Mówi: | Zuzanna Grabowska |
Funkcja: | aktorka |
Zuzanna Grabowska: Serial „Rafi” powstał z inicjatywy mojej i mojego męża Pawła Domagały. Dzięki temu mogliśmy pisać i produkować, a nie tylko grać w cudzych pomysłach
Z serialem „Rafi” aktorka związana jest nie tylko jako odtwórczyni jednej z głównych ról. Ten projekt ma dla niej szczególne znaczenie, ponieważ jest jego pomysłodawczynią. Wraz z mężem Pawłem Domagałą nie bali się zaryzykować i przedstawili producentom swój konspekt na komediodramat z elementami metafizyki. Zuzanna Grabowska nie ukrywa, że zanim doszło do realizacji, musieli zapukać do wielu drzwi. Z perspektywy czasu nie ma jednak żadnych wątpliwości, że było warto poczynić tyle starań, bo takiego serialu jeszcze w Polsce nie było. Premierowe odcinki tej produkcji można oglądać w piątki w Polsat Box Go.
– To, że ten serial powstał z naszej inicjatywy, to nas ośmieliło, że możemy robić swoje rzeczy, pisać, produkować, a nie tylko w nich grać. Oczywiście stawka jest duża, serial się spodoba bądź się nie spodoba, ale daje nam to taką wolność, że możemy wymyślać sobie postaci czy kreować historie, które nas interesują, nas dotyczą, a nie być częścią czyjejś wizji, jak to zwykle jest w przypadku aktorów – mówi agencji Newseria Lifestyle Zuzanna Grabowska.
Aktorka przyznaje, że przeforsowanie swojego pomysłu i zachęcenie kogoś do wyprodukowania oryginalnego serialu nie jest łatwym zadaniem. Nie obyło się więc bez zwątpienia i rezygnacji, ale nie poddawali się, bo wierzyli w potencjał tego projektu.
– To nie była prosta droga. Był czas, że się poddawaliśmy, później znowu wracaliśmy do projektu, już nam się coś wydawało, że jest jakiś producent, ale w końcu on się wycofywał, ktoś nas zwodził, później myśmy nie mieli czasu tego kontynuować. Ale wreszcie szczęśliwie spotkaliśmy się z Jolą Trykacz, producentką z Polsatu, i ona powiedziała: „tak, robimy to” i wzięła nas pod swoje skrzydła – mówi.
Zanim jednak padł pierwszy klaps, trzeba było jeszcze załatwić mnóstwo spraw, znaleźć obsadę, ustalić terminy i dopiąć wszystko na ostatni guzik.
– Gdybyśmy wiedzieli, ile to jest rzeczy po drodze, to może w ogóle byśmy się na to nie zdecydowali, bo to dopiero w praniu wychodziło, że jeszcze to, jeszcze to. Co prawda uczestniczyliśmy w tym całym procesie, ale nie tylko my mieliśmy zdanie decydujące. Oczywiście nasze zdanie było brane pod uwagę, ale jednak sztab producencki też miał jakieś preferencje, więc były rozmowy, czasami jakieś kompromisy. Pierwszym było to, że chcieliśmy to kręcić na wiosnę, żeby były długie, ładne dni, a wylądowaliśmy w głębokiej, ciemnej jesieni. Ale mimo wszystko zdecydowaliśmy się na to, bo taka szansa mogłaby się już nie powtórzyć, za kilka miesięcy może już by się to nie udało – mówi Zuzanna Grabowska.
Bogatsza o nowe doświadczenia i zmotywowana do działania, aktorka w ciemno zaangażowałaby się w kolejny taki projekt.
– Kilka miesięcy minęło już od tej przygody i wiadomo, jest duże ryzyko, duża stawka, ale jest o co walczyć – mówi.
„Rafi” to komediodramat z elementami metafizyki. Rafał Nowak, dla przyjaciół Rafi (w tej roli Paweł Domagała), to klasyczny lekkoduch. Pewnego dnia zostaje potrącony przez samochód i tu jego historia mogłaby się zakończyć, gdyby nie Krystyna (Danuta Stenka), wysłanniczka Nieba, która przedstawia mu propozycję nie do odrzucenia. Mężczyzna podejmuje wyzwanie i koryguje swoje podejście do świata, chcąc naprawić błędy przeszłości. Życiowej rewolucji Nowaka przygląda się także Bóg (Olaf Lubaszenko). Grabowska wierzy, że udało im się zrealizować komedię, która zdecydowanie wyróżnia się na tle innych propozycji telewizyjnych.
– Trzymamy kciuki za Rafiego. Może ta jego prosta, a zarazem cudowna strona trafi do ludzi. Nie ma tam wielkich pościgów, wielkich wybuchów i tak dalej, ale są po prostu zwykłe sprawy dnia codziennego, tylko przedstawione w takim bajkowym świecie. Może się to ludziom spodoba, a nawet mam nadzieję, że tak – dodaje aktorka.
W obsadzie serialu znaleźli się m.in. Paweł Domagała, Zuzanna Grabowska, Danuta Stenka, Olaf Lubaszenko, Piotr Rogucki i Tomasz Schuchardt.
Czytaj także
- 2025-07-25: Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]
- 2025-07-31: Czipowanie pozwala o jedną czwartą zmniejszyć bezdomność psów i kotów. UE chce wprowadzić taki obowiązek
- 2025-07-02: Uczelnie zaczynają wspólnie walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji. Ruszają badania nad skalą problemu
- 2025-07-18: Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu
- 2025-06-05: Już pięciolatki interesują się pieniędzmi. Wakacje to dobry moment na edukację finansową
- 2025-07-22: Qczaj: W te wakacje planuję zwiedzić sporą część Stanów Zjednoczonych. Pojadę z siostrą do Yellowstone
- 2025-06-24: Qczaj: Po miesiącu w Tajlandii przeżywam jakieś przebudzenie. Ostatnio miałem w życiu dużo różnych trudności
- 2025-05-30: Doda: Realizacja filmu o moim życiu obudziła wielu ludzi, którzy mi bardzo źle życzą. Wśród moich byłych też są jakieś nerwowe ruchy
- 2025-05-23: Maciej Rock: Przygotowania do Polsat Hit Festiwal trwają cały rok. To olbrzymie przedsięwzięcie logistyczne
- 2025-05-13: Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany
Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Moda
Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.