Mówi: | Marta Lech-Maciejewska |
Funkcja: | blogerka |
Marta Lech-Maciejewska: Wciąż zbyt mało się rozmawia o nowotworach. Nadal jest ogromne poczucie wstydu, wykluczenia i zamiatania tematu pod dywan
– Choroby nowotworowe nie powinny być tematem tabu, a osoby nimi dotknięte nie mogą czuć się słabsze, gorsze i wykluczone – uważa blogerka i zachęca do szczerej rozmowy z tymi, którzy bardzo jej potrzebują w najtrudniejszym momencie swojego życia. Pacjenci oddziałów onkologicznych często wstydzą się mówić o tym, co ich spotkało, i nie mają odwagi o cokolwiek prosić. W takim momencie ich bliscy, znajomi, sąsiedzi, a także personel medyczny powinni więc przejąć inicjatywę i okazać im wsparcie, służyć pomocą oraz fachową poradą.
Choć teraz temat chorób nowotworowych jest bardzo często podejmowany w mediach i w różnych dyskusjach, to Marta Lech-Maciejewska spostrzega, że wciąż nie brakuje w tej kwestii wątpliwości, niepewności, znaków zapytania i strachu.
– Warto rozmawiać o raku piersi przede wszystkim z szacunku do osób, które przechodzą tę chorobę, bo w dalszym ciągu mam wrażenie, że jest to szara strefa. I o ile w dużych ośrodkach temat nowotworów i raka społecznie już jest akceptowalny i w żaden sposób nie oddziela osób chorujących od tych niechorujących, o tyle mam wrażenie, że w mniejszych społecznościach to w dalszym ciągu jest temat, który odseparowuje nas od zdrowych ludzi. Jest ogromne poczucie wstydu, poczucie wykluczenia i zamiatania tematu pod dywan – mówi agencji Newseria Lifestyle Marta Lech-Maciejewska.
Blogerka uważa, że warto też rozprawić się z szeregiem mitów, jakie narosły wokół chorób nowotworowych. Przede wszystkim w dzisiejszych czasach „rak to nie wyrok”. Jeszcze jakiś czas temu wykrycie nowotworu często oznaczało śmierć, bo nie było dostępu do specjalistycznego leczenia, a brak aparatury medycznej opóźniał diagnozowanie. Natomiast teraz nowoczesne podejście do klasycznych terapii, jak i terapie celowane dają szansę nawet na całkowite wyleczenie.
– Moja teściowa zmarła na raka i ostatnio rozmawiając z jedną z pań profesor, usłyszałam, że w dzisiejszych czasach ona pewnie byłaby wyleczona, a to jest tylko kilkanaście lat. To pokazuje, jak medycyna bardzo prężnie się rozwija i jak ważne jest to, żeby rozmawiać i szukać informacji na temat postępu medycyny, ale też dostępnych form pomocy, bo to też jest bardzo istotne – mówi.
Marta Lech-Maciejewska radzi też, by każdą informację czy poradę dokładnie zweryfikować. Źródłem wiedzy nie mogą być fora internetowe czy grupy na portalach społecznościowych, gdyż nie mamy pewności, kto i w jakim celu zamieszcza tam komentarze. Wiele z nich może wprowadzać w błąd i siać niepotrzebny zamęt.
– Szukanie źródeł informacji na temat chorób nowotworowych to jest temat rzeka. I mam wrażenie, że szczególnie jeżeli chodzi o naszych rodziców, problemem jest nieumiejętna weryfikacja źródeł informacji. Szukanie informacji w internecie jest bardzo często szkodliwe, krzywdzące i wpędza nas w jeszcze większe poczucie beznadziei. Warto więc szukać u sprawdzonych źródeł, ale też dopytywać i znać swoje prawa – podkreśla.
Jak zauważa, osoba dotknięta chorobą nowotworową nie powinna czuć się gorsza, bezbronna ani w żaden sposób ignorowana czy poniżana.
– Myślę, że w Polsce mamy bardzo duży problem ze znajomością swoich praw i w ogóle stawiamy lekarzy na piedestale, że boimy się ich o cokolwiek zapytać, trochę nie mamy śmiałości, trochę mamy wyrzuty sumienia, że zabieramy ich cenny czas, a tu przecież chodzi o walkę o nasze życie – mówi Marta Lech-Maciejewska.
