Mówi: | Piotr Zelt |
Funkcja: | aktor |
Piotr Zelt: Zmiany klimatyczne nabrały już gigantycznego rozpędu. Na każdym kroku trzeba pamiętać o segregacji śmieci, oszczędzaniu wody i recyklingu ubrań
Zdaniem aktora nie można bagatelizować niekorzystnych zmian zachodzących w naszym klimacie, natomiast trzeba dołożyć wszelkich starań, by je minimalizować. Piotr Zelt uważa, że jako konsumenci powinniśmy kilka razy się zastanowić przed zakupem kolejnych modnych przez jeden sezon ubrań czy elektronicznych gadżetów po to, żeby tylko zadowolić swoją próżność. Zachęca też do ponownego wykorzystywania przedmiotów codziennego użytku, do segregacji śmieci i ograniczania plastiku.
Piotr Zelt wziął niedawno udział w evencie pod hasłem „Moda na recykling” zorganizowanym z okazji Światowego Dnia Recyklingu. Europejska Platforma Recyklingu od lat podejmuje działania edukacyjne mające na celu podnoszenie świadomości ekologicznej społeczeństwa. Aktor zauważa, że Polacy generują tony śmieci chociażby przez to, że kupują dużo, często tanich ubrań, które szybko się niszczą i lądują w koszu. Zachęca więc do tego, by nie ulegać nachalnym reklamom, pozornym promocjom i przecenom, bo te kuszące okazje w efekcie przynoszą więcej szkody niż pożytku, zarówno domowemu budżetowi, jak i środowisku. Przed zakupami najlepiej sprawdzić zawartość swojej garderoby i zastanowić się, czy kolejna rzecz jest nam naprawdę potrzebna.
– Ja akurat nie mam z tym problemu, ponieważ jestem minimalistą i mnie jest bardzo trudno namówić na zakupy ciuchowe, również na pozbycie się z szafy pewnych rzeczy, do których ja się przyzwyczajam. Cały czas uważam, że one są dobre i nie potrzebuję więcej. Niestety cały czas jesteśmy namawiani do tego, żeby kupować nowe. Trzeba zadbać chociaż o to, żeby te stare, niepotrzebne rzeczy umieścić w pojemnikach do recyklingu, żeby utylizować te rzeczy w sposób przemyślany, a nie wyrzucać na śmieci i zanieczyszczać przez to środowisko – mówi agencji Newseria Lifestyle Piotr Zelt.
Przy okazji aktor pochwalił się tym, jakie działania proekologiczne on sam wciela na co dzień w życie.
– O środowisko trzeba dbać na każdym kroku, pamiętając o segregacji śmieci, oszczędzaniu wody, zakręcaniu kranu, żeby woda nie lała się cały czas, kiedy myjemy zęby czy się golimy. To są podstawowe, elementarne wręcz rzeczy, o które każdy z nas jest w stanie zadbać. Cały czas jesteśmy namawiani do tego, żeby konsumować, a to, co już jest przestarzałe, wymieniać. Ja natomiast uważam, że trzeba robić wszystko, by nie produkować zbyt wiele niepotrzebnych śmieci, dłużej korzystać z różnych rzeczy i nie pozbywać się zbyt szybko pozornie niepotrzebnych przedmiotów, które mają jeszcze wartość użytkową i też często bardzo wielki walor estetyczny, bo one jeszcze mogą się przydać – mówi.
Piotr Zelt przekonuje, że nie jest mu obojętny los naszej planety i robi wszystko, by dbać o środowisko, dokonując mądrych i świadomych wyborów na wielu płaszczyznach. Nie ukrywa też, że jest wręcz przerażony globalnym ociepleniem klimatu i skutkami, jakie ono niesie.
– Każdy zdroworozsądkowy człowiek, który obserwuje świat, widzi zmiany zachodzące w klimacie, w środowisku i w atmosferze. W tej chwili nabiera to już gigantycznego rozpędu. Zachodzą nawet takie anomalie pogodowe, które kiedyś w Polsce nie miały miejsca. Bardzo mnie to martwi. Kiedy ja byłem dzieckiem, to w naszej szerokości geograficznej zimy były dość długie i śnieżne, natomiast teraz właściwie są one deszczowe, nie ma śniegu. Są też okresy nadmiernej suszy albo z kolei powodzie, nie ma więc tej równowagi, która kiedyś była zachowana. Poza tym, na razie może jeszcze nie dostrzegamy tego problemu, bo cały czas woda nam płynie w kranach, ale Polska jest jednym z krajów o bardzo poważnym deficycie wody i wkrótce też zacznie nas to dotykać – dodaje aktor.
Czytaj także
- 2024-11-18: Błyskawiczne powodzie będą coraz częstszym zjawiskiem w Europie. Zwłaszcza miasta muszą być na nie przygotowane
- 2024-11-12: Polskę czeka boom w magazynach energii. Rząd pracuje nad nowymi przepisami
- 2024-11-22: Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
- 2024-11-14: Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna
- 2024-11-05: Polacy boją się obniżenia poziomu życia na emeryturze. 40 proc. na ten cel oszczędza
- 2024-11-08: Firmy czują rosnącą presję na inwestycje w dekarbonizację. Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa
- 2024-11-07: Ekstremalne zjawiska pogodowe w Polsce to kilka miliardów strat rocznie. To duże wyzwanie dla branży ubezpieczeniowej
- 2024-11-12: Ekstremalne zjawiska pogodowe będą coraz częstsze. To może pociągnąć za sobą problemy z dostępnością ubezpieczeń
- 2024-10-16: Polskie firmy dostrzegają korzyści z gospodarki obiegu zamkniętego. Wciąż jednak ich wiedza jest niewystarczająca [DEPESZA]
- 2024-10-17: Wiele wyzwań polskiej prezydencji w UE. Jednym z kluczowym będą prace nad nowym budżetem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Psychologia
Martyna Wojciechowska: 82 proc. dzieci przyznaje, że przerastają ich problemy dnia codziennego. Rodzice powinni kształtować w nich sprawczość
Dziennikarka zauważa, że kształtowanie sprawczości u dzieci jest kluczowym aspektem ich rozwoju emocjonalnego, osobistego i społecznego. Jest wdzięczna swoim rodzicom za motywację, ale i wsparcie w tych momentach, kiedy nie wszystko szło po jej myśli. Teraz ona stara się być właśnie taką matką dla swojej nastoletniej córki.
Media
Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach
Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.