Newsy

„Z Archiwum X” po 14 latach wraca na ekrany telewizorów. Premierą żyje także internet

2016-01-26  |  06:30
Mówi:Łukasz Jadaś
Funkcja:starszy specjalista ds. badań i produktów
Firma:Instytut Monitorowania Mediów
  • MP4
  • Agenci Fox Mulder i Dana Scully, badający trudne sprawy z pogranicza nauki i zjawisk paranormalnych, wrócili na srebrny ekran 20 lat po premierze pierwszego odcinka. Wydarzenie to było szeroko komentowane w internecie, gdzie o nowym sezonie legendarnego „Z Archiwum X” internauci wspomnieli w styczniu ponad 2 tysiące razy, najwięcej wzmianek pojawiło się tuż przed weekendową premierą – wynika z analizy IMM. Informacja o powrocie serialu dotarła za pośrednictwem internetu i mediów społecznościowych do 13 mln osób.

    Zapowiedź nowego sezonu serialu „Z Archiwum X” wywołała ogromne zainteresowanie w mediach społecznościowych. Gdybyśmy policzyli wszystkich internautów, czyli czytelników portali bądź użytkowników mediów społecznościowych, którzy mieli szansę trafić na komunikat o tym, że serial wraca, byłoby to ponad 13 mln osób, czyli ogromna rzesza internautów – mówi agencji Newseria Łukasz Jadaś, starszy specjalista ds. badań i produktów w Instytucie Monitorowania Mediów.

    Jak obliczył IMM, wszystkie wzmianki zamieszczone przez internautów wywołały ponad 200 tysięcy różnych interakcji, m.in. polubieni czy ponownych udostępnień.

    W Polsce amerykański serial mieszający gatunki horroru, science-fiction i sensacji emitowany był od 1996 roku. Doczekał się dziewięciu sezonów, dwóch filmów pełnometrażowych i rzeszy wiernych fanów, którzy z niecierpliwością oczekiwali na nowy sezon. Składa się on z sześciu odcinków, z których pierwszy miał premierę w USA w niedzielę 24 stycznia. Dzień później mogli go obejrzeć także widzowie w Polsce.

    Dyskusja o powrocie dwójki agentów miała wiele kontekstów. Najczęściej komentowano sam fakt powrotu serialu. To wyrażana radość, że wreszcie po 14 latach stacja Fox zdecydowała się na kontynuację urwanego w pewnym momencie wątku – wyjaśnia Jadaś. – Wspominano stare odcinki, dzielono się wspomnieniami na temat swoich ulubionych odcinków oraz opiniami na temat muzyki do tego serialu. O tym ostatnim zagadnieniu dyskutowano bardzo wiele w mediach społecznościowych.

    Często wspominano o charakterystycznym motywie przewodnim Mike’a Snowa oraz dołączano linki do nagrań w różnych serwisach, także streamingowych.

    Najwięcej wzmianek tradycyjnie odnotowano na Facebooku i Twitterze. Dużą popularnością cieszyły się publikacje facebookowej strony Fox Polska. Tytuł serialu często pojawiał się także w portalu Onet.pl, Wykop.pl oraz w komentarzach do filmu na YouTube. Wspominały o tym również serwisy z działu moda, nauka i finanse.

    Oczekiwaniu na premierę towarzyszył bardzo duży entuzjazm, bo kiedy sprawdzimy wydźwięk opinii na temat tego serialu w ostatnich dniach, to okaże się, że ponad 80 proc. wpisów i komentarzy, które zawierały słowo „Z Archiwum X”, „X Files”, bądź wymieniały nazwiska bohaterów, miało wydźwięk pozytywny – wyjaśnia Jadaś.

    Nieco więcej wzmianek dotyczyła Foxa Muldera, agenta granego przez Davida Duchovny’ego. Jednak jego przewaga nad Daną Scully, w którą wciela się Gillian Anderson, nie jest znacząca (53 proc. vs. 47 proc.).

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.