Newsy

Katarzyna Dowbor: Kiedy odchodziłam z TVP, to była to taka rodzinna telewizja. Teraz to już jest porządna fabryka, ale ja się szybko przestawiłam

2024-05-29  |  06:17

Prezenterka nie ukrywa, że telefon z propozycją prowadzenia „Pytania na śniadanie” bardzo ją ucieszył, bo ma do tego programu duży sentyment i zna go od podszewki. Pamięta, jak powstawał, jak wyglądały pierwsze wydania, miała też przyjemność być już jego gospodynią razem z Jolantą Fajkowską. Teraz więc z przyjemnością ponownie zasiadła na kanapie w studiu TVP i jak zaznacza, bardzo brakowało jej formatu realizowanego na żywo, który jest dla prowadzących prawdziwym sprawdzianem i wyzwaniem, zwłaszcza gdy trwa cztery godziny. Katarzyna Dowbor chwali organizację pracy w redakcji, bo z doświadczenia wie, że ze zgranym zespołem można tworzyć nawet najbardziej wymagające projekty.

– Mam ogromny sentyment do programu „Pytanie na śniadanie”, ponieważ byłam przy tym, jak on powstawał, jak został wymyślony. Pamiętam koleżankę naszą z redakcji, Bernadettę Bieszczanin, która wpadła na ten pomysł i która przy tym pracowała. Było bardzo, bardzo ciężko, żeby to stworzyć, bo wtedy w telewizji był program „Kawa czy herbata?” i nagle Dwójka postanowiła też mieć swój poranny program, choć trochę późniejszy niż „Kawa”. Na początku ten program trwał półtorej czy dwie godziny. Ja miałam też tę przyjemność prowadzić go razem z Jolą Fajkowską. Byłyśmy pierwszą jednopłciową parą, która ten program prowadziła – mówi agencji Newseria Lifestyle Katarzyna Dowbor.

Kiedy więc padła propozycja powrotu do tego śniadaniowego formatu, prezenterka nie zastanawiała się zbyt długo.

– Jakiś czas temu, pamiętam, że to była zima, zadzwonił telefon i okazało się, że zaproponowano mi prowadzenie „Pytania na śniadanie”. Powrót do tego formatu był więc dla mnie powrotem sentymentalnym, bardzo fajnym i myślę, że dał mi też coś, czego mi przez te ostatnie 10 lat brakowało. Ja uwielbiam programy na żywo, uważam, że kiedy człowiek już trochę w życiu zawodowym zrobił, to fajnie, kiedy może występować na żywo, kiedy nie można już niczego zmontować, poprawić, naprawić, kiedy musisz się wykazać szybkością, wiedzą i musisz wiedzieć, co, kiedy powiedzieć i jak z tego wybrnąć, jeżeli zdarzy się wpadka – mówi.

W programach na żywo wpadki czy przejęzyczenia językowe są nieuniknione. Nie zawsze wszystko idzie tak, jak powinno, czasem konieczna jest ingerencja w scenariusz i prezenter musi być na tyle elokwentny, by błyskawicznie zareagować na każdą nieplanowaną zmianę czy nieprzewidzianą sytuację.

– Dużo takich sytuacji utknęło mi w pamięci. Kiedy jeszcze byłam spikerką, to pamiętam, że pogubiłam kartki z programem i to była moja największa wpadka. Byłam przekonana, że mnie zwolnią, ale się okazało, że bardzo im się to spodobało, bo wybrnęłam, przeprosiłam i zostałam. Ale jest dużo takich wpadek, chociaż ja się staram pamiętać tylko te najmilsze momenty i chwile, a zapominam o tych, które były trudne – mówi.

Katarzyna Dowbor wróciła do TVP po ponad dziesięcioletniej przerwie. Jak zauważa, przez ten czas zaszło dużo zmian w strukturze i funkcjonowaniu stacji, w ofercie programowej, a także w sposobie przygotowywania i realizacji programów.

