Mówi: | Malwina Wędzikowska |
Funkcja: | prezenterka |
Malwina Wędzikowska: Luksusowe marki bardzo podupadły. Miliarderzy noszą się bez logo, a influencerzy przebodźcowali odbiorców towarami z górnej półki
Prezenterka uczestniczyła w Paris Fashion Week, który dla niej jest nie tylko wydarzeniem modowym, ale i szansą do obserwacji dynamicznych zmian w branży. Malwina Wędzikowska uważa, że kryzys, z jakim boryka się obecnie rynek mody, może skłonić marki do uproszczenia swoich kolekcji oraz wprowadzenia bardziej funkcjonalnych rozwiązań. Odpowiedzią na potrzebę oszczędności oraz zrównoważonego rozwoju w modzie powinna być chociażby możliwość wykorzystania tych samych modeli w propozycjach na różne sezony. Jej zdaniem może się również zmienić kształt tradycyjnych pokazów mody, które wiążą się z dużymi kosztami i spektakularnymi efektami.
– Moda i ludzie, którzy ją tworzą, są dla mnie ogromną inspiracją. Niestety zarówno polski rynek, jak i branża mody światowej oraz mody ekskluzywnej borykają się w tej chwili z dużymi perturbacjami, przede wszystkim z kryzysem finansowym. Marki luksusowe bardzo podupadły i jestem bardzo ciekawa, jak projektanci i CEO firm ukryją ten fakt – mówi agencji Newseria Malwina Wędzikowska.
Prezenterka zaznacza, że kryzys w segmencie mody luksusowej spowodowany jest różnymi czynnikami.
– Do kryzysu w branży modowej przyczyniło się wiele aspektów, po pierwsze, kryzys ekonomiczny na świecie i to, że ludzie sięgają po towary pierwszej potrzeby, a nie luksusowe – mówi.
I choć wciąż istnieje grupa konsumentów, których stać na zakupy produktów premium, to Malwina Wędzikowska zauważa zmiany w ich preferencjach. Klienci z wyższych sfer coraz częściej unikają ubrań i dodatków z mocno wyeksponowanym logo, a zamiast tego wybierają minimalistyczne rozwiązania.
– Miliarderzy, baza klientów, którzy są na samym szczycie, w ogóle noszą się bez logo. Natomiast logomania właśnie w markach luksusowych typu Gucci, Saint Laurent, Chanel troszeczkę przesyciła rynek. Mam również poczucie, że konsument zrozumiał też aspekt psychologiczny kupowania, czyli że ja kupuję sobie pewien status, ale tak naprawdę to pokazuje, że mam brak w tym miejscu. Ludzie zaczęli być coraz bardziej świadomi i zaczęli zamieniać logowane torebki na takie bez logotypów – mówi.
Jej zdaniem do tąpnięcia w branży modowej w pewnym stopniu przyczynili się również influencerzy, którzy nieustannie bombardują followersów nachalnymi reklamami.
– Ja myślę, że influencerki i influencerzy dojechali trochę ten rynek. Po prostu jesteśmy przegrzani, przebodźcowani tymi „it bags”, tymi instagramowymi produktami. W pewnym momencie rynek się tym zachłysnął, ale już jest przesyt – mówi.
Malwina Wędzikowska zaznacza, że w obliczu kryzysu branża mody musi nieco zwolnić. Właściciele poszczególnych marek i projektanci powinni się zastanowić, jakie cele i wartości przyświecają tworzeniu nowych kolekcji. Konieczna jest nie tylko zmiana podejścia do projektowania, ale również opracowanie nowych strategii marketingowych.
– Jestem bardzo ciekawa, jak projektanci to rozwiążą, czy będzie taka myśl, żeby się troszeczkę zatrzymać i zrewidować, po co my to projektujemy, po co jest ta kreacja, czy ona rzeczywiście musi zaśmiecać świat? Ale ja sobie mogę gdybać, ale na końcu i tak są pieniądze i są właściciele firm, którzy chcą mieć wyniki. Polecam serial „Bogactwo snów” o królestwie Bernarda Arnault, który zatrudniał Marka Jacobsa, McQueena. Ta produkcja pokazuje, że w tych firmach jest mobbing, projektanci są przepracowani, robią po 12 kolekcji w sezonie. To jest bardzo trudna branża – mówi.
Malwina Wędzikowska od lat z dużą uwagą obserwuje zmiany, jakie zachodzą w tej branży, i zastanawia się, jak obecny kryzys wpłynie na kształt niezwykle efektownych pokazów mody tych marek, na które od lat zwrócone są oczy całego świata.
