Mówi: | Ilona Łepkowska |
Funkcja: | scenarzystka filmowa |
Ilona Łepkowska: Od wielu lat pomagam dzieciom z rodzin dysfunkcyjnych. Wspieram dom opieki dziennej dla nich, a także organizację wakacji czy prezentów świątecznych
Scenarzystka przyznaje, że bycie ambasadorką Fundacji Joanny Radziwiłł „Opiekuńcze Skrzydła” to dla niej prawdziwy zaszczyt. Cieszy ją to, że dzięki wsparciu, jakie oferuje swoim podopiecznym, mają oni szansę na udział w różnych zajęciach edukacyjnych, mogą zjeść ciepły posiłek czy pojechać na wakacje. Ilona Łepkowska ma świadomość tego, że rodziny dysfunkcyjne nie są w stanie zapewnić najmłodszym odpowiedniego rozwoju, a także koniecznego wsparcia psychologicznego. Dlatego też dochód z przedpremierowego pokazu jej najnowszego filmu „Uwierz w Mikołaja” został przeznaczony właśnie na działalność tej organizacji.
– Na Fundację „Opiekuńcze Skrzydła” trafiłam wiele lat temu, kiedy były tworzone rankingi wpływowych kobiet pisma „Home & Market”. Akurat wtedy miałam w tym rankingu pierwsze czy drugie miejsce, a Joanna Radziwiłł również była jedną z tych 50 wyróżnionych osób. I w materiałach, które dostaliśmy na gali, była ulotka z informacjami o jej fundacji. Zgłosiłam się do niej i stwierdziłam, że chciałabym objąć opieką, czyli opiekuńczymi skrzydłami, jedno z dzieci z tej fundacji – mówi agencji Newseria Lifestyle Ilona Łepkowska.
Fundacja Joanny Radziwiłł „Opiekuńcze Skrzydła” kieruje swoją uwagę na dzieci i młodzież, które z powodów społecznych i finansowych nie mogą liczyć na wystarczające wsparcie swoich rodziców czy opiekunów. Organizacja przeciwdziała ich wykluczeniu społecznemu oraz wyrównuje ich szanse w prowadzonych przez siebie dziennych domach tworzonych na wzór domu rodzinnego. Takie placówki działają w Warszawie, Milanówku oraz Kamionce w województwie lubelskim. Dla swoich podopiecznych fundacja organizuje codzienne dożywianie, warsztaty kształtujące umiejętności społeczne, zajęcia edukacyjne i reedukacyjne, warsztaty arteterapeutyczne, wsparcie psychologiczne, a także letnie i zimowe wyjazdy. Ilona Łepkowska bardzo docenia ten szeroki wachlarz możliwości pomocy, bo pozwala on zaangażować się na różnych płaszczyznach.
– Ja towarzyszę im już od wielu lat, starając się pomóc w różny sposób: przy urządzaniu domów, w których te dzieci spędzają cały dzień po szkole, w organizowaniu wakacji, w kupowaniu sprzętów, przygotowaniu prezentów gwiazdkowych i w różnych innych formach. Organizowałam tam nawet warsztaty z siania i sadzenia pomidorów, a także z robienia sadzonek, które się skończyły tym, że każde dziecko miało swoją prawdziwą sadzonkę pomidora koktajlowego – mówi.
Scenarzystka cieszy się, że dzięki tej fundacji może pomóc dzieciom, które chcą się uczyć, zdobywać nowe umiejętności i rozwijać pasje. Kibicuje im z całego serca i wierzy, że ułatwi im to start w dorosłe życie.
– Ja już zdążyłam mieć kilkoro tych podopiecznych, bo te dzieci są w fundacji krótko, przez szkołę podstawową, maksimum średnią. Natomiast to są takie tajemnicze skrzydła opiekuńcze, więc ja nie mam z nimi bezpośredniego kontaktu, ale dostaję informacje o ich postępach i dowiaduję się, co się z nimi później dzieje, ponieważ wiele z nich jest w stałym kontakcie z fundacją, z której wyrośli – mówi Ilona Łepkowska.
