Mówi: | Marcin Szamborski |
Funkcja: | współwłaściciel i instruktor śmigłowcowy Salt Aviation |
Do Polski wkracza moda na prywatne śmigłowce i samoloty. Z roku na rok ich liczba rośnie
General Aviation, czyli małe lotnictwo, zdobywa w Polsce coraz większą popularność. W 2015 roku śmigłowce i samoloty zaliczane do tego segmentu wystartowały około 200 tys. razy. Jest nie tylko więcej klientów powietrznych taksówek, lecz także pilotów z własnym samolotem czy śmigłowcem. Dla jednych jest to hobby, dla innych – sposób na szybkie i sprawne przemieszczanie się. Przybywa również szkół lotniczych i coraz więcej osób otrzymuje licencję pilota.
Z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego na dzień 1 stycznia 2016 roku do Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych wpisanych było 1238 prywatnych samolotów, 195 śmigłowców i 846 szybowców.
– W 2015 roku Urząd Lotnictwa Cywilnego zanotował największą liczbę zarejestrowanych prywatnych statków powietrznych, najlepszą od kilkunastu lat. Rozwija się infrastruktura, przybywa lotnisk i szkół, gdzie szkoli się na samolotach i na śmigłowcach – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Marcin Szamborski, współwłaściciel i instruktor śmigłowcowy Salt Aviation.
Posiadanie własnej maszyny i licencji pilota daje dużą niezależność. Duże znaczenia ma także odpowiednia infrastruktura.
– Rozwój infrastruktury jest niezmiernie ważny. Małych lotnisk i lądowisk jest w Polsce około 200, lotnisk kontrolowanych też nam w ostatnim czasie przybyło. Przybywa firm, przybywa możliwości tankowania statków powietrznych, wszystko się rozwija – mówi Marcin Szamborski.
Z roku na rok przybywa studentów zainteresowanych nauką latania. Co roku liczba godzin wylatywanych z uczniami w Salt Aviation rośnie o 20–25 proc. Marcin Szamborski tłumaczy, że coraz większe zainteresowanie podróżami powietrznymi wynika m.in. z tego, że Polacy się bogacą. Liczba osób, których roczne zarobki przekraczają milion złotych, rośnie o ok. 10 proc. rocznie.
– Ludzie mają więcej pieniędzy, więc stać ich na tego rodzaju hobby – mówi Marcin Szamborski. – A nie należy ono do najtańszych. Koszt licencji turystycznej samolotowej zaczyna się od dwudziestu kilku tysięcy złotych, na śmigłowcowe – od 60–70 tys. zł. Godzina lotu samolotu kosztuje od 350–450 zł, śmigłowca – od 1,5 tys. zł.
Jak podkreśla Szamborski, wraz z rozwijającą się infrastrukturą koszty zarówno szkolenia, usług, jak i sprzętu oraz jego eksploatacji będą jednak spadać. Dla przykładu, jeszcze 10 lat temu wielu Polaków, którzy chcieli uzyskać licencję, szkoliło się w Stanach Zjednoczonych, co bardzo windowało koszty.
– Są osoby, które takie podróże uznają za konieczność. Ludzie mają mało czasu i przemieszczanie się po Polsce statkiem powietrznym to jest świetny sposób na jego zaoszczędzanie – mówi Szamborski.
KPMG w raporcie „Rynek dóbr luksusowych w Polsce 2015” szacuje, że wartość rynku samolotów i helikopterów w Polsce to ok. 118 mln zł. W 2015 roku 990 samolotów było zarejestrowanych na firmy, a 260 na osoby fizyczne. To odpowiednio o 30 i 17 sztuk więcej niż w 2014 roku. W przypadku helikopterów w 2015 roku 181 maszyn było zarejestrowanych na firmy, a 12 na osoby fizyczne. To wzrost o 13 i 4 sztuki.
