Mówi: | Ilona Gajewska |
Funkcja: | specjalista Corporate Marketing & PR |
Firma: | 3M Poland |
Trzy czwarte Polaków korzysta z innowacji w codziennym życiu. Najbardziej cenią te poprawiające bezpieczeństwo
Polacy to naród innowacyjny, a Polska jest krajem, w którym panują dogodne warunki do rozwoju innowacyjnych rozwiązań – tak wynika z „Raportu 3M Innowacyjny Polak 2014”. Dla badanych innowacyjność oznacza przede wszystkim kreatywność i przedsiębiorczość. Za najważniejsze dziedziny, w których innowacyjność jest niezbędna, zdecydowana większość respondentów uznała bezpieczeństwo i zdrowie.
Z „Raportu 3M Innowacyjny Polak 2014” wynika, że co trzeci Polak uważa, że jest osobą innowacyjną. Tak postrzegają siebie głównie ludzie młodzi, z wyższym wykształceniem. Aż 66 proc. badanych twierdzi, że jesteśmy innowacyjni jako naród. Dla badanych innowacyjność to przede wszystkim kreatywność, oryginalność i przedsiębiorczość. Na dalszych miejscach badani wymienili pewność siebie, odwagę i dociekliwość. 75 proc. badanych przyznało, że produkty innowacyjne pomagają w codziennym życiu, a 81 proc. stwierdziło, że dzięki nim można oszczędzić czas.
– Polacy dostrzegają wartość innowacji w codziennym życiu i uważają, że innowacyjne są nie tylko rozwiązania technologiczne, informatyczne, lecz także te zwykłe, które spotykają na co dzień. Wymieniają takie produkty, jak folia odblaskowa, stetoskop elektroniczny, opatrunki pooperacyjne czy maski przeciwpyłowe. To potwierdza, że dla Polaków bardzo ważne jest bezpieczeństwo i ochrona zdrowia. W tych obszarach przykładają szczególną wagę do tego, żeby produkty były innowacyjne i żeby było ich jak najwięcej – mówi agencji informacyjnej Newseria Ilona Gajewska z 3M Poland.
Za najważniejsze dziedziny życia, w których innowacje są niezbędne, Polacy uznają zdrowie i bezpieczeństwo. 88 proc. badanych uważa, że nowoczesne rozwiązania pozwalają na lepszą opiekę nad pacjentami. 85 proc. badanych zadeklarowało, że innowacje poprawiają ich poczucie bezpieczeństwa. Najważniejsze osiągnięcia w tym zakresie to – zdaniem badanych – m.in. pasy bezpieczeństwa.
– Polacy zwracają uwagę na innowacyjne produkty w codziennym życiu. Innowacje mają przede wszystkim ułatwiać życie i spowodować, że będzie ono bezpieczniejsze. Przeciętny Polak spotyka się z takimi innowacyjnymi produktami aż 17 razy w ciągu dnia, tylko często o tym nie wie – mówi Ilona Gajewska.
Ponad 50 proc. respondentów w „Raporcie 3M Innowacyjny Polak 2014” zwraca uwagę na to, że w Polsce panuje klimat sprzyjający rozwojowi innowacyjności. W opinii badanych najważniejszą rolę w rozwoju innowacyjności powinien pełnić sojusz władz publicznych ze światem nauki.
– Cytując profesora Czapińskiego, można powiedzieć, że w drodze od pomysłu indywidualnego do przemysłu i do sukcesu takich firm, jak na przykład 3M, bardzo ważne jest, żeby nie zapomnieć o współpracy i zaufaniu. Technologie i innowacje nie znają granic i tylko od nas zależy, jak je wykorzystamy i jak będziemy skutecznie współpracować – mówi Ilona Gajewska.
Zdaniem badanych największym problemem w Polsce jest brak funduszy. Ponad 60 proc. respondentów uznało to za czynnik hamujący rozwój innowacyjności, a także ograniczający możliwości korzystania z nowoczesnych zdobyczy techniki.
Czytaj także
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-09-26: Polska prezydencja w Radzie UE będzie szansą na kształtowanie polityki gospodarczej Unii. Przedsiębiorcy mają swoje oczekiwania
- 2024-10-07: Dystans między UE a gospodarkami USA czy Chin rośnie. Spada konkurencyjność unijnych firm
- 2024-10-02: J. Lewandowski: Unijny budżet na lata 2028–2034 jest bardzo skromny, ale inwestycyjny. Oby komisarzowi ds. budżetu udało się go zwiększyć
- 2024-09-20: J. Lewandowski: Polityka UE potrzebuje deregulacji. Bez tego tracimy w wyścigu z USA i Chinami
- 2024-08-02: Średnie i małe firmy mogą mieć problem z gromadzeniem danych do raportów zrównoważonego rozwoju. Bez nich grozi im utrata partnerów biznesowych
- 2024-04-24: 72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
- 2024-01-11: Polski system ochrony zdrowia w ogonie innowacyjności. Głównym hamulcem są brak finansowania i obawy przed ewentualnymi błędami
- 2023-12-07: Przedsiębiorcy z nadzieją czekają na powstanie nowego rządu. Mają całą listę oczekiwań
- 2023-11-23: Coraz więcej Polaków regularnie inwestuje swoje oszczędności. Edukacja i rozwój własny najpopularniejszym obszarem inwestycji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Uroda
M. Klajda (Miss Polonia 2024): Medycyna estetyczna to forma leczenia kompleksów. Każdy powinien sam zadecydować o ingerencji w swój wygląd
Choć medycyna estetyczna jest branżą bardzo atrakcyjną i perspektywiczną, to jednak taka ścieżka kariery nie była dla Miss Polski 2024 idealnym rozwiązaniem. Nie zdecydowała się rozwijać w tym właśnie kierunku, ale śledzi rozwój tej dziedziny. Maja Klajda nie krytykuje, ani też nie chwali tych, którzy decydują się na poszczególne zabiegi. Jej zdaniem, to indywidualna sprawa, zachęca jednak do podejmowania mądrych decyzji.
Konsument
Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie
Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.
Ochrona środowiska
Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
Wartość rynku roślinnego w Polsce przekroczyła już wartość 1 mld zł. Roślinne zamienniki nabiału stanowią ponad połowę tej kategorii, a silną pozycję w sprzedaży mają alternatywy dla mleka – wynika z raportu Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej. Polski rynek z rocznymi wydatkami rzędu 4,23 euro na osobę wciąż jednak odbiega od kwot wydawanych na żywność roślinną na Zachodzie. Branża liczy na wsparcie państwa w wykorzystaniu potencjału konsumentów.