Mówi: | Natalia Bogdan |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Jobhouse |
Źle napisane CV przekreśla szanse na pracę. Musi być dopasowane do konkretnej firmy
Nieumiejętnie napisane CV obniża szanse na otrzymanie pracy. Życiorys powinien być czytelny, zawarte w nim informacje prawdziwe, żeby dokument nie trafił do kosza, tylko w gąszczu innych został zauważony przez potencjalnego pracodawcę. CV powinno być też dopasowane do konkretnej firmy, w której kandydat stara się o pracę. Wiedza na temat danej organizacji jest również kluczowa podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
Fachowcy podkreślają: dobre CV to połowa sukcesu, dzięki któremu zostaniemy zauważeni przez potencjalnego przyszłego pracodawcę i wyróżnieni spośród innych kandydatów zaproszeniem do kolejnego etapu rekrutacji.
– Dobre CV jest bardzo ważne, ponieważ informacje w nim zawarte oraz forma ich zaprezentowania decydują o tym, czy zostaniemy zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną. Jeżeli rekruter nie znajdzie w naszym CV potwierdzenia, że spełniamy kluczowe wymagania na danym stanowisku, to najprawdopodobniej nie będziemy mieli możliwości zaprezentowania się przyszłemu pracodawcy – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Natalia Bogdan, prezes zarządu Jobhouse.
Przy pisaniu CV można bazować na gotowych szablonach, ale trzeba je wykorzystać kreatywnie, a nie tylko bezmyślnie kopiować. Życiorys to wizytówka kandydata na dane stanowisko i jednocześnie pierwszy test. Eksperci radzą, by nie wysyłać tego samego CV do kilku pracodawców, tylko dostosowywać dokument do wymagań konkretnej firmy. Zły numer referencyjny oferty czy nazwa innej firmy zamieszczone w dokumencie sprawią, że nasze podanie już na samym starcie wyląduje w koszu.
– CV powinno podkreślać nasze najistotniejsze z punktu widzenia potencjalnego pracodawcy kompetencje i zawierać to, co jest ważne na danym stanowisku pracy. Musimy pamiętać, aby CV było dostosowane do danej firmy, czyli nie kopiujemy zawsze tego samego, tylko dostosowujemy CV do danej oferty pracy – mówi Natalia Bogdan.
Życiorys powinien być podzielony na kilka części: dane osobowe, wykształcenie, doświadczenie zawodowe, szkolenia i kursy, umiejętności oraz zainteresowania. Nagłówki każdej z nich powinny być pogrubione, pisane większą czcionką, czasem wyróżnione za pomocą elementów graficznych. Informacje w każdej z części muszą być przedstawione czytelnie, więc najlepiej podać je w punktach.
– Nie istnieje jeden powszechnie obowiązujący szablon CV. Dopuszczalne rozwiązania w dużej mierze zależą od branży. W branżach kreatywnych, takich jak media, agencje reklamowe, można trochę poszaleć, czyli dodać kolory, wzory oraz przykłady prac, które się realizowało. We wszelkich innych branżach wskazana jest klasyka, czyli CV, które podsumowuje nasze doświadczenie zawodowe, wykształcenie oraz ukończone kursy – wyjaśnia Natalia Bogdan.
Choć rozmowa kwalifikacyjna jest stresującym przeżyciem, to jednak trzeba trzymać emocje na wodzy i nie dać się zwieść czasem podchwytliwym pytaniom rekrutera. Przed spotkaniem warto się dokładnie zapoznać z profilem firmy i mieć pomysł na swój rozwój w jej strukturach.
– Warto się zapoznać ze stroną internetową firmy, poczytać, czym firma się zajmuje, jaką ma historię, jakie projekty są teraz prowadzone. Każdy pracodawca doceni, że jesteśmy przygotowani do tej rozmowy i że nie wysyłamy swojego CV w ciemno, tylko rzeczywiście aplikujemy do firmy, którą znamy i w której chcemy pracować – mówi prezes Jobhouse.
Zazwyczaj rekruterzy pytają również o relacje z poprzednimi pracodawcami i powody zakończenia współpracy. W dobrym guście jest to, by byłego szefa nie krytykować i nie stawiać w złym świetle. Specjaliści od HR weryfikują również informacje dotyczące doświadczeń zdobytych w innych firmach i dodatkowych umiejętności podnoszących efektywność pracy. Warto się też przygotować na pytania standardowo zadawane podczas rozmów kwalifikacyjnych.