Bariery, które hamują nieco dynamikę rozwoju General Aviation, dotyczą przede wszystkim braku świadomości dotyczącej latania. Choć jest ono najbezpieczniejszym środkiem transportu, to jednak wciąż nie brakuje obaw przed powietrznymi podróżami. Inną przeszkodą w rozwoju małego lotnictwa jest brak wiedzy o możliwościach, jakie ono oferuje. Jednym z ważnych wyzwań, jakie stoją przed rynkiem, jest budowanie świadomości, że prywatne przeloty oraz kursy pilotażu są coraz bardziej dostępne dla coraz większego grona osób.
Czytaj także
- 2025-01-08: Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
- 2024-12-09: Joanna Kurowska: Lekarz w Stanach Zjednoczonych to jest ktoś, kto ma dom z basenem i jest milionerem. Medycy w Polsce muszą pracować na 13 etatów
- 2024-11-20: Część linii lotniczych unika wypłacania odszkodowań za opóźnione lub niezrealizowane loty. Może im grozić zajęcie samolotu przez windykatora
- 2024-10-23: Tylko połowa poszkodowanych pasażerów walczy o odszkodowanie za opóźniony lot. To nieodebrane kilka miliardów euro
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej
- 2024-10-09: Cyfrowi kontrolerzy lotów nie zastąpią na razie całkowicie ludzi. Zaawansowane technologie będą jednak wspierać zarządzanie ruchem lotniczym
- 2024-09-24: Lotniska regionalne z dużym wzrostem czarterów. Stały się motorem napędowym ruchu pasażerskiego
- 2024-10-15: Poznańskie lotnisko Ławica poszerza ofertę cargo. Będzie realizować transport dzieł sztuki oraz zwierząt z zoo
- 2024-09-27: Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Podróże
Radosław Majdan: W ferie jedziemy z chłopcami w góry. Nie umiem jeździć na nartach i nie ciągnie mnie na stok
W przerwie między nagraniami do różnych projektów telewizyjnych i internetowych były piłkarz, a obecnie komentator sportowy wybiera się na odpoczynek. W planach są dwa kierunki: najpierw zagraniczny kurort narciarski, a później jakieś egzotyczne miejsce. Radosław Majdan zaznacza jednak, że sam nie potrafi jeździć na nartach, bo jako zawodowy sportowiec miał zapisane w kontrakcie, że nie może ryzykować na stoku. Ten wyjazd organizuje jednak z myślą o synach i ma nadzieję, że najmłodszy Heniu też szybko połknie bakcyla jak jego bracia.
Problemy społeczne
Polacy nie wiedzą zbyt dużo o chorobach mózgu. Jeszcze mniej o tym, jak o niego dbać
Choroby mózgu nie są zbyt rozpowszechnionym tematem wśród Polaków. Znacznie więcej wiedzą o zdrowiu ogólnie czy otyłości. Tym samym trudno im wskazać konkretne choroby, a tym bardziej powiedzieć coś o związanej z nimi profilaktyce. O tzw. higienie mózgu słyszał tylko co trzeci badany, a 13 proc. rozumie, czym ona jest. Dlatego też eksperci wskazują na większą potrzebę edukacji w tym zakresie.
Film
Joanna Kurowska: W tym kraju aktorzy są na końcu przewodu pokarmowego. Nikt nas nie broni, nie mamy związków zawodowych jak w USA
Aktorka nie szczędzi gorzkich słów pod adresem środowiska polskich filmowców. Jest rozgoryczona tym, że w branży nie można na nikogo liczyć nawet wtedy, kiedy dochodzi do utraty pracy, mobbingu czy nadużyć finansowych. Artyści się nie wspierają, a rywalizacja o role i obawa przed konsekwencjami wyrażania krytyki wobec reżyserów czy producentów powodują, że atmosfera jest niezwykle napięta. Joanna Kurowska zwraca też uwagę na konieczność przeprowadzenia reformy Związku Artystów Scen Polskich. Jej zdaniem to sztuczny twór, który w rzeczywistości nie dba o aktorów, nie broni ich praw i interesów.