Mówi: | Robert Firmhofer, dyrektor Centrum Nauki Kopernik Wes Kremer, Raytheon |
Centrum Nauki Kopernik otwiera warsztat edukacyjny. Za pomocą wiertarki czy drukarki 3D konstruktorzy będą mogli tworzyć nowoczesne rozwiązania inżynieryjne
Warszawskie Centrum Nauki Kopernik otworzyło kolejną, profesjonalną pracownię – Wytwórnię FabLab. Korzystając z wiertarek, lutownic, wycinarek czy drukarek 3D dzieci, młodzież i dorośli mogą przekuć prawie każdy swój pomysł w prototyp. Dzięki takim inicjatywom kształcimy przyszłych inżynierów – podkreślają przedstawiciele firmy Raytheon, która jest wyłącznym partnerem nowego FabLabu.
– Wytwórnia jest przestrzenią, która z jednej strony będzie laboratorium, z drugiej – hubem dla różnych rozwiązań, które później będą upowszechniane. Zamierzamy prowadzić tam szkolenia, zajęcia dla młodzieży, nauczycieli i edukatorów, żeby mogli później wykorzystywać te kompetencje i prowadzić podobne zajęcia w swoich ośrodkach edukacyjnych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Robert Firmhofer, dyrektor Centrum Nauki Kopernik.
FabLaby (fabrication laboratory) to pracownie, w których majsterkowicze, konstruktorzy i entuzjaści rzemiosła mogą własnoręcznie realizować pomysły i projekty. Są wyposażone w narzędzia i nowoczesny sprzęt, ogólnodostępny dla wszystkich niezależnie od wieku, doświadczenia czy technicznych umiejętności. Obecnie, jak podaje stowarzyszenie Fab Foundation, w 78 krajach świata działa już ponad tysiąc takich miejsc.
Wytwórnia w Centrum Nauki Kopernik jest FabLabem edukacyjnym i działa według założeń pedagogiki konstrukcjonistycznej. Podopieczni FabLabu będą samodzielnie definiować problemy oraz wspólnie je rozwiązywać. Następnie – na podstawie wypracowanych pomysłów – projektują i konstruują przedmioty, stanowiące rozwiązanie problemu, oraz testują ich skuteczność. Później zastanawiają się, jak je poprawić i przebudowują. Cały proces odbywa się pod okiem opiekuna, który korzysta z metody design thinking – myślenia projektowego.
– W FabLabie nie pracuje się pod nadzorem. Jest zapewniona opieka, żeby nikt nie zrobił sobie krzywdy, ale nie idzie się w ślad za jakąś wyznaczoną ścieżką, według instrukcji. Dostaje się pewne zadanie, a następnie za pomocą dostępnych urządzeń i narzędzi trzeba wymyślić, jak je zrealizować. Będziemy uczyć nie tylko tego, jak konstruować różne obiekty i realizować własne projekty, lecz także innych kompetencji, związanych z przedmiotami ścisłymi, przyrodniczymi oraz kompetencji miękkich, umiejętności współpracy, realizacji projektu, przedsiębiorczości, także wrażliwości społecznej, bo zależy nam na tym, żeby te projekty realizowały pewne potrzeby społeczne – mówi dyrektor Centrum Nauki Kopernik.
W planach Wytwórni są m.in.: praktyczne warsztaty z konstruowania dla dzieci i młodzieży, szkolenia dla nauczycieli i edukatorów, wspólne projekty z lokalnymi ogniskami Centrum Wspierania Rodzin.
Na mocy porozumienia z Uniwersytetem Stanforda warszawska Wytwórnia w Centrum Nauki Kopernik należy do światowej sieci FabLabów edukacyjnych (eng. FabLearn Labs). Pomysłodawcą edukacyjnych FabLabów jest Paulo Blikstein, profesor Uniwersytetu Stanforda.
– Dwa lata temu podpisaliśmy umowę o współpracy z Uniwersytetem Stanforda. Nie tylko rozwijamy nasze aktywności edukacyjne, lecz także badamy, jak przebiegają procesy uczenia się przy wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi – mówi Robert Firmhofer.
