Mówi: | Jarosław Matuszewski |
Funkcja: | rzecznik prasowy |
Firma: | Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne |
Badanie WSiP: gimnazjaliści i licealiści to dwa różne światy i style życia. Obie grupy mają zupełnie inne priorytety i wartości
Z badań przeprowadzonych przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne wynika, że gimnazjaliści i licealiści to dwie skrajnie inne grupy i trudno doszukać się w nich jakichkolwiek podobieństw. Choć między nastolatkami jest niewielka różnica wieku, to poglądy czy stosunek do szkoły, rodziców czy nauczycieli są nieporównywalne.
– U gimnazjalistów najsilniej widać przeżywanie takiego młodzieżowego buntu. Oni trochę są dziećmi, a trochę dorosłymi, w związku z czym rodzice nie zawsze umieją z nimi postępować. To gimnazjalista nakleja na drzwiach swojego pokoju naklejkę „nie wchodzić”, licealista ją zrywa. Licealista łaknie kontaktu z rodzicami, bo rodzice są częścią jego życiowej mozaiki – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Jarosław Matuszewski, rzecznik prasowy Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych.
Obie grupy mają zupełnie inny sposób postrzegania świata i inne priorytety. Gimnazjaliści są w takim wieku, że mogą pozwolić sobie na beztroskę, dlatego na pierwszym miejscu stawiają własne dobro i czerpanie przyjemności z życia.
– Gimnazjaliści żyją tym, co jest tu i teraz, nie łakną dorosłości, nie zastanawiają się nad tym, co będzie jutro, jaka jest ich przyszłość. Nie myślą o egzaminie końcowym, szkole czy zawodzie, raczej spędzają czas na przebywaniu we wspólnych gronach, przeważnie paczek z sąsiedztwa. Uczą się głównie z myślą o najbliższym sprawdzianie czy klasówce – podkreśla Jarosław Matuszewski.
Licealiści zdają sobie sprawę z tego, jak wiele zależy od decyzji, które podejmą właśnie teraz. Te trafne otworzą im bowiem drogę do dobrego zawodu, satysfakcjonującej pracy i udanego związku, z kolei błędy i porażki mogą znacząco podciąć skrzydła i zniechęcić do dalszych poszukiwań. Dla licealistów liczy się dobry start w dorosłe życie, dlatego ambitnie podchodzą do powierzonych im obowiązków.
– Licealiści to dorośli ludzie, planują przyszłość, starają się być menadżerami swojego życia, wszystkich swoich spraw. Wśród nich na pierwszym miejscu jest ich życie osobiste, czyli rodzina, miłość, partner, ale także zawód, praca, obowiązki, dom i zainteresowania. Licealista uważa, że matura to najważniejsza cezura w jego życiu, ona albo kończy etap edukacji i będzie można iść do pracy, albo otwiera drzwi do kariery na studiach, takich, jakie licealista sobie by wybrał – tłumaczy Jarosław Matuszewski.
Gimnazjaliści i licealiści mają też różny stosunek do nauczycieli i szkoły.
– Gimnazjaliści szkołę traktują jako takie miejsce, które musi być, nie widzą w nim jakiejś szczególnej wartości, to jest wpisane po prostu w ich życie. Trzeba chodzić do szkoły, trzeba przygotowywać się do sprawdzianu. Potrafią wystawiać nauczycieli na taką próbę klasową, kto tu komu bardziej dokuczy, kto wygra ten spór. Gimnazjaliści bardzo często posługują się w relacjach z nauczycielami kodeksami ucznia, prawami i obowiązkami. Potrafią się spierać, kłócić, walczyć o swoje – mówi Jarosław Matuszewski.
Dlatego też nauczyciel w gimnazjum ma niezwykle trudne zadanie, bo nie tylko musi okiełznać swoisty bunt nastolatków przeciwko wszystkiemu i wszystkim, lecz także skutecznie zachęcić do nauki i próbować zaszczepić w nich pasje.
– To jest bardzo ważna sprawa, dlatego że dzieciaki są jeszcze plastyczne, one potrafią nie lubić historii, ale dzięki nauczycielowi polubić. Potrafią zmienić swoje zainteresowania. Nauczyciele w gimnazjum są postrzegani jako ci, którzy mogą te zainteresowania ukształtować. Licealiści przychodzą do liceum właściwie już z takim obrazem siebie jako ludzi, którzy wiedzą, czego chcą. Tam już dużo mniej zależy od nauczyciela – wyjaśnia Jarosław Matuszewski.
Jarosław Matuszewski podkreśla, że różnic między gimnazjalistami a licealistami jest bardzo dużo, właściwie we wszystkich sferach życia. Obie grupy mają na przykład zupełnie inne podejście do nowoczesnych technologii.
– Gimnazjaliści właściwie nie bardzo oddzielają rzeczywistość online od rzeczywistości offline. Oni potrafią być na wycieczce nad rzeką, mieć włączone smartfony i komunikować się za ich pomocą ze sobą albo z innymi kolegami – mówi Jarosław Matuszewski.
Przyjaciółmi gimnazjalistów najczęściej są znajomi ze szkoły lub z sąsiedztwa, a z kolei licealiści kolegują się przede wszystkim z tymi, z którymi łączą ich wspólne zainteresowania, pasje czy osiągnięcie jakiegoś celu.
Czytaj także
- 2025-05-06: Dla większości Polaków praca to obowiązek. Tylko niewielka część czuje satysfakcję z wykonywanych zadań
- 2025-04-04: Spada spożycie alkoholu wśród młodzieży. Coraz mniej nastolatków wskazuje na jego łatwą dostępność
- 2025-05-09: Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień
- 2025-03-25: Brakuje kompleksowej strategii dotyczącej uzależnień dzieci i młodzieży. Problemem nie tylko alkohol i nikotyna
- 2025-04-02: Zapobieganie cyberuzależnieniom wśród dzieci wymaga dużego zaangażowania rodziców. Zakazy nie są wystarczające
- 2025-04-11: Klaudia Zioberczyk: Święta wiążą się z tym, że się kupuje masę ubrań i jedzenia. Ja w tym roku postawię na minimalizm
- 2025-04-16: Krzysztof Skórzyński: Dla mnie Wielkanoc ma wymiar symboliczny i duchowy. Podczas przygotowań w kuchni ja jestem od wykonywania poleceń córki
- 2025-03-26: Patricia Kazadi: To będzie bardzo pracowita wiosna. Pracuję nad własną muzyką
- 2025-04-01: Małgorzata Potocka: Jestem absolutnie oddana mojemu teatrowi. Jak się robi teatr z pasji, to nie trzeba odpoczywać
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie
Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.
Problemy społeczne
Muzea pomagają walczyć ze stereotypami i uprzedzeniami. To ważne dla zmieniającego się rynku pracy

Według NEMO, Sieci Europejskich Organizacji Muzealnych, społeczna rola muzeów wykracza daleko poza ich tradycyjne funkcje. W coraz bardziej spolaryzowanym świecie muzea mogą odgrywać kluczową rolę w promowaniu dialogu i spójności społecznej, zachęcać do dyskusji, mogą też pełnić rolę ośrodków integracji społecznej. Dzięki przybliżaniu obcych kultur mogą też zmienić spojrzenie na rynek pracy.
Żywienie
Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny

Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.