Newsy

Nowoczesnym smartfonem można robić równie dobre zdjęcia jak aparatem fotograficznym

2015-05-29  |  06:45
Mówi:Jacek Bonecki
Funkcja:fotograf, autor książki „Jak fotografować smartfonem”
  • MP4
  • Smartfony to rewolucja w fotografii – uważa Jacek Bonecki, autor książki „Jak fotografować smartfonem”. Jego zdaniem zdjęcia wykonane dobrej klasy telefonem dorównują, a czasem nawet przewyższają jakością fotografie wykonane tradycyjnym aparatem. Nowoczesne smartfony mają bowiem wbudowane aparaty z wysokiej klasy optyką i niezbędnymi funkcjami manualnymi.

    Na polskim rynku ukazała się właśnie książka „Jak fotografować smartfonem”, autorstwa Jacka Boneckiego, fotografa i operatora filmowego. Autor przekonuje w niej, że mając do dyspozycji dobry smartfon z wysokiej klasy optyką, można wykonać zdjęcia równie doskonałej jakości, co tradycyjnym aparatem fotograficznym o podobnych parametrach. Bonecki nazywa smartfony rewolucją w fotografii i twierdzi, że gdyby nie aparaty w telefonach, wiele osób w ogóle nie zajęłoby się fotografią.

    Gdyby nie mieli smartfona, to prawdopodobnie nigdy by sobie wyspecjalizowanego aparatu nie kupili i nie fotografowali. A skoro już go mają, a w smartfonie jest zamontowany aparat, więc używają go często właśnie w roli aparatu i robią zdjęcia. I dla tych właśnie użytkowników, którzy nie mają dużego doświadczenia w fotografowaniu, nie znają się na fotografowaniu, nie znają się na fotografii, powstała ta książka. Wszystko po to, żeby przybliżyć im możliwości tego urządzenia – mówi Jacek Bonecki agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.

    On sam w swojej pracy bardzo często korzysta z telefonu – ostatnio robił w ten sposób zdjęcia podczas pleneru fotograficznego w Indonezji. Uważa, że w fotografowaniu smartfonem podstawą są dwie rzeczy: znajomość możliwości swojego telefonu oraz wyobraźnia. Większość użytkowników smartfonów wykorzystuje je wyłącznie do robienia popularnych selfie, nie wiedząc, jaki potencjał w nich drzemie. Tymczasem zdaniem Boneckiego najnowsze smartfony fotografują tak jak aparaty i nie ma dużej różnicy w jakości zdjęć uzyskiwanych ze smartfonów w stosunku do np. aparatów kompaktowych.

    To też jest właśnie znak czasu, że to jest już poważne urządzenie, którym można fotografować. Warto dodać, że to już nie jest takie głupie urządzenie, że tam mamy tylko tryby automatyczne i właściwie fotograf nie ma żadnego wpływu na to, jak fotografuje, co fotografuje i w jakim trybie. W najnowszych telefonach mamy już tryby manualne, więc mamy pełną kontrolę nad wszystkimi funkcjami w aparacie, tak jak właśnie w tych większych aparatach. Oczywiście sterowanie jest inne, bo mamy smartfon, jest ekran dotykowy, nie mamy guziczków, pokręteł – mówi Jacek Bonecki.

    Nowoczesne aparaty w smartfonach dają więc taką samą kontrolę nad czułością, czasem otwarcia migawki i balansem bieli, jak tradycyjne aparaty. Jacek Bonecki podkreśla też, że walory sprzętowe to tylko część sukcesu w dziedzinie fotografii. Równie ważne jest zrozumienie, że fotografowanie to sztuka patrzenia i rejestracji obrazu przy pomocy narzędzia. Przed zrobieniem zdjęcia należy więc pomyśleć, jaki efekt chce się uzyskać. W książce „Jak fotografować smartfonem” zdradza triki, które pozwalają zrobić bardzo dobre zdjęcia nawet w trudnym warunkach.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Psychologia

    Media

    Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach

    Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.

    Konsument

    Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

    Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.