Newsy

Kobiety coraz częściej na wysokich stanowiskach w branżach uznawanych dotąd za męskie

2013-10-10  |  05:55

Coraz więcej kobiet zajmuje kierownicze stanowiska w sektorach, które dotychczas uważane były za typowo męskie. Widać to również w nieruchomościach, szczególnie w sektorze nieruchomości handlowych. – Im bliżej do typowo „kobiecych” tematów w tej branży, tym więcej kobiet jest zatrudnionych i tym większa jest ich odpowiedzialność i wpływ na kształtowanie tych rynków – mówi Alexander Morari, partner zarządzający w firmie Property Talents.

Z raportu Property Talents wynika, że w branży nieruchomości tylko 29 proc. pracowników to kobiety. Jednak to one coraz częściej są poszukiwane do pracy w sektorze związanym z nieruchomościami handlowymi.

  W bardziej technicznych sektorach, jak nieruchomości magazynowe albo biurowe, stosunkowo mniej jest zaangażowanych kobiet na różnych poziomach odpowiedzialności – wyjaśnia Alexander Morari w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.

W centrach handlowych, u deweloperów, zarządców budynków handlowych lub w firmach, które w nie inwestują, kobiety często zajmują wysokie stanowiska. Zdaniem przedstawiciela Property Talents, to nieprzypadkowa tendencja.

  Jeżeli patrzymy na piramidę hierarchiczną struktur w firmach na rynku nieruchomości handlowych, to bardzo duża część jest kierowanych właśnie przez kobiety – na stanowiskach CEO lub top management – mówi Alexander Morari. – Jest to związane z tym, że jest to branża blisko kształtowania całego procesu zakupów, formowania centrów handlowych i ich ofert. To są również odpowiednie relacje biznesowe, negocjacje z sieciami handlowymi z segmentów fashion, accessories lub dóbr luksusowych.

Liczba kobiet pracujących w branżach uznawanych za typowo męskie wzrosła przez ostatnich dziesięć lat od kilku do kilkunastu procent, w zależności od branży. Jak podkreśla Morari, w sektorze nieruchomości wciąż można zauważyć taką prawidłowość, że im więcej ryzyka i stresu wiąże się z danymi stanowiskami, tym mniej kobiet jest tam zaangażowanych.

Z raportu Property Talents wynika, że kobiety stanowią większość pracowników w grupach poniżej 23. roku życia oraz pomiędzy 31. a 35. rokiem życia (odpowiednio 70 i 60 proc.). Wraz z rosnącym wiekiem badanych zmniejsza się udział kobiet zatrudnionych w tej branży – we wszystkich grupach powyżej 36 lat to mężczyźni stanowią zdecydowaną większość.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Film

Julia Kamińska: Najnowszy singiel pokazuje moje drugie, wulgarne oblicze. Nie chcę się już bać, tylko móc wreszcie wyrażać siebie nawet w bardzo odważnych tekstach

Wokalistka podkreśla, że poprzez utwór „Dobrze się mamy MSNR” chciała zaprezentować odbiorcom nieco inne oblicze niż to, które znają z jej dotychczasowych projektów zawodowych. Niektórych jej nowa odsłona zaskoczyła, a nawet zbulwersowała. Julia Kamińska nie boi się jednak krytyki i również w swojej twórczości chce podejmować tematy trudne i kontrowersyjne. A już w maju ukaże się jej debiutancka płyta. Jesienią natomiast artystka zamierza wyruszyć w trasę koncertową właśnie z piosenkami z tego albumu.

Gwiazdy

Joanna Jędrzejczyk: Przygotowuję się do udziału w stand-upach. Będę miała 30 występów i spróbuję rozśmieszyć gości swoimi historiami

Na pewien czas zawodniczka MMA zamienia ring na scenę i dołącza do stand-upowego teamu. Czeka ją 30 występów, do których musi się solidnie przygotować, by zaciekawić widzów i porwać ich do wspólnej zabawy. Joanna Jędrzejczyk ma nadzieję, że sprawdzi się w roli stand-uperki, a jeśli nawet zdarzą się jej jakieś potknięcia, to nie zamierza się poddawać, bo przecież to dopiero jej pierwszy taki projekt, a trening czyni mistrza, zarówno w sporcie, jak i w aktorstwie.

Konsument

Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.