Newsy

Martyna Kliszewska: Pracy obecnie jest mało. Cieszymy się, że możemy zagrać w spektaklu nawet dla 60 widzów

2020-10-30  |  06:16

Aktorka tłumaczy, że obecnie bardzo brakuje jej regularnej pracy w teatrze, dlatego każdy projekt artystyczny stara się wykorzystywać, jak najlepiej potrafi i na scenie dawać z siebie wszystko. Niedawno wzięła udział w inscenizowanym czytaniu dramatu Ignacego Witkiewicza „Matka”. Zaznacza, że z powodu panujących obecnie w Polsce restrykcji epidemiologicznych było to przedsięwzięcie o wyjątkowej formule.

Premierowe inscenizowane czytanie spektaklu „Matka” Stanisława Ignacego Witkiewicza w reżyserii i adaptacji Jakuba Przebindowskiego miało miejsce 23 października 2020 na scenie Basenu Artystycznego Warszawskiej Opery Kameralnej. W główne role wcielili się Alicja Węgorzewska i Rafał Zawierucha. Aktorka zaznacza, że było to dla niej wyjątkowe doświadczenie.

– W sztuce gram Lucynę Beer, milionerkę, która jest zakochana w głównym bohaterze, utrzymuje całą rodzinę i mimowolnie zostaje wplątana w perypetie. Uprawiam ten zawód już ponad 20 lat i pierwszy raz wzięłam udział w takim projekcie. Współgraliśmy z aktorami na umownej granicy partnerowania sobie i zaskakiwania się pomysłami – mówi w rozmowie z agencją Newseria Lifestyle Martyna Kliszewska.

Aktorka zaznacza, że ekipa, która brała udział w czytaniu, starała się nie myśleć o szalejącej od ponad pół roku na świecie pandemii koronawirusa. Pragnęli bowiem wykorzystać możliwość wystąpienia na scenie. Kliszewska zaznacza, że w trakcie ostatnich miesięcy restrykcje i obostrzenia sanitarne uniemożliwiają artystą systematyczną pracę. Ma jednak nadzieję, że w niedalekiej przyszłości sytuacja się ustabilizuje.

– Cieszymy się, że możemy spotkać się chociaż na chwilę i zagrać nawet dla 60 widzów. Głęboko wierzę, że to tylko chwilowy zastój, ponieważ żaden naród nie jest w stanie funkcjonować bez kultury. Jest to nasze największe dobro, powinniśmy je szanować i pielęgnować – tłumaczy.

Reżyser tłumaczy, że jednym z głównych powodów zdecydowania się na inscenizację, była chęć uczczenia 135. rocznicy urodzin Ignacego Witkiewicza. Zaznacza, że performatywne czytanie sztuki „Matka” czerpie garściami z twórczości Witkacego. Przyznaje również, że obsadzenie Alicji Węgorzewskiej w tytułowej roli nie było przypadkiem. Z bohaterką, w którą się wciela łączy ją bowiem to samo nazwisko. Ten symboliczny gest został doceniony przez widownie. Martyna Kliszewska dodaje, że według niej pogrążona w kryzysie kultura wkrótce obudzi się i zacznie działać z podwójną siłą.

– Jestem przekonana, że zarówno w Polsce, jak i w innych krajach wszyscy dołożą wszelkich starań, żeby odbudować kulturę do dawnej świetności, a może nawet ją wzbogacić. Media w tych ciężkich czasach objawiły zupełnie nieznaną dotąd stronę, dostaliśmy nowe narzędzia dzięki nim, kultura będzie miała jeszcze szerszy zasięg. To jedyna z dobrych stron tej trudnej sytuacji – zaznacza.

Grający jedną z głównych ról Rafał Zawierucha tłumaczy, że z Witkiewiczem pierwszy raz miał artystyczny kontakt już w liceum. Przyznaje także, że na studiach toczył z nim wewnętrzną walkę. Dopiero po kilku latach pokochał jego teksty za absurd, abstrakcję i ponadczasowość. Podobnego zdania jest Martyna Kliszewska, ona również zaznacza, że Ignacy Witkiewicz to wyjątkowy artysta.

– Jest pięknie, kolorowo. To czysta forma, do której dążymy, a właściwie próba osiągnięcia jej. Zrobimy wszystko, żeby Witkacy się nie zdenerwował – tłumaczy aktorka.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Sebastian Karpiel-Bułecka: Jurorowanie to nie jest proste zadanie, ale bardzo mnie to rajcuje. Staram się być sprawiedliwy, szczery i rzetelny

Nowy juror w programie „Must Be the Music” podkreśla, że ta rola jest dla niego niezwykłą przygodą, bo dzięki niej nie tylko może odkrywać młode talenty, ale także nieznane dotąd aspekty swojej kariery artystycznej. Ocenianie uczestników nie jest prostą sprawą, ale Sebastian Karpiel-Bułecka nie chce nikomu dawać złudnych nadziei i chwalić kogoś tylko po to, żeby nie zrobić mu przykrości. Wokalista wychodzi z założenia, że jeśli ktoś decyduje się na udział w tym programie, to musi być przygotowany na każdą ocenę, nawet tę najbardziej surową.

Prawo

Nałóg nikotynowy wśród nieletnich zaczyna się najczęściej od e-papierosów. Przyciągają ich słodkie, owocowe smaki tych produktów

Co czwarty uczeń ma za sobą inicjację nikotynową, a dla większości z nich pierwszym produktem, po jaki sięgnęli, był e-papieros. Zdecydowana większość uczniów używających nikotyny korzysta właśnie z e-papierosów, a prawie połowa nie ma problemu z ich zakupem – wskazują nowe badania przeprowadzone z okazji Światowego Dnia Rzucania Palenia. Eksperci podkreślają, że niebezpiecznym produktem, z uwagi na ryzyko uzależnienia behawioralnego, są także e-papierosy beznikotynowe. Trwają prace nad przepisami, które m.in. zakażą ich sprzedaży nieletnim.

Ochrona środowiska

Futra z negatywnym wpływem na środowisko na każdym etapie produkcji. Wiąże się z 400-krotnie większym zużyciem wody niż poliestru

Biznes futrzarski ma negatywny wpływ na środowisko naturalne – podkreślają eksperci Stowarzyszenia Otwarte Klatki. Hodowle powodują zatrucie wód i gleb oraz są zagrożeniem dla bioróżnorodności. Z kolei produkcja futra z norek, lisów i jenotów generuje znacznie większe niż bawełna czy poliester emisje gazów cieplarnianych, zużycie wody i zanieczyszczenie wody. 25 listopada obchodzimy Dzień bez Futra, który ma zwrócić uwagę na cierpienie zwierząt hodowanych na potrzeby przemysłu futrzarskiego oraz promować etyczne i ekologiczne wybory w modzie.