Blogerka ma świadomość, że choroba nowotworowa to trudne wyzwanie dla obu stron – nie tylko dla pacjenta, ale również dla osoby zdrowej z jej bliskiego otoczenia.
– Bardzo istotne jest wykazanie empatii wobec osób, które stają w obliczu takiej diagnozy, bo mam wrażenie, że zanim jeszcze otrzymamy ostateczną diagnozę, jest taki moment, taka szara strefa, kiedy wiemy już, że coś złego dzieje się z naszym zdrowiem, ale nie mamy przestrzeni na lęk, na łzy i na strach. I to też jest moment, w którym oczekujemy od otoczenia rozmowy. Często nie potrafimy tego artykułować i werbalizować, no i jeszcze bardziej zatapiamy się w naszych złych przeczuciach, w złych myślach – dodaje.
Z myślą o kobietach, które zachorowały na nowotwór, został uruchomiony kanał informacyjno-edukacyjny „Prosto o raku piersi”. Celem projektu jest udzielenie odpowiedzi zarówno na najczęściej zadawane pytania, jak i na te mniej oczywiste, często trudne i wstydliwe. Kanał powstał dla pacjentek onkologicznych i dla ich bliskich, którzy poszukują eksperckiej opinii, rzetelnej informacji i wsparcia na każdym etapie choroby. „Prosto o raku piersi” jest pierwszym cyklem w ramach kanału „Prosto o zdrowiu”, który powstał z inicjatywy Pfizer Oncology.
Czytaj także
- 2025-02-21: Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie dla Ukrainy ponad 134 mld euro
- 2025-02-11: System opieki zdrowotnej w Strefie Gazy jest zdewastowany. Ponowne dostawy pomocy humanitarnej to kropla w morzu potrzeb
- 2025-02-05: Sztuczna inteligencja dużym wsparciem w diagnostyce. Może być szczególnie cenna w chorobach rzadkich
- 2025-01-23: Rośnie pokolenie osób otyłych i z nadwagą. To duże obciążenie dla zdrowia fizycznego i psychicznego młodych ludzi
- 2025-01-20: Coraz więcej rodziców odmawia zaszczepienia dzieci. Statystyki mogłoby poprawić ograniczenie dostępu do żłobków i przedszkoli
- 2025-01-21: Polacy nie wiedzą zbyt dużo o chorobach mózgu. Jeszcze mniej o tym, jak o niego dbać
- 2025-01-16: Europa potrzebuje strategii dla zdrowia mózgu. Coraz więcej państw dostrzega ten problem
- 2025-01-13: Wciąż niewielkie finansowanie wsparcia psychicznego przez państwo. Usługi terapeutyczne są dziś głównie prywatne
- 2024-12-27: Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
- 2025-01-17: Styczeń powinien przynieść wzrost popytu na hipoteki i sprzedaży mieszkań. Klientom pomogłyby obniżki stóp procentowych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Adam Kszczot: Bardzo żałuję, że nie da się drugi raz wystartować w „Tańcu z gwiazdami”. W tym roku planuję za to z żoną pójść na kurs tańca
Biegacz zapewnia, że doskonale czuje się na parkiecie i choć musi jeszcze popracować nad techniką, to taniec sprawia mu mnóstwo przyjemności, poprawia nastrój i dodaje pozytywnej energii. Wiosną ubiegłego roku Adama Kszczota można było oglądać w „Tańcu z gwiazdami”. Partnerowała mu Katarzyna Vu Manh. Niestety jego przygoda z formatem trwała bardzo krótko.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Handel
Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy

Rynek piwa skurczył się w 2024 roku o prawie 2 proc. To m.in. efekt wzrostu średniej ceny tego alkoholu, która jest dziś o ponad 40 proc. wyższa niż w 2019 roku. Na tle rynku zdecydowanie wyróżnia się segment bezalkoholowy, który wolumenowo i wartościowo rośnie o ok. 17 proc. w ujęciu rocznym. – Ten segment, wart 1,7 mld zł, jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej – ocenia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. I podkreśla, że rynek pozostaje pod presją rosnących kosztów produkcji i zmian legislacyjnych.