Koncepcja Wytwórni wpisuje się w rozwój edukacji STEM (z ang. science, technology, engineering, mathematics – red.), który ma na celu rozbudzanie zainteresowań uczniów naukami ścisłymi, inżynieryjnymi i technicznymi.
– Założeniem warsztatów jest to, aby uczyć przedmiotów ścisłych w sposób jak najciekawszy, więc uczymy dzieci wykorzystywać naukę, technologię, inżynierię i matematykę w codziennym życiu, w jak najprostszy i efektywny sposób. Chcemy mieć jak najwięcej młodych inżynierów, którzy w przyszłości będą mogli zmieniać nasz świat na lepsze – mówi Wes Kremer z Raytheona.
Wyłącznym partnerem warszawskiego FabLabu jest jeden z największych na świecie koncernów zbrojeniowych. Raytheon podkreśla, że jego celem jest przede wszystkim wyedukowanie młodych i wykształcenie ich w naukach ścisłych. Firma jest też partnerem laboratorium technologicznego w Centrum Nauki Kopernik.
– Sponsorujemy szereg podobnych projektów, w tym również w USA. Jest to dalsze rozwijanie dzieci w zakresie przedmiotów ścisłych, technologii, inżynierii, matematyki, w zakresie STEM, skierowane głównie do wczesnych szkół podstawowych, ponieważ okazało się, że to właśnie wtedy dzieci rozwijają gros swoich umiejętności w zakresie przedmiotów ścisłych i podejmują decyzję co do tego, czy w przyszłości zająć się matematyką i naukami ścisłymi, czy nie –mówi Wes Kremer.
Czytaj także
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-06-23: Polscy inżynierowie pracują w Częstochowie nad systemami do zautomatyzowanej jazdy. Opracowali jeden z najszybszych komputerów na świecie
- 2025-06-16: Dostępność antykoncepcji awaryjnej wzrosła, ale wiedza o niej nadal jest niewystarczająca. To w Polsce wciąż temat tabu
- 2025-06-05: Już pięciolatki interesują się pieniędzmi. Wakacje to dobry moment na edukację finansową
- 2025-06-09: Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła
- 2025-06-11: Bolt rozpoczyna szkolenia z bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Będzie wprowadzać także nowe funkcje bezpieczeństwa
- 2025-06-06: Otyłość i niedożywienie u seniorów często idą w parze. Źródłem problemu często tańsza, wysokoprzetworzona żywność
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-06-03: Wiedza Polaków o gospodarce i finansach niewystarczająca. To może się przekładać na błędne decyzje inwestycyjne
- 2025-05-14: 37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.
Bankowość
Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast

Firma Myco Renew, która opracowała technologię rozkładającą tekstylia za pomocą grzybów, została laureatem siódmej edycji Programu Grantowego ING. Motywem przewodnim konkursu skierowanego do start-upów i młodych naukowców był tym razem zrównoważony rozwój miast i społeczności. Łącznie na nagrodzone innowacyjne projekty trafił 1 mln zł. Wśród nich są także bezzałogowe statki powietrzne dostarczające defibrylatory czy system do zbierania deszczówki w blokach.
Prawo
Trwają próby wzmocnienia dialogu społecznego. Niespokojne czasy wymuszają większe zaangażowanie społeczeństwa w podejmowanie decyzji

Według zapowiedzi szefowej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen głos partnerów społecznych i dialog społeczny będą stały w centrum procesu decyzyjnego w Europie. Taki jest cel podpisanego w marcu Paktu na rzecz europejskiego dialogu społecznego. Potrzeba wzmocnienia głosu społeczeństwa jest również podkreślana na forum krajowym. Rząd planuje reformę Rady Dialogu Społecznego, by usprawnić pracę tej instytucji, a przedsiębiorcy wzywają do rzetelnego konsultowania ze stroną społeczną ustaw, które wychodzą z rządu.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.