– Jednak pokazy to jest zawsze splendor, duży budżet, to są fanfary, muzyka robiona specjalnie pod wybieg, castingi na modeli pochłaniające ogromne pieniądze. I jestem bardzo ciekawa, czy ten kryzys nie sprowokuje do tego, żeby ta moda stała się bardziej funkcjonalna, żeby uprościć kolekcje, żeby one mogły być tak zwanym care overem, czyli część modeli przechodzi później do kolejnych kolekcji. Wydaje mi się, że to nas czeka – przewiduje prezenterka.
Jej zdaniem zmiany te mogą sprzyjać większej funkcjonalności mody, minimalizmowi oraz zwróceniu uwagi na potrzebę dbania o środowisko, bo przecież przemysł modowy w ogromnej mierze napędza kryzys klimatyczny.
Czytaj także
- 2025-03-20: Malwina Wędzikowska: Druga edycja „The Traitors. Zdrajcy” jest bardziej mroczna i bezwzględna. Finał mocno zaskoczy widzów
- 2025-03-28: Malwina Wędzikowska: W moim środowisku pracy nieraz byłam zdradzona i oszukana. Teraz wystrzegam się zbyt miłych ludzi, od których za chwilę można dostać cios w plecy
- 2025-02-27: Malwina Wędzikowska: W dżungli przez miesiąc rewidowałam swoje życie. Przehulałam dużo czasu na toksycznych ludzi
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-02-20: Wysoka akcyza na e-papierosy to nokaut dla polskiej branży vapingowej. Eksperci ostrzegają przed upadłościami, ale i problemami z fiskusem
- 2025-02-19: Superluksusowy Maybach już po polskiej premierze. Fanki motoryzacji wieszczą powrót mody na kabriolety
- 2025-02-10: Polscy europosłowie chcą rewizji zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku. Liczą na zdecydowane poparcie w europarlamencie
- 2025-02-11: System opieki zdrowotnej w Strefie Gazy jest zdewastowany. Ponowne dostawy pomocy humanitarnej to kropla w morzu potrzeb
- 2025-01-30: Za rok USA oficjalnie wycofają się z porozumienia paryskiego. To nie musi oznaczać rezygnacji z zielonych inwestycji
- 2025-01-28: Branża drzewna obawia się zalewu mebli z importu. Apeluje o wypracowanie strategii leśnej państwa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Małgorzata Potocka: Jestem absolutnie oddana mojemu teatrowi. Jak się robi teatr z pasji, to nie trzeba odpoczywać
Twórczyni Teatru Sabat zaznacza, że prowadzenie teatru to nie tylko praca, ale także misja, która wymaga poświęcenia, a sukcesy przynoszą ogromną satysfakcję. Spektakularne rewie są efektem pasji, zaangażowania i profesjonalizmu wielu osób, a ona jest nie tylko reżyserką, choreografką i tancerką, ale także doskonałą menedżerką. Założycielka placówki podkreśla, że atmosfera, która panuje w Tatrze Sabat, sprzyja współpracy. Artyści czują się w nim jak w rodzinie i wciąż mogą doskonalić swoje umiejętności, co przekłada się na jakość przedstawień oraz na zadowolenie widzów.
Konsument
Za pół roku zacznie obowiązywać w Polsce system kaucyjny. Polacy obawiają się jego uciążliwości

1 października br. w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Nie wszyscy konsumenci zdają sobie sprawę z tego, jakimi regułami będzie się rządzić. Eksperci podkreślają jednak, że podejście społeczeństwa jest pozytywne, choć wdrażaniu systemu towarzyszą pewne obawy. Ich zdaniem nie da się pewnie uniknąć na początku błędów i frustracji, ale pozytywne jest już to, że system zacznie działać
Podróże
Kajra: Robimy niespodziankę na urodziny mojej mamy i na Wielkanoc wyjeżdżamy za granicę. Właściwie to pierwszy raz nie spędzimy świąt w Polsce

Piosenkarka tłumaczy, że w tym roku Wielkanoc zbiega się z ważnym jubileuszem w ich rodzinie. W tym czasie jej mama będzie bowiem obchodzić urodziny. Prezentem dla niej jest wspólny wyjazd za granicę. Aby jednak nie zabrakło tam świątecznej atmosfery, Kajra zadba o święconkę i okolicznościowe dekoracje.