Mówi: | Piotr Zalewski |
Firma: | Google Polska |
Ponad 2/3 Polaków ma telefon z dostępem do sieci. Internet coraz częściej wygrywa z telewizją
Dwie trzecie internautów korzysta ze smartfona, a co czwarty jest użytkownikiem tabletu. Rosnącej popularności urządzeń mobilnych z dostępem do sieci towarzyszy wzrost zainteresowania treściami wideo w internecie. Polacy mają dość sztywnych ramówek telewizyjnych, dlatego coraz częściej filmy i programy oglądają właśnie online. Dzięki różnym przydatnym aplikacjom urządzenia mobilne stały się nieodłącznym towarzyszem podróży.
Z badania przeprowadzonego przez Google wśród ponad tysiąca internautów wynika, że 66 proc. z nich korzysta ze smartfona lub telefonu z dostępem do internetu. Dużo mniej, bo zaledwie 26 proc., zadeklarowało posiadanie tabletu.
– W ostatnim czasie zaobserwowaliśmy ogromny przeskok na urządzenia mobilne, głównie na smartfony. Dla wielu użytkowników jest to podstawowy sposób dostępu do treści w internecie oraz podstawowe urządzenie, z którego korzystają – stwierdza Piotr Zalewski z Google Polska.
Urządzenie przenośne z dostępem do internetu było też drugą najczęściej wybieraną przez badanych mężczyzn odpowiedzią na pytanie, co lub kogo zabrałbyś na bezludną wyspę. Odpowiedział tak co trzeci ankietowany. Na pierwszym miejscu znalazł się przyjaciel. Wśród kobiet 20 proc. badanych zabrałoby ze sobą takie urządzenie – częściej przyjaciela i nóż.
– Widać, jak ważne dla nas jest to urządzenie – mówi agencji informacyjnej Newseria Zalewski. – Ciekawie wygląda to także w kategoriach płci. Mniej kobiet używa smartfonów, natomiast te, które korzystają, bardziej intensywnie niż mężczyźni wykorzystują wszelkie funkcje społecznościowe i dzielą się zdjęciami.
Duże zainteresowanie wśród rodaków wzbudza możliwość oglądania materiałów wideo w sieci. 45 proc. respondentów przyznaje natomiast, że woli internet od telewizji. Sporym zainteresowaniem cieszy się także platforma YouTube, którą regularnie odwiedza 72 proc. użytkowników sieci.
– Wielu badanych sugeruje, że oglądanie wideo w internecie, w tym na platformie YouTube, zastępuje telewizję. Jest to dla nich pierwszy wybór. Subskrybują i stale oglądają niektóre kanały. Działa to jak prenumerata papierowej prasy – ktoś zainteresowany treściami dostaje nowe informacje o filmach na bieżąco. Coraz więcej osób śledzi wybrane kanały i wcale nie są one związane tylko z rozrywką. Według badań bardzo dużo osób zadeklarowało wyszukiwanie treści z kategorii „how to”, czyli wideoporadników – tłumaczy Zalewski.
Internet coraz częściej towarzyszy Polakom w podróżach – tych bliższych, jak komunikacją miejską (31 proc. badanych), jak i tych dalszych. 45 proc. ankietowanych zabiera urządzenie z dostępem do sieci na wakacje, a 18 proc. – korzysta z internetu podczas podróży służbowej.
Chętnie też planujemy podróżowanie ze specjalnymi aplikacjami. Aż 82 proc. respondentów w Polsce przyznało, że sprawdza mapy internetowe przed wyjazdem. Natomiast 60 proc. Polaków zadeklarowało, że w podróżach zagranicznych używa aplikacji tłumaczących.
– Sprawdzaliśmy również, jak respondenci wykorzystują aplikację po wyjeździe za granicę. Dla wielu osób dostęp do sieci jest bardzo ważny, dlatego szukają Wi-Fi lub kupują lokalne karty SIM, bo ceny roamingowe są za wysokie. Użytkownicy za granicą najczęściej korzystają z aplikacji Tłumacza Google oraz Google Maps – dodaje Zalewski.
Badanie wykazało, że mapy Google najczęściej służą do sprawdzania odległości między danymi lokalizacjami, wyszukiwania wskazówek dojazdu oraz okolic miejsca planowanego wyjazdu.
Badanie zostało przeprowadzone przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych w ramach projektu „Internet in everyday life”. Program realizowany był w pięciu krajach: Polsce, Czechach, na Słowacji, Węgrzech i w Rumunii. Ankietą objęto tysiąc użytkowników powyżej 15. roku życia.
Czytaj także
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-10-31: Ruszyła największa elektrownia gazowa w Polsce. Dostarczy energię dla ok. 3 mln gospodarstw
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-10-30: Wydatkowanie funduszy europejskich przez samorządy. Polska chce promować ten model w UE
- 2024-10-29: Polska pracuje nad propozycjami dotyczącymi konkurencyjności UE. To element przygotowań do prezydencji
- 2024-11-07: Nowe otwarcie unijnej polityki gospodarczej. Polska prezydencja w Unii szansą na korzystne zmiany dla przedsiębiorców
- 2024-10-23: Prezydencja Węgier w UE za półmetkiem. Jej ocena dzieli europarlamentarzystów
- 2024-10-17: Wiele wyzwań polskiej prezydencji w UE. Jednym z kluczowym będą prace nad nowym budżetem
- 2024-09-27: Zmiany klimatu zagrażają produkcji kawy. Susze pogłębiają trudną sytuację rolników
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Psychologia
Martyna Wojciechowska: 82 proc. dzieci przyznaje, że przerastają ich problemy dnia codziennego. Rodzice powinni kształtować w nich sprawczość
Dziennikarka zauważa, że kształtowanie sprawczości u dzieci jest kluczowym aspektem ich rozwoju emocjonalnego, osobistego i społecznego. Jest wdzięczna swoim rodzicom za motywację, ale i wsparcie w tych momentach, kiedy nie wszystko szło po jej myśli. Teraz ona stara się być właśnie taką matką dla swojej nastoletniej córki.
Media
Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach
Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.