– Dotyczą one m.in. tego, co kandydat uważa za swój największy sukces czy porażkę, największych wad, zalet, planów na kolejne 5 lat. Warto się przygotować na pytanie, które zwykle sprawia kandydatom najwięcej trudności, czyli jakie są nasze oczekiwania finansowe. Trzeba określić kwotę, która jest dla nas satysfakcjonująca i uzasadnić ją, dlaczego mamy zarabiać właśnie tyle – tłumaczy Natalia Bogdan.
Przygotowując się do rozmowy kwalifikacyjnej, trzeba również pamiętać o odpowiednim ubraniu. W tej sytuacji panie niewątpliwie powinny zrezygnować z krzykliwych kolorów, mocnego makijażu i dużej ilości biżuterii.
– Obowiązuje galowy strój, czyli w przypadku kobiety garsonka, a biała koszula i garnitur w przypadku mężczyzny – mówi Natalia Bogdan.
Podczas bezpośredniego spotkania z aplikantem na dane stanowisko często się okazuje, że informacje zawarte w CV i liście motywacyjnym zupełnie nie mają pokrycia w rzeczywistości. Z badań naukowców z Craig School of Business w Kalifornii wynika, że od 40 do 70 proc. kandydatów ubarwia swoje CV. Kłamstwa najczęściej dotyczą poziomu znajomości języka obcego oraz zakresu obowiązków w poprzednim miejscu pracy.
Czytaj także
- 2025-02-12: Młodzi naukowcy przez niskie płace odchodzą z uczelni. To duże zagrożenie dla rozwoju polskiej gospodarki i technologii
- 2025-01-31: Zmieni się definicja mobbingu. Nowe prawo da skuteczniejsze narzędzia ochrony nękanym pracownikom
- 2025-01-20: Czterodniowy tydzień pracy testuje coraz więcej organizacji. Przynosi korzyści zarówno pracownikom, jak i firmom
- 2025-02-06: Firmy stawiają na coraz większą autonomię pracowników. To ważne szczególnie dla młodego pokolenia
- 2025-01-15: Pracodawcy apelują o usprawnienie wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemcom. Nowe regulacje tylko w części w tym pomogą
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
- 2024-11-04: Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie
- 2024-10-22: Rząd pracuje nad nowymi przepisami o płacy minimalnej. Zmienią one sposób jej obliczania
- 2024-12-04: Zmęczenie i spadek motywacji coraz częstszym problem polskich pracowników. Niewielu może liczyć na wsparcie pracodawców
- 2024-10-24: Agata Młynarska: Kobiety coraz odważniej rozmawiają na trudne tematy. Bardzo odważnie bronią swojego zdania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Dziennie policjanci zatrzymują średnio 69 osób z zakazem prowadzenia pojazdów. Trwają prace nad zaostrzeniem przepisów dla kierowców
W 2024 roku policjanci przeprowadzili ponad 16 mln badań na zawartość alkoholu w organizmie i zatrzymali 91,3 tys. nietrzeźwych kierujących. W 2022 roku, przy mniejszej liczbie kontroli, było ich niemal 104,5 tys. Spadek jest zauważalny, ale problem wciąż jest poważny. Dodatkowo 16,5 tys. osób naruszyło sądowy zakaz prowadzenia pojazdów, a 8,2 tys. nie zastosowało się do decyzji o cofnięciu uprawnień do kierowania. Trwają prace nad przepisami, które zaostrzą kary w tym obszarze.
Telekomunikacja
Samotność coraz bardziej dotyka Polaków. Dla 90 proc. z nich problemem są też narastające podziały

Polacy coraz częściej czują się samotni i wyobcowani, mimo że technologia daje im nieograniczone możliwości komunikacji. Według badań 68 proc. społeczeństwa doświadcza samotności, a 90 proc. ma dość narastających podziałów. T-Mobile Polska rusza z platformą #BurzymyBariery, której celem jest zachęcenie Polaków do prawdziwego dialogu i eliminacja barier komunikacyjnych.
Gwiazdy
Malwina Wędzikowska: W dżungli przez miesiąc rewidowałam swoje życie. Przehulałam dużo czasu na toksycznych ludzi

Prezenterka jest teraz na takim etapie swojego życia, że oddala się od ludzi, którzy nie wnoszą w nie nic pozytywnego. Zamiast tracić czas na toksyczne relacje, inwestuje w rozwój osobisty, dużo czasu poświęca też na pracę i rozwijanie swoich pasji. Malwina Wędzikowska nie ukrywa też, że jest dumna z kontynuacji formatu „The Traitors. Zdrajcy” i wierzy, że druga edycja również przyciągnie przed telewizory wielu widzów.