Newsy

Krzysztof Skórzyński: Segregowałem śmieci, zanim to było modne. Oszczędzam wodę i prąd. Ale wciąż robię za mało

2024-09-11  |  06:21

Zdaniem dziennikarza, by prowadzić ekologiczny styl życia, trzeba wyeliminować wszystkie nawyki, które są szkodliwe dla przyrody, i zastąpić je alternatywnymi, bardziej przyjaznymi. Lista jest długa, a na niej chociażby: segregacja śmieci, zmiana przyzwyczajeń zakupowych, nowe podejście do środków transportu oraz ograniczenie ilości zużywanej wody i energii elektrycznej. Krzysztof Skórzyński bije na alarm i zachęca do ochrony środowiska, bo tylko w ten sposób można zatrzymać katastrofę klimatyczną.

Krzysztof Skórzyński zaangażował się w ogólnopolski projekt edukacyjno-ekologiczny „Moda na recykling” organizowany przez Europejską Platformę Recyklingu. Celem akcji jest edukacja w zakresie prawidłowego postępowania z elektroodpadami, które mogą być najbardziej niebezpieczne dla środowiska.

– Myślę, że dzisiaj ekologia w jakimś sensie każdemu jest bliska, a nawet jeżeli nie jest bliska, to mam nadzieję, że różne programy społeczne i tego typu akcje wkładają ludziom do głowy, jak to jest istotne. Ktoś mnie dzisiaj zapytał, ile ja robię dla ekologii, a ja odpowiedziałem zupełnie szczerze: na pewno za mało. W sumie segregowałem śmieci, zanim to było modne, staram się zupełnie bez sensu nie zużywać wody, natomiast to jest cały czas kropla w morzu potrzeb, więc historii, które my jeszcze musimy przepracować, jest mnóstwo – mówi agencji Newseria Lifestyle Krzysztof Skórzyński.

W ocenie dziennikarza dobre rozwiązania ekologiczne trzeba wpajać od najmłodszych lat. Dzieci bowiem dużo bardziej niż dorośli są skłonne do zmiany nawyków.

–  To jest to, co tak naprawdę my, trochę starsi od nich możemy dla nich zrobić, czyli wychować ich w tym wszystkim, w czym my nie byliśmy wychowani. My nie byliśmy od dziecka nauczeni tego, żeby naszą Ziemię szanować, więc my uczmy ich, że trzeba to robić, nawet jeżeli sami popełniliśmy w życiu mnóstwo błędów – mówi.

Krzysztof Skórzyński jest zaniepokojony tym, w jaki sposób zmienia się nasz klimat. Zmiany widoczne są gołym okiem, wystarczy tylko rozejrzeć się wokół siebie. Susze, fale upałów, gwałtowne zjawiska pogodowe, np. trąby powietrzne, mają swoje źródło właśnie w globalnym ociepleniu.

– Jeżeli teraz Wisła w Warszawie ma 25 cm głębokości, gdzie standardowo ma 3,3 m z hakiem, to trzeba być zupełnie ślepym na rzeczywistość, żeby tego nie zauważać. Jeżeli prawie w połowie września mamy zewnątrz 28 stopni czy nawet 31, to coś jest nie tak. Jeżeli jadę na wakacje i są takie miejsca, gdzie ja nie jestem w stanie oddychać i mogę wyjść na zewnątrz wyłącznie wieczorem, po zmroku, a i wtedy jest bardzo gorąco, bo asfalt czy beton oddają ciepło, no to to jest dzisiaj obraz Ziemi. I teraz pytanie: na ile człowiek się do tego przyczynił? Bo na pewno się przyczynił, co do tego nie ma najmniejszej wątpliwości i mówią to ludzie mądrzejsi ode mnie, którzy się na tym znają – dodaje dziennikarz.

Klimatolodzy i ekolodzy podkreślają również, że globalne ocieplenie prowadzi także do topnienia lodowców, podwyższenia poziomu mórz i oceanów, a także do wymierania dzikich zwierząt i utraty różnorodności biologicznej.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Media

Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach

Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.