Funkcja: | była dziennikarka |
Monika Richardson: Prawdziwi dziennikarze są już dzisiaj rzadkością. Często nie umieją pisać, to zawód wymierający
Byli dziennikarze i prezenterzy po odejściu z zawodu często próbują swoich sił w agencjach PR. Monika Richardson podkreśla, że w jej przypadku nie był to wybór, tylko konieczność. Kiedyś była gwiazdą Telewizji Polskiej, dziś jako specjalistka public relations realizuje projekty biznesowe, walczy o klientów i wie, że jest to bardzo trudny kawałek chleba. Prezenterka z żalem zauważa też, że na rynku jest coraz mniej dziennikarzy z prawdziwego zdarzenia, dla których ważna jest misja, którzy potrafią posługiwać się słowem i zachowywać obiektywizm.
Monika Richardson zapewnia, że nie chce stać w miejscu, dlatego zmiana zawodu czy przekwalifikowanie się nie jest dla niej żadnym problemem. Kiedy więc straciła pracę w TVP, postanowiła nie czekać na telefon z propozycją od innej stacji telewizyjnej. Zaczęła działać w obszarze PR-u i otworzyła własną agencję.
– To przejście nie było efektem poważnych wyborów życiowych, to raczej była konieczność. Zakończyłam swoją przygodę z dziennikarstwem i chciałam wykorzystać w jakiś sposób nazwisko i doświadczenie, które miałam. Ten świat PR-u jest fascynujący, ale dla mnie to było przede wszystkim włożenie nogi w drzwi biznesu. Jest ogromna różnica pomiędzy światem dziennikarskim a światem biznesu, obowiązują w nich zupełnie inne reguły. Dla mnie to jest całkiem nowa sytuacja – mówi agencji Newseria Lifestyle Monika Richardson.
Była dziennikarka nie ukrywa, że początki są trudne. Praca przed kamerą była dla niej dużą przyjemnością. W telewizji miała zupełnie inne zadania i obowiązki. W agencji PR są natomiast całkiem nowe wyzwania.
– Mam trudność z przestawieniem się. Ta działalność PR-owa miała mi pokazać, jak to jest, gdy pracuje się dla kogoś, bo ja zawsze pracowałam tylko dla widzów i nie do końca ten feedback od nich dostawałam, a jeśli dostawałam, to tylko od części. Natomiast w public relations jest tak, że feedback, czyli informacja zwrotna, jest natychmiastowa i bardzo klarowna, albo się udało, albo mamy porażkę. Teraz jak otworzyłam szkołę językową, to widzę, że naprawdę takie reguły rządzą biznesem. Jest albo świetnie, albo do wyrzucenia i następny projekt. Dla mnie to trudna lekcja, trudny etap życia, ale mam nadzieję, że na końcu będzie dużo bardziej satysfakcjonująco – mówi.
Monika Richardson przyznaje, że dziennikarstwo ma wiele plusów, ale też są minusy, o których rzadko się mówi. Poza tym w obecnych czasach obserwuje ona upadek tego zawodu. Jest coraz mniej dziennikarzy z pasją, realizujących określoną misję, a coraz więcej osób działających na pograniczu dziennikarstwa i biznesu, polityki, zakulisowych rozgrywek czy też taniego plotkarstwa.
– Ja mam niestety bardzo smutne przemyślenia na temat zawodu dziennikarza. Uważam, że to jest zawód wymierający, że prawdziwi dziennikarze dzisiaj już są rzadkością. Ludzie często nie umieją pisać, nie interesuje ich redakcja, interesuje ich raczej właśnie świat z pogranicza dziennikarstwa i biznesu. A to już nie jest dziennikarstwo, przynajmniej nie w takim sensie, w jakim mnie uczono. Stąd moja teoria, że niestety zawód dziennikarza powoli odchodzi do lamusa – mówi Monika Richardson.
Prezenterka podkreśla, że przez wiele lat bardzo zżyła się z telewizją i pokochała specyfikę pracy w mediach. Teraz uczy się funkcjonować na innej płaszczyźnie. Uważa jednak, że jest jeszcze zbyt wcześnie na porównania.
