Mówi: | Barbara Kryńska |
Firma: | Converse |
Dzieła Andy'ego Warhola inspiracją dla wiosennych kolekcji popularnych marek odzieżowych
Ubrania inspirowane dziełami wielkich artystów to coraz silniejszy trend we współczesnej modzie. Tego typu kolekcje można znaleźć w ofercie zarówno popularnych sieciówek, jak i dużych domów mody. Jednym z ulubieńców kreatorów mody jest Andy Warhol, amerykański artysta, który zmienił postrzeganie sztuki. Ostatnio jego kultowe prace, jak choćby puszka zupy Campbell czy kolorowa Marilyn Monroe, trafiły na koszulki Pepe Jeans oraz trampki Converse.
Związki mody i sztuki były szczególnie zauważalne w latach 20. i 60. XX wieku. Do historii mody przeszły wówczas m.in kolekcje Sonii Delaunay, francuskiej malarki, która tworzyła kolekcje ubrań inspirowane własnymi obrazami. 40 lat później Yves Saint Laurent wykorzystał w swojej kolekcji neoplastyczne obrazy Pieta Mondriana. Trend ten odżywa obecnie ze zdwojoną siłą: projektanci współpracują z artystami, tworzą też kolekcje inspirowane ich dziełami. Inspiracją dla kolekcji wiosna-lato 2015 szwedzkiej sieciówki COS były prace Dave'a Ortiza i rzeźby Jana Scharrelmanna. Joanna Przetakiewicz natchnienie dla swoich ostatnich kolekcji znalazła w twórczości nowojorskiego artysty Jamesa Naresa.
– Moda i sztuka od zawsze były nierozłączne. One się uzupełniają i inspirują wzajemnie. Projektanci bardzo często w swoich kolekcjach pokazują i wykorzystują motywy znanych artystów, rozpoznawalne tak naprawdę na całym świecie. Pamiętajmy, że moda to sztuka użytkowa, dzięki niej możemy na co dzień obcować z różnymi dziełami sztuki i wizjami artystów. Ale ciekawe jest też to, że artyści również przedmioty codziennego użytku wykorzystują w swoich wizjach – mówi Barbara Kryńska, przedstawicielka marki Converse, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.
Współcześni kreatorzy mody chętnie czerpią z artystycznego dorobku Andy'ego Warhola. Pół wieku temu amerykański artysta zmienił sposób postrzegania sztuki – inspirację stanowiły dla niego bowiem przede wszystkim przedmioty z codziennego życia. Jako pierwszy artysta wyniósł do rangi sztuki rzeczy, które otaczają człowieka na co dzień i które można kupić w każdym supermarkecie. Jego dzieła, m.in. puszki Coca-Coli, zupy Campbell i banan z okładki „The Velvet Underground”, na stałe weszły do kanonu sztuki nowoczesnej. W zakresie mody produktem, który zainspirował Warhola, były trampki.
– One stały się zarówno bohaterem serii jego obrazów, jak i, co ciekawe, jego płótnem. Na trampkach Warhol przedstawiał swoje wizje i pomysły, więc były one tak naprawdę płótnem dla jego twórczości. Dzisiaj dzięki temu, że projektanci i marki współpracują, inspirują się artystami, możemy takie dzieła sztuki znaleźć na przedmiotach codziennego użytku, w szczególności w modzie. Dzięki temu, że moda przenika się ze sztuką, a sztuka czerpie z życia codziennego coraz częściej kultowe wizje artystyczne możemy zobaczyć na naszych ulicach – mówi Barbara Kryńska.
Kultowe dzieła Andy'ego Warhola stały się inspiracją dla wiosennych kolekcji Pepe Jeans i Converse. Pierwsza z nich obejmuje T-shirty, koszulki, topy, sukienki i szorty z nadrukami prac amerykańskiego artysty. W kolekcji Converse Chuck Taylor All Star Andy Warhol znajdują się natomiast słynne sneakersy z motywem puszek z zupą firmy Campbell. Wysokie i niskie Chucki w warholowskim wydaniu dostępne są w wersji czerwono-białej oraz biało-czarnej. Dodatkowy komfort chodzenia zapewniają Converse Chuck Taylor All Star' 70 Andy Warhol. Są to modele z grubszą podeszwą i miękką wkładką wewnętrzną, idealną zwłaszcza dla wielbicieli stylu retro.
– Tego typu obuwie najlepiej zestawić z klasycznymi basicowymi stylizacjami. Świetnie sprawdzą się z monochromatycznymi zestawami. Biel, czerń jak najbardziej jest tutaj mile widziana. W szczególności, że te neutralne barwy będą stanowiły świetne tło kultowych motywów ze sztuki – mówi Barbara Kryńska.
Trampki z wiosennej kolekcji Converse to efekt współpracy marki z Fundacją Sztuk Wizualnych Andy'ego Warhola. Ceny wahają się między się 279 a 379 zł.
Czytaj także
- 2024-04-23: Efekt Taylor Swift na rynku najmu krótkoterminowego. Europejska trasa koncertowa pozwoli wynajmującym zarobić miliony
- 2020-03-06: Michalina Sosna: Lubię śpiewać. Może nie robię tego wybitnie, ale dobrze się przy tym bawię
- 2020-04-01: Tadeusz Chudecki: W „Star Voice. Gwiazdy mają głos” nie było dubli. To duże wyzwanie dla aktora
- 2019-06-10: Ponad 20 mln Polaków zamierza wyjechać w tym roku na wakacje. Połowa spędzi letni urlop za granicą
- 2019-05-16: Ponad 316 biur podróży ma długi. Wzrosła kwota niezapłaconych przez nie zobowiązań
- 2019-05-10: Trójmiasto jednym z najważniejszych ośrodków start-upowych w Polsce. Wyspecjalizowane kadry i infrastruktura przyciągają kolejnych inwestorów
- 2019-03-22: Polskie start-upy wciąż w tyle za zachodnioeuropejskimi. Różni je doświadczenie założycieli i dostęp do kapitału
- 2019-04-12: Wakacje all inclusive już nie tylko w hotelach. Rośnie zainteresowanie dłuższymi wyjazdami z noclegami w apartamentach
- 2018-10-22: Prawie 90 proc. Polaków deklaruje, że dba o bezpieczeństwo swojej nieruchomości. Na popularności zyskują polisy mieszkaniowe
- 2018-03-30: Wypoczynek pod palmami lub na stoku zamiast świątecznego stołu. Polacy coraz częściej spędzają Wielkanoc za granicą
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny
Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Moda
Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.