Pod koniec października w Warszawie odbył się przedpremierowy pokaz filmu „Uwierz w Mikołaja”, do którego scenariusz napisała właśnie Ilona Łepkowska. Bilet cegiełka kosztował 100 zł, a cały dochód z ich sprzedaży został przeznaczony na wsparcie psychologiczne i terapeutyczne podopiecznych Fundacji „Opiekuńcze Skrzydła”.
– W dzisiejszych czasach bardzo potrzebne jest wsparcie psychologiczne, psychiatryczne dla dzieci, szczególnie tych, które są po jakiejś traumie, po jakichś ciężkich wydarzeniach w swoim życiu, po wypadkach, po utracie kogoś najbliższego, albo też dla takich, które na co dzień żyją w domu, w którym nie wszystko układa się najlepiej, i w związku z tym muszą mieć jakieś wsparcie, żeby poradzić sobie z tą sytuacją, w której się znajdują. Wiadomo, że te rodziny najczęściej nie rozumieją potrzeby takiego wsparcia albo też po prostu nie mają na to żadnych środków – dodaje scenarzystka.
W świątecznym filmie „Uwierz w Mikołaja” nieprzypadkowo pojawia się wątek rodziny dysfunkcyjnej. Twórcy produkcji, która wchodzi do kin 10 listopada, chcieli pokazać, że w magicznym czasie świąt Bożego Narodzenia każdemu, niezależnie od tego, ile ma lat i jaki jest jego status społeczny, może się przytrafić coś najpiękniejszego w życiu.
Czytaj także
- 2025-02-21: Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie dla Ukrainy ponad 134 mld euro
- 2025-02-11: System opieki zdrowotnej w Strefie Gazy jest zdewastowany. Ponowne dostawy pomocy humanitarnej to kropla w morzu potrzeb
- 2025-02-06: Karolina Malinowska: Wraca zainteresowanie czytelnictwem wśród dzieci. To jednoczy pokolenia i rozwija więzi rodzinne
- 2025-02-11: Daniel Olbrychski: Praca mnie konserwuje, gdybym nie grał, tobym się błyskawicznie zestarzał. Walczę, żeby widzowie nie dostrzegali na scenie mojej osiemdziesiątki
- 2025-01-16: Europa potrzebuje strategii dla zdrowia mózgu. Coraz więcej państw dostrzega ten problem
- 2025-01-13: Wciąż niewielkie finansowanie wsparcia psychicznego przez państwo. Usługi terapeutyczne są dziś głównie prywatne
- 2024-12-27: Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
- 2024-12-23: Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
- 2024-12-17: W Parlamencie Europejskim ważne przepisy dla państw dotkniętych przez klęski żywiołowe. Na odbudowę będą mogły przeznaczyć więcej pieniędzy
- 2024-11-28: Pozew przeciwko Skarbowi Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Może to wpłynąć na przyszłe regulacje
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Adam Kszczot: Bardzo żałuję, że nie da się drugi raz wystartować w „Tańcu z gwiazdami”. W tym roku planuję za to z żoną pójść na kurs tańca
Biegacz zapewnia, że doskonale czuje się na parkiecie i choć musi jeszcze popracować nad techniką, to taniec sprawia mu mnóstwo przyjemności, poprawia nastrój i dodaje pozytywnej energii. Wiosną ubiegłego roku Adama Kszczota można było oglądać w „Tańcu z gwiazdami”. Partnerowała mu Katarzyna Vu Manh. Niestety jego przygoda z formatem trwała bardzo krótko.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Handel
Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy

Rynek piwa skurczył się w 2024 roku o prawie 2 proc. To m.in. efekt wzrostu średniej ceny tego alkoholu, która jest dziś o ponad 40 proc. wyższa niż w 2019 roku. Na tle rynku zdecydowanie wyróżnia się segment bezalkoholowy, który wolumenowo i wartościowo rośnie o ok. 17 proc. w ujęciu rocznym. – Ten segment, wart 1,7 mld zł, jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej – ocenia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. I podkreśla, że rynek pozostaje pod presją rosnących kosztów produkcji i zmian legislacyjnych.