Newsy

Polacy wśród społeczeństw najlepiej posługujących się językiem angielskim

2014-12-03  |  06:00
Mówi:Piotr Majdan
Funkcja:dyrektor generalny (country manager)
Firma:Education First
  • MP4
  • Coraz więcej Polaków biegle posługuje się językiem angielskim. W rankingu English Proficiency Index Polska znalazła się na 6. miejscu, tuż za krajami skandynawskimi i Holandią. Z raportu inicjatora rankingu organizacji Education First wynika, że w niemal wszystkich krajach językiem angielskim zdecydowanie lepiej posługują się kobiety.

    Według English Proficiency Index język angielski najlepiej opanowali mieszkańcy wszystkich krajów skandynawskich oraz Holandii. Na pierwszym miejscu znalazła się Dania. Polska zajęła szóste miejsce, wyprzedzając takie kraje, jak Niemcy czy Szwajcaria. W stosunku do poprzedniej edycji badania Polska poprawiła swoją pozycję o dwa miejsca.

    W ciągu ostatnich trzy lata, czyli od momentu kiedy zaczęliśmy prowadzić ten ranking, Polska nieustannie poprawia swoją pozycję. Sam ranking jest bardzo skorelowany z rozwojem gospodarczym, różnymi indeksami rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, penetracją internetu i łatwością robienia biznesu. Te wszystkie zależności bardzo dobrze widać – mówi Piotr Majdan, country manager Education First, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria.

    W trzeciej edycji rankingu EPI Polska zajmowała 8. miejsce, a wyprzedzała ją m.in. Austria. W 2014 roku Austria spadła na siódme miejsce. Obecnie regiony o najsłabszych kompetencjach w zakresie znajomości języka angielskiego to Bliski Wschód oraz Azja Południowo-Wschodnia. Ranking zamykają takie kraje, jak Libia, Arabia Saudyjska, Irak oraz Kambodża.

    W krajach, w których łatwość zakładania firmy czy prowadzenia przedsiębiorstwa, opodatkowanie, system fiskalny są proste, tam ludzie najlepiej mówią w języku angielskim. Polska zachowuje te proporcje, kraje skandynawskie mają te systemy najłatwiejsze. Bardzo się cieszę z tego, że Polska do tej grupy dołącza – mówi Piotr Majdan.

    Wyniki są zróżnicowane ze względu na wiek i płeć. Najlepiej angielskim posługują się ludzie młodzi. Widać to szczególnie w Polsce. Niemal we wszystkich krajach poddanych badaniu językiem angielskim znacznie lepiej posługują się kobiety niż mężczyźni. Polska nie jest w tym przypadku wyjątkiem.

    English Proficiency Index to największy międzynarodowy ranking, którego celem jest zmierzenie stopnia znajomości języka angielskiego w krajach, w których nie jest to język urzędowy. W tym roku badanie zostało przeprowadzone po raz czwarty. W tej edycji wzięło udział ponad 750 tys. osób powyżej 18. roku życia. Ranking uwzględnia 63 kraje z całego świata.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Uroda

    Konsument

    Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie

    Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.

    Ochrona środowiska

    Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat

    Wartość rynku roślinnego w Polsce przekroczyła już wartość 1 mld zł. Roślinne zamienniki nabiału stanowią ponad połowę tej kategorii, a silną pozycję w sprzedaży mają alternatywy dla mleka – wynika z raportu Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej. Polski rynek z rocznymi wydatkami rzędu 4,23 euro na osobę wciąż jednak odbiega od kwot wydawanych na żywność roślinną na Zachodzie. Branża liczy na wsparcie państwa w wykorzystaniu potencjału konsumentów.