– Kiedy odchodziłam z TVP, to była to bardziej telewizja rodzinna, to znaczy my się wszyscy znaliśmy, nas było mało, była to telewizja, w której ja wiedziałam, kto jest operatorem, kto się zajmuje kablami, kto dźwiękiem, a w tej chwili to jest ogromna instytucja i rzeczywiście dużo się tu dzieje. W tej chwili to już jest porządna fabryka, która produkuje długi poranny program na żywo. Kiedy ja odchodziłam, to była to trochę manufaktura, nasza ręczna robota, no więc pozmieniało się. Ale ja jestem osobą, która się szybko przestawia, więc mnie ta fabryka w tej chwili bardzo cieszy – mówi.

Prezenterka chwali dobrą organizację pracy w redakcji porannego programu TVP2, dzięki czemu wszystko realizowane jest bardzo sprawnie. Ceni sobie również współpracę z Filipem Antonowiczem.

– W tej chwili jesteśmy na wizji ponad cztery godziny. To jest duże wyzwanie, cztery godziny na żywo, zmieniające się tematy, naprawdę trzeba mieć dosyć sporą wprawę. Natomiast jest bardzo dobra ekipa researcherów, jest bardzo dużo wydawców, którzy zajmują się poszczególnymi tematami – dodaje.

We wrześniu „Pytanie na śniadanie” czekają kolejne zmiany. Program będzie realizowany z nowego studia, powstaje także odświeżona oprawa oraz czołówka. Po wakacjach zostaną również zaprezentowane widzom nowe cykle.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Katarzyna Pakosińska: Siostrzeństwo kobiet jest jeszcze w powijakach. Natomiast w „Pytaniu na śniadanie” mam wspaniałe koleżanki, a Kinga Dobrzyńska jest dla nas jak mama

Prezenterka TVP ubolewa nad tym, że kobiety nadal dość często postrzegają siebie nawzajem jako rywalki i zamiast się wspierać, to jedna drugiej wbija szpilkę. Katarzyna Pakosińska zauważa, że damska solidarność wciąż jest rzadkością, a dużo częściej ze względu na niską samoocenę i różne uprzedzenia kobiety rzucają sobie kłody pod nogi. Jednocześnie podkreśla, że miała ogromne szczęście, trafiając do ekipy „Pytania na śniadanie”. W tej redakcji może bowiem rozwijać skrzydła kariery i liczyć na wsparcie ze strony innych kobiet.

Handel

Konsumenci w coraz lepszych nastrojach. Mogą być dźwignią polskiej gospodarki

Dane z gospodarki wskazują, że inflacyjny szok jest za nami, a Polacy ruszyli na zakupy. – Konsument przestał aż tak bardzo patrzeć na każdą wydawaną złotówkę – mówi Agnieszka Górnicka, prezeska zarządu Inquiry. Wciąż jednak ostrożnie podchodzimy do przyszłości i planowania większych zakupów. Podejście konsumentów do cen, ale też kanału zakupowego to jeden z elementów, do którego branża handlowa musi się przystosowywać. Zmiany w sektorze wymuszają też kwestie regulacyjne. Wśród istotnych wyzwań na najbliższe miesiące będzie system kaucyjny i ewentualny powrót do handlowych niedziel.

Media

Aleksandra Popławska: Tantiemy z internetu to są zarobki za naszą pracę i nam się należą. W Europie wszyscy powinniśmy działać na podobnych prawach

W piątek zakończyła się batalia środowiska filmowego o tantiemy z platform streamingowych. Dzięki nowym przepisom twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów słownych i słowno-muzycznych będą uzyskiwać stosowne wynagrodzenie za udostępnianie ich dzieł w sieci. Za nowelą głosowało 417 posłów, 18 było przeciw, a jedna osoba wstrzymała się od głosu. Aktorzy mogą więc wreszcie odetchnąć z ulgą. Aleksandra Popławska i Krzysztof Dracz są jednak rozgoryczeni tym, że tak długo musieli czekać na takie rozwiązanie. Stosowne rozporządzenie powinno wejść w życie już trzy lata temu.