– Chyba jeszcze nie potrafię powiedzieć, gdzie mi jest lepiej. Po 25 latach doświadczeń zawodowych mam dwa lata doświadczenia na pograniczu dziennikarstwa i biznesu. Myślę, że to jest za mało czasu, na razie próbuję się odnaleźć i próbuję jak najlepiej wykorzystać moje doświadczenia – dodaje.
Czytaj także
- 2025-03-28: Malwina Wędzikowska: W moim środowisku pracy nieraz byłam zdradzona i oszukana. Teraz wystrzegam się zbyt miłych ludzi, od których za chwilę można dostać cios w plecy
- 2025-03-03: Polska uzależniona od leków z importu. To zagrożenie dla bezpieczeństwa lekowego kraju
- 2025-03-28: Brak krajowej polityki kosmicznej blokuje możliwości współpracy międzynarodowej. Wspólne projekty mogłyby być katalizatorem rozwoju sektora
- 2024-12-13: Agencja Badań Medycznych walczy z czasem przy obsłudze konkursów z KPO. Największym problemem są braki kadrowe
- 2024-12-27: Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
- 2025-01-08: Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
- 2024-10-28: Martyna Wojciechowska: Sztuczna inteligencja zastępująca dziennikarzy i artystów to niepokojący trend. To prowadzi do dezinformacji
- 2024-11-05: Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
- 2024-11-15: Anna Lewandowska: Są aż trzy odsłony „Czerwonego dywanu” w „Pytaniu na śniadanie”. Ten punkt naszego programu ma bardzo dobrą oglądalność
- 2024-10-09: Cyfrowi kontrolerzy lotów nie zastąpią na razie całkowicie ludzi. Zaawansowane technologie będą jednak wspierać zarządzanie ruchem lotniczym
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Malwina Wędzikowska: W moim środowisku pracy nieraz byłam zdradzona i oszukana. Teraz wystrzegam się zbyt miłych ludzi, od których za chwilę można dostać cios w plecy
Prezenterka przyznaje, że show-biznes rządzi się swoimi prawami i trzeba mieć na uwadze to, że pozory mogą mylić. Nie brakuje bowiem osób, które za wszelką cenę chcą osiągnąć sukces i dbają o swoje interesy kosztem innych. Po dwóch dekadach pracy w świecie mediów i rozrywki, w różnych środowiskach i z różnymi ludźmi, Malwina Wędzikowska potrafi już rozpoznać tych, którzy nie mają wobec niej dobrych intencji.
Problemy społeczne
Wrocław najczęściej wskazywanym miejscem na ewentualną przeprowadzkę. To przekłada się na potencjał gospodarczy

40 proc. Polaków planujących w najbliższych latach przeprowadzkę wybrałoby Wrocław – wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych. Stolica Dolnego Śląska jest postrzegana jako miejsce, w którym można znaleźć dobrą pracę i mieszkanie, a komunikacja miejska działa w satysfakcjonujący sposób. Miasto jest również doceniane za walory turystyczne i chętnie odwiedzane przez podróżujących. Postrzeganie miasta przez mieszkańców i pracowników przekłada się również na potencjał inwestycyjny i zainteresowanie biznesu.
Firma
Trzy czwarte Zetek chce pracować na etacie. Elastyczny czas pracy nie jest dla nich istotny

Najmłodsze pokolenie wchodzące teraz na rynek pracy najbardziej ceni sobie stabilność. Dlatego 74 proc. deklaruje, że chce pracować na etacie – wynika z raportu „Work War Z”. Najważniejsze dla ankietowanych przy wyborze pracodawcy są wynagrodzenie i możliwość rozwoju, a ekologia oraz elastyczny czas pracy – wbrew obiegowym opiniom – schodzą u nich na dalszy plan. Zależy im na work–life balance i nie obawiają się o to walczyć, co jest odbierane przez inne pokolenia jako roszczeniowość. Sporo młodych pracowników deklaruje jednak problem z zaangażowaniem w swoje obowiązki, co jest poważnym wyzwaniem dla managerów.