczny „Moda na recykling” organizowany przez Europejską Platformę Recyklingu. Celem akcji jest edukacja w zakresie prawidłowego postępowania z elektroodpadami, które mogą być najbardziej niebezpieczne dla środowiska.
– Myślę, że dzisiaj ekologia w jakimś sensie każdemu jest bliska, a nawet jeżeli nie jest bliska, to mam nadzieję, że różne programy społeczne i tego typu akcje wkładają ludziom do głowy, jak to jest istotne. Ktoś mnie dzisiaj zapytał, ile ja robię dla ekologii, a ja odpowiedziałem zupełnie szczerze: na pewno za mało. W sumie segregowałem śmieci, zanim to było modne, staram się zupełnie bez sensu nie zużywać wody, natomiast to jest cały czas kropla w morzu potrzeb, więc historii, które my jeszcze musimy przepracować, jest mnóstwo – mówi agencji Newseria Lifestyle Krzysztof Skórzyński.
W ocenie dziennikarza dobre rozwiązania ekologiczne trzeba wpajać od najmłodszych lat. Dzieci bowiem dużo bardziej niż dorośli są skłonne do zmiany nawyków.
– To jest to, co tak naprawdę my, trochę starsi od nich możemy dla nich zrobić, czyli wychować ich w tym wszystkim, w czym my nie byliśmy wychowani. My nie byliśmy od dziecka nauczeni tego, żeby naszą Ziemię szanować, więc my uczmy ich, że trzeba to robić, nawet jeżeli sami popełniliśmy w życiu mnóstwo błędów – mówi.
Krzysztof Skórzyński jest zaniepokojony tym, w jaki sposób zmienia się nasz klimat. Zmiany widoczne są gołym okiem, wystarczy tylko rozejrzeć się wokół siebie. Susze, fale upałów, gwałtowne zjawiska pogodowe, np. trąby powietrzne, mają swoje źródło właśnie w globalnym ociepleniu.
– Jeżeli teraz Wisła w Warszawie ma 25 cm głębokości, gdzie standardowo ma 3,3 m z hakiem, to trzeba być zupełnie ślepym na rzeczywistość, żeby tego nie zauważać. Jeżeli prawie w połowie września mamy zewnątrz 28 stopni czy nawet 31, to coś jest nie tak. Jeżeli jadę na wakacje i są takie miejsca, gdzie ja nie jestem w stanie oddychać i mogę wyjść na zewnątrz wyłącznie wieczorem, po zmroku, a i wtedy jest bardzo gorąco, bo asfalt czy beton oddają ciepło, no to to jest dzisiaj obraz Ziemi. I teraz pytanie: na ile człowiek się do tego przyczynił? Bo na pewno się przyczynił, co do tego nie ma najmniejszej wątpliwości i mówią to ludzie mądrzejsi ode mnie, którzy się na tym znają – dodaje dziennikarz.
Klimatolodzy i ekolodzy podkreślają również, że globalne ocieplenie prowadzi także do topnienia lodowców, podwyższenia poziomu mórz i oceanów, a także do wymierania dzikich zwierząt i utraty różnorodności biologicznej.
Czytaj także
- 2024-11-19: Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
- 2024-11-18: Błyskawiczne powodzie będą coraz częstszym zjawiskiem w Europie. Zwłaszcza miasta muszą być na nie przygotowane
- 2024-11-12: Polskę czeka boom w magazynach energii. Rząd pracuje nad nowymi przepisami
- 2024-11-14: Odwożenie dzieci do szkoły samochodem nie bez wpływu na jakość powietrza. Wielu rodziców tylko po to uruchamia auto
- 2024-11-07: Ekstremalne zjawiska pogodowe w Polsce to kilka miliardów strat rocznie. To duże wyzwanie dla branży ubezpieczeniowej
- 2024-11-12: Ekstremalne zjawiska pogodowe będą coraz częstsze. To może pociągnąć za sobą problemy z dostępnością ubezpieczeń
- 2024-10-02: Z roku na rok rośnie odsetek Polaków segregujących odpady. Nie zawsze jednak robią to prawidłowo [DEPESZA]
- 2024-10-11: Szpitale pracują nad poprawą jakości opieki nad pacjentami. Do wzmocnienia są kwestie bezpieczeństwa i redukcja zdarzeń niepożądanych
- 2024-10-25: Obrót elektroniką z drugiej ręki sprzyja środowisku. Polacy coraz chętniej sięgają po używane i odnowione smartfony
- 2024-09-27: Zespół Enej: Na Ziemi mamy skrajności – od suszy po ulewę. Martwi nas, jak będzie wyglądał świat naszych dzieci
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Psychologia
Martyna Wojciechowska: 82 proc. dzieci przyznaje, że przerastają ich problemy dnia codziennego. Rodzice powinni kształtować w nich sprawczość
Dziennikarka zauważa, że kształtowanie sprawczości u dzieci jest kluczowym aspektem ich rozwoju emocjonalnego, osobistego i społecznego. Jest wdzięczna swoim rodzicom za motywację, ale i wsparcie w tych momentach, kiedy nie wszystko szło po jej myśli. Teraz ona stara się być właśnie taką matką dla swojej nastoletniej córki.
Media
Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach
Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.