Newsy

Na rynku pojawiły się drzwi LCD. Za pomocą jednego przycisku można całkowicie zmienić ich stopień przezroczystości

2016-04-21  |  06:00

Drzwi ze szkłem LCD (tzw. switchable lub smart glass) doskonale sprawdzają się wszędzie tam, gdzie pożądana jest prywatność i dyskrecja. Za pomocą pilota lub zwykłego ściennego wyłącznika można w ułamku sekundy zmienić ich wygląd – od nieprzeziernej szklanej bariery do całkowitej transparentności. Szkło LCD stosowane jest zarówno w gabinetach kosmetycznych, salach szpitalnych, aulach konferencyjnych, jaki  prywatnych mieszkaniach.

W zależności od sytuacji drzwi ze szkłem LCD dają użytkownikom wybór pomiędzy strefą wydzieloną tylko dla określonej grupy osób a obszarem otwartym dla wszystkich.

– Drzwi LCD stosujemy wszędzie tam, gdzie wymagana jest dyskrecja. Dzięki nim możemy przechodzić od pełnej transparentności do całkowitej prywatności. Za pomocą pilota czy zwykłego ściennego wyłącznika w ułamku sekundy szkło może się stać przezierne lub nieprzezierne – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Jacek Domański, prezes zarządu Drims, firmy zajmującej się produkcją, sprzedażą i montażem drzwi.

Specjalna technologia jest dostosowana do zróżnicowanych potrzeb klientów. Sterując napięciem elektrycznym, można kontrolować stopień transmisji światła, a tym samym decydować o przezierności szkła.

– Na specjalną folię naniesione są cząsteczki substancji ciekłokrystalicznej, następnie pokryte są kolejną folią w celu zabezpieczenia, równocześnie wyprowadzany jest odpowiedni przewód elektryczny. Następnie ta zespolona folia laminowana jest szkłem z dwóch stron i mamy gotowy pakiet szkła LCD. W momencie, gdy nie ma prądu, cząsteczki te ustawiają się losowo, są w takim bałaganie, chaosie, przez co to szkło staje się mleczne. W momencie, gdy dostarczamy prąd, molekuły ustawiają się szeregowo, jak gdyby jedna za drugą, co daje efekt przezierności – tłumaczy Jacek Domański.

Drzwi LCD mają bardzo szerokie zastosowanie. Sprawdzają się zarówno w prywatnych mieszkaniach (na przykład w sypialniach połączonych z łazienką), jak i w gabinetach kosmetycznych czy centrach biznesowych.

– Dzięki takiemu rozwiązaniu możemy odbyć spotkanie w obszarze otwartym lub zamkniętym, uczestnicy spotkania mogą być widoczni lub nie. Z kolei w szpitalach drzwi LCD są stosowane w aulach czy salach reanimacyjnych. W momencie, gdy konieczna jest obserwacja pacjenta, możemy to robić przez przezroczyste szkło, natomiast w momencie, gdy musimy wykonać jakiś zabieg, możemy to wyłączyć – mówi Jacek Domański.

W swojej nieprzeźroczystej opcji szkło LCD może również pełnić rolę ekranu do wyświetlania filmów czy prezentacji.

– To jest dosyć trwałe szkło, nie tylko sklejone kilkoma warstwami folii, lecz także hartowane, dlatego jest ponadprzeciętnie odporne. Może być produkowane we wszystkich kolorach i kształtach, może być ognioodporne, a nawet antywłamaniowe – podkreśla Jacek Domański.

Szkło LCD daje duże pole do popisu projektantom wnętrz. Może być docinane i łączone z zakrzywionymi powierzchniami, a to sprawia, że może mieć również zastosowanie w tworzeniu systemów szklanych ścian przesuwnych, a nawet przeszklonych podłóg i sufitów.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany

Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.

Media i PR

Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.

Moda

Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.