Newsy

Kreatywne CV to szansa dla osób z małym doświadczeniem zawodowym

2015-11-09  |  06:20

Proste i przejrzyste  takie powinno być idealne CV. Rekruter powinien szybko i sprawnie znaleźć w nim potrzebne mu informacje. Kreatywne CV, takie jak wideoprezentacja, to dobre rozwiązanie dla osób o małym doświadczeniu zawodowym oraz przedstawicieli branż wymagających kreatywności. Osoby poszukujące pracy nie powinny też zapominać o budowaniu swojego wizerunku w mediach społecznościowych.

Zadaniem CV jest przyciągnięcie uwagi rekrutera. Powinno być napisane czytelnie i nie zawierać bez błędów językowych, a jego forma wizualna powinna być przejrzysta, rekruter ma bowiem najczęściej tylko kilka sekund na zapoznanie się z treścią CV i zwraca uwagę na obszary, które go interesują. Nadmiar kolorów lub obrazków, niestandardowy układ informacji i inne tego typu wyróżniki mogą zniweczyć szanse kandydata. Samo CV może jednak nie wystarczyć, by otrzymać wymarzone stanowisko pracy.

Na rynku dostępne są nowe narzędzia, które pomagają wzbogacić aplikację. Są CV kreatywne, internetowe, do których możemy podpiąć swoje portfolio i wysyłać je do pracodawcy w formie linku aplikacyjnego. Pojawiły się też takie rozwiązania jak wideoprezentacja  kandydat wysyła do pracodawcy po prostu nagranie wideo – mówi agencji informacyjnej Newseria Weronika Sierant, HR Manager w firmie Smart MBC.

Dzięki takiej formie autoprezentacji potencjalny pracodawca widzi, jak wygląda kandydat, poznaje jego zachowanie i maniery. Dobrze pomyślany i zmontowany film może też pokazać kandydata jako osobę kreatywną, mającą ciekawą osobowość i niestandardowe podejście. Taka forma CV to dobre rozwiązanie dla osób, które nie mają jeszcze bogatego doświadczenia zawodowego, dlatego muszą się wykazać innymi zaletami, by przykuć uwagę pracodawcy. Nie wszyscy rekruterzy chcą jednak poświęcać czas, by oglądać kilkuminutowe nagrania. Tego typu CV pasuje do branż wymagających kreatywności i nieszablonowego myślenia, może się jednak nie sprawdzić np. w księgowości lub prawie.

– Alternatywą dla osób bez doświadczenia zawodowego jest odniesienie się do psychometrii. Na rynku są dostępne narzędzia, w których poza swoją aplikacją można przedstawić też swoje cechy osobowe, styl zachowania. Pracodawca ma wtedy odniesienie do tego, jakie są nasze mocne strony, w jakich obszarach może nas wykorzystać w pracy – mówi Weronika Sierant.

Aby wyróżnić się na rynku pracy, warto być obecnym w mediach społecznościowych. Osoby poszukujące pracy powinny zadbać o swoje profile na Facebooku, a przede wszystkim na portalach profesjonalnych, np. GoldenLine lub LinkedIn. Wielu rekruterów sprawdza profile kandydatów na portalach branżowych. W ten sposób oceniają nie tylko doświadczenie i kompetencje zawodowe, lecz także osobowość, jego zainteresowania, zachowanie i wygląd.

– Jako kandydaci powinniśmy pamiętać o tym, że budujemy swój personal branding. Referencje możemy przedstawiać pracodawcy razem z CV, możemy też mieć je w mediach społecznościowych – mówi Weronika Sierant.

Zdaniem specjalistów warto udzielać się w mediach społecznościowych na zasadzie grup branżowych. Wypowiadać w się w dyskusjach na forach, dzielić się opiniami. Tacy kandydaci postrzegani są jako profesjonalni i warci zainteresowania.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Luna: Moda jest fajnym sposobem na wyrażenie siebie. Ja albo się za nią chowam, albo coś manifestuję swoim ubiorem

Wokalistka zaznacza, że ma słabość do oryginalnych ubrań i lubi komponować stylizacje, które odzwierciedlają jej charakter i osobowość. W jej garderobie nie ma rzeczy przypadkowych, zawsze bowiem starannie dobiera to, co na siebie zakłada. Ostatnio szukała inspiracji modowych podczas Paris Fashion Week. Z Francji wróciła pełna wrażeń, z nowymi znajomościami i głową pełną pomysłów. Luna podkreśla, że choć szczególnie ceni sobie projekty młodych polskich, nieznanych jeszcze szerokiemu gronu twórców, to niewykluczone również, że za jakiś czas nawiąże współpracę z kultowym domem mody Schiaparelli.

Transport

Sztuczna inteligencja pomaga identyfikować czynniki ryzyka wypadków samochodowych. Naukowcy za pomocą Google Street View analizują pod tym kątem infrastrukturę drogową

Każdego roku 1,2 mln ludzi na świecie ginie w wypadkach drogowych. Chociaż w ostatnich latach bezpieczeństwo na drogach się stopniowo poprawia, to wciąż daleko nam do wizji zero, która zakłada ograniczenie do minimum liczby ofiar śmiertelnych. Specjaliści z dziedziny epidemiologii ze Szkoły Zdrowia Publicznego Uniwersytetu Maryland badają miejsca tragicznych zdarzeń drogowych, analizując za pomocą sztucznej inteligencji miliony zdjęć z usługi Google Street View. Wskazują w ten sposób, które elementy infrastruktury można poprawić, by obniżyć ryzyko wypadku.

Media

Klaudia Carlos: Propozycja Kingi Dobrzyńskiej dotycząca „Pytania na śniadanie” sprawiła mi wielką radość i przyjemność. To dla mnie duży awans zawodowy

Gospodyni „Pytania na Śniadania” nie ukrywa, że angaż do tego formatu to dla niej duży zaszczyt i szansa na zawodowy rozwój. Jest więc ogromnie wdzięczna szefowej Kindze Dobrzyńskiej, że to właśnie ją wzięła pod uwagę i powierzyła to zadanie. Klaudia Carlos ma wieloletnie doświadczenie zawodowe i nie bierze sobie do serca krytyki widzów, którzy byli przyzwyczajeni do poprzedniej ekipy porannego programu. Nie chce także komentować zarzutów, które pojawiają się w sieci pod adresem nowych prowadzących.